A Study on Aviation Safety and Third Country Operator of EU Regulation in light of the Convention on international Civil Aviation

시카고협약체계에서의 EU의 항공법규체계 연구 - TCO 규정을 중심으로 -

  • 이구희 (한국항공대학교(항공우주법), 대한항공)
  • Received : 2014.05.30
  • Accepted : 2014.06.20
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Some Contracting States of the Chicago Convention issue FAOC(Foreign Air Operator Certificate) and conduct various safety assessments for the safety of the foreign operators which operate to their state. These FAOC and safety audits on the foreign operators are being expanded to other parts of the world. While this trend is the strengthening measure of aviation safety resulting in the reduction of aircraft accident. FAOC also burdens the other contracting States to the Chicago Convention due to additional requirements and late permission. EASA(European Aviation Safety Agency) is a body governed by European Basic Regulation. EASA was set up in 2003 and conduct specific regulatory and executive tasks in the field of civil aviation safety and environmental protection. EASA's mission is to promote the highest common standards of safety and environmental protection in civil aviation. The task of the EASA has been expanded from airworthiness to air operations and currently includes the rulemaking and standardization of airworthiness, air crew, air operations, TCO, ATM/ANS safety oversight, aerodromes, etc. According to Implementing Rule, Commission Regulation(EU) No 452/2014, EASA has the mandate to issue safety authorizations to commercial air carriers from outside the EU as from 26 May 2014. Third country operators (TCO) flying to any of the 28 EU Member States and/or to 4 EFTA States (Iceland, Norway, Liechtenstein, Switzerland) must apply to EASA for a so called TCO authorization. EASA will only take over the safety-related part of foreign operator assessment. Operating permits will continue to be issued by the national authorities. A 30-month transition period ensures smooth implementation without interrupting international air operations of foreign air carriers to the EU/EASA. Operators who are currently flying to Europe can continue to do so, but must submit an application for a TCO authorization before 26 November 2014. After the transition period, which lasts until 26 November 2016, a valid TCO authorization will be a mandatory prerequisite, in the absence of which an operating permit cannot be issued by a Member State. The European TCO authorization regime does not differentiate between scheduled and non-scheduled commercial air transport operations in principle. All TCO with commercial air transport need to apply for a TCO authorization. Operators with a potential need of operating to the EU at some time in the near future are advised to apply for a TCO authorization in due course, even when the date of operations is unknown. For all the issue mentioned above, I have studied the function of EASA and EU Regulation including TCO Implementing Rule newly introduced, and suggested some proposals. I hope that this paper is 1) to help preparation of TCO authorization, 2) to help understanding about the international issue, 3) to help the improvement of korean aviation regulations and government organizations, 4) to help compliance with international standards and to contribute to the promotion of aviation safety, in addition.

시카고협약 일부 체약국은 자국 항공사에게 AOC(Air Operator Certificate)를 승인하여 발행하는 것 이외에 외국 항공사에게도 FAOC(Foreign AOC)를 발행하고 있으며 다양한 항공안전평가도 실시하고 있다. 외국 항공사에게 FAOC 승인 발행 및 항공안전 평가 실시는 점차 확대되고 있는 추세로 전 세계적으로 항공안전증진 및 항공기 사고율 감소에 기여한 공로가 크다고 볼 수 있으나, 항공사 입장에서는 추가적인 허가제도 및 운항제한으로 인하여 항공기 운항 상 불편이 초래되고 있다. 유럽항공안전청(EASA)은 European public law 인 Basic Regulation에 의해 2003년에 설립되어 운영되고 있는 유럽의 단일 항공안전전문기관이다. EASA의 주요 임무는 민간항공분야의 안전기준 및 환경보호기준을 최상의 기준으로 증진하는 것이며, 감항, 승무원, 항공기 운항, 공항 및 ATM 등에 대한 입법업무 및 표준설정 업무를 관장하고 있으며 업무 범위가 점점 확대되고 있다. 유럽에서 TCO(Third country operator) Implementing Rule이 발효(2014.5.26.)됨에 따라, EASA는 32개 EASA 회원국으로 운항하고자 하는 모든 항공운송사업용 TCO에 대하여 안전에 대한 승인을 행할 권한을 가진다. 이에 따라, TCO에 대한 평가 및 승인을 할 때, 안전관련 부문에 대한 평가 및 승인은 EASA가 담당하고 운영허가(Operating permit) 부문은 종전과 같이 각 국가의 항공당국이 수행하게 된다. EU/EASA를 운항하는 TCO가 불편 없이 항공운송사업을 행할 수 있도록 신규제도 도입을 위한 전환기간으로 30개월이 적용 된다. 현재 EASA 회원국을 운항하는 항공사는 TCO 규정 발효 후 6개월 이내인 2014.11.26.까지 EASA에 TCO 허가 신청서를 제출해야 하며, EASA는 TCO 규정 발효 후 30개월 이내에 평가를 완료해야 한다. 유효한 TCO 허가는 운영허가 전에 취득해야 할 사전 요건으로, TCO 허가를 받지 못한 TCO는 EASA 회원국이 발행하는 운영허가를 발급받을 수 없다. TCO 허가 필요 여부는 항공운송사업에 해당하는지에 따라 결정되며 항공운송사업을 행할 경우 TCO 허가를 받아야 한다. 부정기편을 운항하는 항공사의 경우 일정기준을 충족한다면 TCO 허가 없이 운항이 가능하기는 하나 잠재적인 미래 수요가 예상되는 경우 원활한 서비스 제공을 위해 사전에 TCO 허가를 취득하는 것이 바람직하다고 본다. 본 논문에서는 EU의 TCO 규정 도입과 관련하여, EASA의 기능 및 TCO 규정을 포함한 EU의 항공법규체계에 대한 법적 근거와 내용을 고찰하고, 우리나라가 착안하고 개선해야 할 몇 가지 제언과 개선방안을 제시하였다. 본 논문이 1) 항공사가 TCO 허가를 준비하는데 도움이 되고, 2) 정부, 학계 및 항공사 등 유관부문에서 항공안전증진을 위한 국제 동향을 이해하는데 도움이 되고, 3) 국내 항공법규 개선 및 정부조직의 기능을 개선하는데 도움을 주고, 4)아울러, 국제표준 준수 및 항공안전증진에 기여하길 기대한다.

