DOI QR코드

DOI QR Code

Design a Programming Education Plan for SW Education Using Robot and Mobile Application Development Tool

SW 교육을 위한 로봇과 앱 개발 도구 활용 프로그래밍 교육 방안

  • Yoo, Inhwan (Dept. of Computer Education, Daegu National University of Education)
  • 유인환 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2014.12.04
  • Accepted : 2014.12.13
  • Published : 2014.12.31

Abstract

According to the rapid growth and popularization of the SMART device, the society is being changed greatly and importance of SW education is being emphasized. Also many student have a lot of interests about mobile application programming. The latest study suggests using the robots in the programming education may help to induce learners' interest and motivation, participation, achievement. So in this research, I designed a programming educational plan for SW education using robot and mobile application development tool(App Inventor) and applied them. And I conducted a survey four ares such as class, robot, App Inventor, robot and App Inventor. As a result, learner's response of interest and satisfaction was very positive commonly at four areas. In particular, learners could get programming result immediately using smart phone and could control the robot using smart phone, so learner's interest had increased especially. The conclusion is that suggested plan for SW education using robot and mobile application development tool is useful for programming education.

마트 기기의 급속한 발전과 보급에 따라 사회가 크게 변화되고 있으며, SW교육의 중요성이 부각되고 있다. 학습자들 또한 모바일 앱 프로그래밍에 대한 관심이 매우 높다. 한편 프로그래밍 교육에서 로봇의 활용은 흥미유발, 동기부여, 참여도, 성취도 제고의 측면에서 효과가 있는 것으로 연구 결과가 발표되고 있다. 이에 본 연구에서는 SW 교육을 위한 로봇과 앱 개발 도구 활용 프로그래밍 교육 방안을 개발하고 적용하였다. 그리고 수업, 로봇, 앱 인벤터, 로봇과 앱 인벤터의 연동 등의 네 가지 영역으로 구분하여 설문조사를 실시하였다. 그 결과 네가지 영역에서 공통적으로 흥미, 만족에 대한 학습자의 반응이 매우 긍정적이었다. 학습자들은 스마트 폰을 사용하여 프로그래밍 결과를 즉각 확인할 수 있고, 특히 스마트폰으로 로봇을 제어할 수 있다는 점이 학습자의 흥미를 높이는 점으로 분석되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 로봇과 앱 개발 도구 활용 프로그래밍 교육 방안은 유용성이 있다고 볼 수 있다.

Keywords

Cited by

  1. 컴퓨팅 사고력 신장을 위한 SW 개발 프로세스 탐구 vol.5, pp.2, 2016, https://doi.org/10.3745/ktsde.2016.5.2.51
  2. A Study on the Development and Implementation of Computational Thinking Education Framework vol.21, pp.9, 2014, https://doi.org/10.9708/jksci.2016.21.9.177
  3. The Effects of Programming Education using App inventor on Problem-solving Ability and Self-efficacy, Perception vol.22, pp.1, 2017, https://doi.org/10.9708/jksci.2017.22.01.123
  4. 앱 인벤터 활용 SW 교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력과 컴퓨터에 대한 태도에 미치는 영향 vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.371
  5. 초등학교 소프트웨어 교육에서 에듀테인먼트 특성에 대한 주관성 유형 탐색 vol.22, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.177
  6. 로봇 활용 SW 교육에서 활동 및 학습 내용에 따른 학습자 흥미: 햄스터 로봇을 중심으로 vol.23, pp.1, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.1.85
  7. 로봇 활용 SW융합교육에서 SW효능감이 컴퓨팅 사고력, 융합인재소양에 미치는 영향: 흥미와 학습참여의 이중매개효과 vol.20, pp.11, 2014, https://doi.org/10.5392/jkca.2020.20.11.001