Secondary Mathematics Teachers' Understanding and Modification of Mathematical Tasks in Textbooks

중등 수학교사의 교과서 수학과제 이해 및 변형 능력

  • Received : 2014.06.23
  • Accepted : 2014.07.20
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study aims to examine secondary mathematics teachers' understanding of the levels of cognitive demand on mathematical tasks suggested in mathematics textbooks. The study also attempts to investigate whether the teachers are able to characterize the tasks accordingly and to change low level tasks to high level ones. For this purpose, we developed a survey and 50 secondary mathematics teachers participated in the survey. The findings from the data analysis suggest that 59 percent of the teachers selected high level tasks as appropriate for achieving the national curricular goals, but about 1/3 of the teachers identified PNC tasks as high level ones. The results also reveal that more than half of the teachers were not able to transform low level into high level tasks and only 4 teachers out of 50 were able to transform successfully. The teachers seem to find difficulty in transforming low level tasks into high level ones.

이 연구는 현직 중등 수학교사가 학생들이 교과서 수학 과제를 해결하는 데 요구되는 인지적 노력수준을 어떻게 이해하고, 그에 따라 과제들을 선별할 수 있는지를 살펴보는데 초점을 두고 있다. 또한 교사가 수학교과서의 Low Level 과제를 학생들의 수학적 사고력을 향상시키도록 High Level 과제로 변형할 수 있는지를 알아보고자 하였다. 수학 과제의 선별 및 변형에 관한 설문지를 제작하여 서울 및 경기 지역의 중 고등학교 수학 교사들에게 설문검사를 실시하였고 이를 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 2007 개정 교육과정 목표 및 수업 목표 등을 성취하기 위해 수업에서 반드시 다루어야 할 과제로 High Level 과제를 선택한 교사의 비율은 59%였고, PNC과제를 High Level 과제로 보는 교사의 비율은 32%였다. 둘째, 교과서 Low Level 수학 과제를 높은 인지적 노력수준을 요구하는 과제로의 변형에 대하여, 아무런 변형도 하지 못한 교사의 비율은 56%였고 High Level 과제로 변형한 교사는 50명 중 4명뿐이었다. 이는 예비교사 뿐만아니라 현직교사의 경우도 Low Level 과제를 High Level 과제로 변형하는데 어려움을 느끼고 있음을 보여준다.

Keywords