Keywords

References

  1. 국토교통부, 운항기술기준, 2014.
  2. 대한민국, 항공법, 항공법시행령, 항공법시행규칙, 2014.
  3. 김맹선, "항공안전관리체계 제도변화 연구", 박사학위논문, 2008.
  4. 문준조, "항공관련 국제협약과 항공법제 개선방안 연구" 항공법제연구원, 2009.
  5. 신동춘, "국제항공운송의 최근 동향과 항공운송의 공정경쟁정책", 항공우주정책.법학회지제28권 제1호, 한국항공우주정책.법학회, 2013.
  6. 이구희.박원화, "시카고협약체계에서의 항공안전평가제도에 관한 연구", 항공우주정책.법학회지제28권 제1호, 한국항공우주정책.법학회, 2013.
  7. 이구희.황호원, "항공법규에서의 승무원 피로관리기준 도입방안에 관한 연구", 항공우주법학회지제27권 제1호, 한국항공우주법학회, 2012.
  8. AMC GM to Flight Crew License, EASA, 2011-2012
  9. AMC GM to Part Authority Requirement for Air Operations-issue2, EASA, 2014.
  10. AMC GM to Part Authority Requirement for Aircrew, EASA, 2014.
  11. AMC GM to Part Commercial Air Transport-issue2, EASA, 2014.
  12. AMC GM to Part Flight Crew License, EASA, 2014.
  13. AMC GM to Part Origanisation Requirement for Air Operations-issue2, EASA, 2014.
  14. AMC GM to Part Origanisation Requirement for Aircrew(ORA), EASA, 2014.
  15. AMC GM to Third Country Operator, EASA, 2014.
  16. Annex 1 to the Convention on International Civil Aviation, ICAO, 2011.
  17. Annex 19 to the Convention on International Civil Aviation, ICAO, 2013.
  18. Annex 6 to the Convention on International Civil Aviation, ICAO, 2012.
  19. Basic Regulation_Regulation(EC) No 1108/2009, EC, 2009.
  20. Basic Regulation_Regulation(EC) No 1592/2002, EC, 2002.
  21. Basic Regulation_Regulation(EC) No 216/2008, EC, 2008.
  22. Basic Regulation_Commission Regulation(EU) No 6/2013, EU, 2013.
  23. Commission Regulation(EU) No 452/2014 Third Country Operator(TCO), EU, 2014.
  24. Commission Regulation(EU) No 83/2014 Air Operations(FTL), EU, 2014.
  25. Commission Regulation(EU) No 965/2014 Air Operations, EU, 2012.
  26. Continued Surveillance, Fifth edition, ICAO, 2010.
  27. Council Regulation(EEC) No 3922/91, EEC, 1991.
  28. EASA News 01-13, EASA, 2009-2013.
  29. European Aviation Safety Plan(2014-2017), EASA, 2014.
  30. IASA Model Civil Aviation Regulations, Version 2.7, IASA, 2012.
  31. IASA Model Law_Civil Aviation Safety Act, Version 2.7, IASA, 2012.
  32. ICAO Doc 7300/9, Convention on International Civil Aviation(9th), ICAO, 2006.
  33. ICAO Doc 8335, Manual of Procedures for Operations Inspection, Certification and Continued Surveillance(5th edition), ICAO, 2010.
  34. ICAO Doc 9734, Safety Oversight Manual (2nd edition), ICAO, 2011.
  35. ICAO Doc 9735, USOAP Continuous Monitoring Manual, Third edition, ICAO, 2011.
  36. ICAO Doc 9975, Annual Report of the Council 2011, ICAO, 2013.
  37. ICAO Safety Report 2012-2013, ICAO,
  38. ICAO USOAP CMA Protocol Question, ICAO, 2012.
  39. NPA No 2010-14 Flight Time Limitation(FTL), EASA, 2010.
  40. NPA No 2011-05 Third Country Operator(TCO), EASA, 2011.
  41. SAFA Annual Report(2009), European Commission, 2011.
  42. SAFA Annual Report(2010), European Commission, 2012.
  43. SAFA Ramp Inspections Guidance material Version 2.0, EASA, 2012.
  44. EASA (http://www.easa.europa.eu/home.php)
  45. FAA order 8900.1 FSIMS (http://fsims.faa.gov/home.aspx)
  46. IASA (http://www.faa.gov/about/initiatives/iasa/)
  47. IATA (http://www.iata.org)
  48. ICAO (http://www.icao.int/Pages/default.aspx)
  49. IOSA (http://www.iata.org/whatwedo/safety/audit/iosa/Pages/index.aspx)