A Study on a Definition regarding the Division and Partition of Fraction in Elementary Mathematics

초등수학에서 분수 나눗셈의 포함제와 등분제의 정의에 관한 교육적 고찰

  • 강흥규 (공주교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2014.07.12
  • Accepted : 2014.08.22
  • Published : 2014.08.31

Abstract

Recently, the discussion about division and partition of fraction increases in Korea's national curriculum documents. There are varieties of assertions arranging from the opinion that both interpretations are unintelligible to the opinion that both interpretations are intelligible. In this paper, we investigated a possibility that division and partition interpretation of fraction become valid. As a result, it is appeared that division and partition interpretation of fraction can be defined reasonably through expansion of interpretation of natural number. Besides, division and partition interpretation of fraction can be work in activity, such as constructing equation from sentence problem, or such as proving algorithm of fraction division.

최근의 우리나라 교육과정 문서 안에는 분수의 포함제와 등분제에 관한 논의가 증가하고 있다. 포함제와 등분제 두 가지 모두 성립이 불가능하다는 주장에서부터 두가지 모두 성립이 가능하다는 주장까지 다양한 의견이 제시되고 있다. 이 논문에서는 분수 나눗셈에서 포함제와 등분제 정의의 성립 가능성에 대해서 탐색하였다. 그 결과, 분수 나눗셈에서의 포함제와 등분제는 자연수의 그것을 적절히 확장시킴으로써 타당하게 정의될 수 있음이 드러났다. 나아가 이렇게 정의된 분수의 포함제와 등분제는, 문장제로부터 나눗셈식을 만들어내는 활동, 분수 나눗셈의 알고리즘을 증명하는 활동에서 효과적으로 활용될 수 있다.

Keywords