DOI QR코드

DOI QR Code

Design a Plan of Robot Programming Education Using Tools of Web 2.0

웹 2.0 기반의 도구를 활용한 로봇 프로그래밍 교육 방안

  • Yoo, Inhwan (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 유인환 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2014.10.13
  • Accepted : 2014.11.16
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Developing Computational Thinking is getting attention as the importance of SW is emphasized. Also programming education is getting attention, especially, various researches that utilize robot in programming education are being carried out. This study focused on compensating the defects of the prior robot programming education and exploring the way of utilizing web based tool 2.0 while putting emphasis on communication and cooperation. This plan is based on $Gagn{\acute{e}}$ & Briggs nine events of instruction and can be used to implement cooperative learning with the Web 2.0 based tools at every instructional events. Tests for learner's cooperation were done before and after this new plan to evaluate its value. The result proves that this plan had a positive influence on improving learner's cooperative attitude.

최근 SW 교육의 중요성이 부각되면서 많은 사람들이 Computational Thinking의 계발에 관심을 보이고 있다. 이에 따라 프로그래밍 교육이 새롭게 주목받고 있으며, 특히 로봇을 프로그래밍 교육에 활용하는 연구들이 다양하게 수행되고 있다. 본 연구에서는 기존 로봇 프로그래밍 교육의 문제점을 개선하고 소통과 협력을 강조하여 웹 2.0 기반의 도구를 활용하는 방안을 모색하였다. $Gagn{\acute{e}}$ & Briggs의 교수 사태를 기본 모형으로 삼고 각 단계에서 학습자가 웹 2.0 도구를 활용하여 협력 학습을 할 수 있는 교육 방안을 개발하였다. 제안된 방안의 가치를 평가하기 위해서 방안 적용 전후로 협동성 검사를 실시하였으며, 그 결과 학생들의 협동심에 향상에 긍정적 영향을 미친 것으로 나타났다.

Keywords

Cited by

  1. 「프로그래밍 교육 과정」 연구에 대한 분석과 성취기준 부합도 평가 vol.6, pp.5, 2014, https://doi.org/10.3745/ktsde.2017.6.5.235
  2. 초등 SW교육에서 성별에 따른 컴퓨팅 사고력, 창의성, 학습흥미의 차이 vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.381
  3. 로봇 활용 SW교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력, 창의성, 학업흥미, 협업능력에 미치는 효과 vol.22, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.1.9
  4. 교육용로봇기반 SW융합교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력, 협업능력 및 의사소통능력에 미치는 효과 vol.24, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.2.131