DOI QR코드

DOI QR Code

Computational Thinking Framework-based Analysis of Afterschool Scratch Team Project Experiences

컴퓨팅 사고 프레임워크 기반 방과후 스크래치 팀프로젝트 경험의 분석

  • Choi, Hyungshin (Dept. of Computer Education, ChunCheon National University of Education) ;
  • Jeong, Inkee (Dept. of Computer Education, ChunCheon National University of Education) ;
  • So, Hyojeong (Dept. of Creative IT Engineering, Pohang University of Science & Technology)
  • 최형신 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정인기 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 소효정 (포항공과대학교 창의IT융합공학과)
  • Received : 2014.11.04
  • Accepted : 2014.12.16
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This study aims to provide suggestions for software education in an afterschool program, deriving from the analysis of student experiences of working on Scratch team projects. This study reports on the implementation of the 12 week afterschool software education program in an elementary school, where students worked in pairs to learn Scratch programming from ideation to design and presentation. For an in-depth study of student-generated artifacts, we selected three groups' Scratch projects and conducted artifact-based interviews to unpack student experiences working on Scratch projects as a group. Adopting the computational thinking framework as an overarching analytical lens, we focused on examining student experiences from three dimensions of computational thinking (CT), namely, CT concepts, CT practices, and CT perspectives. The present study provides both theoretical and practical implications. Firstly, we demonstrate the feasibility of applying the CT framework for assessing student-generated artifacts in design-oriented software education. We also believe that this study provides important suggestions to future software education programs adopting CT as an overarching design and assessment framework.

본 연구의 목적은 방과후 소프트웨어 교육으로 진행된 스크래치 수업에서 학생들의 팀 프로젝트 경험을 분석하고 향후 방과후 수업의 방향을 설정하는 것이다. 이를 위해 한 학기 동안 초등학교 방과후 수업으로 12주차 스크래치 수업을 설계하고 2인 1팀으로 팀을 구성하여 스크래치로 프로젝트를 기획 및 구현해서 발표하는 과정을 진행하였다. 본 연구에서는 3팀을 선정하여 산출물 기반 인터뷰(Artifact-based Interview)를 수행하고 방과 후 소프트웨어 수업에서 학생들의 경험을 컴퓨팅 사고(Computational Thinking) 개념, 수행, 관점에 초점을 둔 프레임워크에 기반하여 질적으로 분석하였다. 본 연구는 연구와 실천이라는 두 가지 측면에서 의의를 가진다. 연구 측면에서는 컴퓨팅 사고 프레임워크를 소프트웨어 교육 평가에 활용할 수 있는 방안을 제안하였다는 점이며, 실천적 측면에서는 도출된 학생들의 경험의 질적 분석 자료가 향후 초등 소프트웨어 교육의 내용 및 평가방법 설계에 시사점을 제공하고 있다는 점이다.

Keywords

Cited by

  1. 스크래치 프로그래밍이 예비교사에게 미치는 영향 : 컴퓨팅 사고 및 블룸의 텍사노미 활용 평가 vol.19, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.225
  2. Computational Thinking에서의 추상화 개념에 대한 고찰 vol.20, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.6.585
  3. 초등 소프트웨어 교육 연구 동향 분석: 국내 학술지 중심으로 vol.21, pp.5, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.5.509
  4. 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 3가지 상호보완적 접근 방안 vol.21, pp.6, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.6.639
  5. 초등학교 소프트웨어 교육에서 에듀테인먼트 특성에 대한 주관성 유형 탐색 vol.22, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.177
  6. 예비교사들이 프로그래밍 학습 시 발생시키는 오류 데이터 분석 vol.22, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.205
  7. 코딩블록을 활용한 초등 과학영재 대상 피지컬 컴퓨팅수업의 교수·학습 과정 분석 vol.22, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.6.613
  8. 컴퓨팅 사고력 평가에 관한 시스템 매핑 기반 국내 문헌 고찰 vol.22, pp.6, 2014, https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.6.003
  9. A Study on Teaching-Learning Model Development for Problem Solving based on Computational Thinking vol.21, pp.5, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.5.865