DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis and Implication about Elementary Computer Education in India

인도의 초등학교 컴퓨터 교육에 대한 분석 및 시사점

  • Shin, Seungki (Design and Technology, The University of Georgia) ;
  • Bae, Youngkwon (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 신승기 (조지아대학교 학습설계공학전공) ;
  • 배영권 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2014.11.30
  • Accepted : 2014.12.13
  • Published : 2014.12.31

Abstract

In terms of development for CMC computer science curriculum was started from 2006 year, and it was confirmed at 2013 year and adapting through 1 to 8 grade. CMC is focused on the "Develop computer fluency, not just computer literacy", "Develop thinking process skills, not just content mastery", and "Highlight the interconnectedness of knowledge, not just address a topic/subject in isolation" as a base of the curriculum. CMC have selected core factors which are Thinking process skills, Computer literacy integrated with fundamental concepts and thinking skills, Thematic integration, Spiral curriculum, and Scalability. Once CMC have been developed as a common computer curriculum by India government, both of computer training course and textbook development were conducted by government. In addition, they are trying to enforce the computer education. It suggests to Korea some significant points which were the necessity of Computer education as an independent subject and the requirement of Software education and Computational thinking as an educational content.

현재의 CMC 컴퓨터 사이언스 교육과정은 2006년부터 개발이 진행되어 2013년에 확정되었으며, 1학년부터 8학년까지 적용되고 있다. CMC에서는 컴퓨터에 대한 유창성 개발하기, 컴퓨터와 관련된 생각의 기술 개발하기, 서로 연결될 수 있는 지식에 초점두기를 교육과정의 기저로 삼았다. 이를 토대로, 생각하는 방법, 생각하는 방법과 필수개념을 융합하는 컴퓨터의 활용, 주제중심 융합, 나선형 교육과정, 전문가로써의 역량 갖기의 다섯 가지를 핵심요소로 삼고 전국 공통의 컴퓨터 교육과정을 개발하였다. 이를 위해 정부 주관의 전국 단위 컴퓨터 교육연수 및 교과서 개발이 이루어졌으며, 더욱 강화하고자 노력하고 있다. 이는 K-12의 교과로서 컴퓨터교육의 필요성에 대한 화두와 교육내용에서 소프트웨어 교육과 컴퓨터적 사고(Computational Thinking)에 대한 당위성에 대하여 소프트웨어 강국인 인도의 사례를 통해 직 간접적으로 시사점을 도출할 수 있다.

Keywords

Cited by

  1. 에스토니아의 소프트웨어 교육 정책 분석을 통한 교육과정 설계에 대한 시사점 고찰 vol.19, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.3.361
  2. 학교 급별 연계성 있는 소프트웨어 교육 체제 설계를 위한 연구 vol.19, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.4.533
  3. Comparative Study of Informatics Subject Curriculums and Textbooks in Middle School Between Korea and England vol.21, pp.2, 2014, https://doi.org/10.9708/jksci.2016.21.2.145
  4. 알고리즘, 프로그래밍, 로봇과 컴퓨팅 영역의 성취 기준과 컴퓨팅 사고력의 관련성 연구 vol.21, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.1.105
  5. 미국 컴퓨터교육 프레임워크 분석을 통한 Computational Thinking의 개념과 교육과정 편성의 시사점 분석 vol.22, pp.2, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.251
  6. 토픽 모델링을 이용한 컴퓨팅 사고력 관련 연구 동향 분석 vol.23, pp.6, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.6.607