DOI QR코드

DOI QR Code

The Relation between Program Satisfactions and Leadership -Types of Who Participating in the Programs of Village Lifelong Education Leaders-

마을평생교육지도자 양성과정 참여자의 특성에 따른 리더십유형과 프로그램 만조도와의 상관관계

  • Kim, Nam Sun (Dept. of Community Development-Welfare, Daegu University)
  • 김남선 (대구대학교 지역사회개발복지학과)
  • Received : 2014.02.15
  • Accepted : 2014.03.14
  • Published : 2014.03.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the relation between Program Satisfaction and the leadership types of who participating in the program of village lifelong education leader. The detail goals of this study are to (1) understand the concepts about the training program of village lifelong education leader. (2) study the theory related to the leadership of village lifelong education leader. (3) examine the relation between program satisfaction and leadership types by personal characteristics. The results of this study are as follows: First, there is the significant difference between the transactional leadership and the exceptive management leadership which is the transactional leadership's sub-type in age. Second, there is the significant difference between the exceptive management leadership which transactional leadership's sub-type and charisma leadership that is transformational leadership's sub-type by participated in or not the lifelong education program before. Third, the average value of the transformational leadership is more higher than the transactional leader's average value. Fourth. the ranking of the transformational leaders' activities are as follows; (1) individual relationship (2) spiritual motivation (3) intelligence stimulus (4) charisma. Fifth, the ranking of the transactional leader's activities are as follows; (1) reward to achievement (2) exceptional management.

본 연구는 마을평생교육지도자양성과에 참여한 학습자의 개별적 리더십특성에 따라 프로그램 만족도를 알아보는 것이다. 본 연구의 중요한 연구목표를 보면, 마을평생교육지도자 양성과정의 개념을 살펴보고, 마을평생교육지도자에 관련된 이론을 탐색하며, 참여자의 개별적 특성별 리더십유형과의 프로그램만족도간의 상관관계를 파악해 보는 것이다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 거래적 리더십과 예외적 관리 리더십과의 유의미한 차이를 보이고 있다. 둘째, 평생교육에 대한 경험유무에 따라 변혁적 리더십유형의 하위 유형인 카리스마적 리더십과 거래적 리더십 하위유형인 예외적 리더십유형과의 유의미한 차이를 보이고 있다. 셋째, 변혁적 리더십의 평균값이 거래적 리더십의 평균값보다 높게 나타났다. 넷째, 변혁적 리더십을 지니고 있는 참여자의 하위리더십의 유형의 순위는 인간관계, 정신적 동기, 지적자극 및 카리스마 등으로 나타났다. 다섯째, 거래적 리더십을 지니고 있는 참여자의 하위리더십의 순위는 성취에 대한 보상, 예외적 관리 등으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 구미시. (2013). 구미시마을평생교육지도자양성과정, 구미시마을평생교육지도자협의회.
  2. 군위군. (2013). 군위군마을평생교육지도자양성과정, 군위군마을평생교육지도자협의회.
  3. 경산시. (2013). 경산시마을평생교육지도자양성과정, 경산시마을평생교육지도자협의회.
  4. 김경탁. (2001). 외식업체 관리자의 변혁적. 거래적 리더십 분석. 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김남선, 원용숙. (2003). 민간단체 사회자본 정도와 리더십과의 관계, 농촌사회, 제13권, 제1호, 171-207.
  6. 김남선, 원용숙. (2003).리더십유형과 사회자본과의 관계분석 -지역사회민간단체를 중심으로-, 한국지역사회생활과학회지, 제14권, 제1호, 13-35.
  7. 김남선, 원용숙. (2012). 마을평생교육지도자론, 대구: 대구대학교출판부. 23.
  8. 김남현, 김정원. (2001). 리더십 이론.응용.비판.측정.사례. 서울:경문사.
  9. 김성수, 최민호, 정지웅. (1997). 농민조직의 리더십 유형과 개발에 관한 연구. 한국농촌지도학회지, 제4권, 제1호, 73-89.
  10. 민정기. (1994). 거래적 리더십과 변혁적 리더십 효과에 대한 실증적 연구 : H 전력공사를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박서호, 박창흥. (1993). 마을연구 방법론 정립에 관한 연구, 한국지역개발학회지, 제5권 제2호, 71-90.
  12. 백기복. (2005). 리더십 리뷰 -이론과 실제-. 서울: 창민사.
  13. 상주시. (2013). 상주시마을평생교육지도자양성과정, 상주다울평생교육원
  14. 서순영. (2005). 성인학습자의 주민자치센터 평생교육 프로그램 만족도 분석. 숭실대학교 대학원 석사학위 논문.
  15. 손창범. (2008). 개발과 마을해체에 따른 리더십 변화. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 신민경. (2007). 주민이 지각한 농촌지역개발 지도자의 리더십 유형과 주민참여간의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위 논문.
  17. 신제구, 이신자. (2001). 변혁적리더십과 임파워먼트, 결과기대감 그리고 조직몰입간의 관계에 관한 연구, 한국인사.조직학회 발표논문집, 제11권, 47-56
  18. 안동시. (2013), 안동시마을평생교육지도자양성과정, 안동시마을평생교육지도자협의회
  19. 여인길. (2004). 리더십 유형이 조직성과에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위 논문
  20. 영주시. (2013). 영주시마을평생교육지도자양성과정, 영주시마을평생교육지도자협의회
  21. 영천시. (2013). 영천시마을평생교육지도자양성과정, 영천시마을평생교육지도자협의회
  22. 울릉군. (2013). 울릉군마을평생교육지도자양성과정, 울릉군바르게살기지도자협의회
  23. 오붕익. (2009). 리더십유형이 조직성과에 미치는 영향: 새마을금고를 중심으로. 계명대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 오요섭. (2007). 평생학습도시 주민의 평생교육 만족도에 관한 연구. 숭실대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 이기환. (2003). 평생교육학습자의 참여동기와 만족도 -관공서의평생교육을중심으로. 대구대학교 대학원 박사학위논문
  26. 이내빈. (2006). 평생교육프로그램 참여자의 참여 동기와 만족도. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 이성, 정지웅. (2002). 지역사회조직론 -지역사회리더십과 시민운동을 중심으로-. 서울: 학지사
  28. 이진규, 박지환. (2005). 변혁적리더십 구성요인별 효과성에 관한 연구: 중간관리자를중심으로. 인사조직연구, 제13권, 제3호, 35-36
  29. 이혜경. (2005). 지역사회 리더의 리더십 실증연구 -시흥시를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 임준태, 김상호. (2008). 변혁적 리더십이 경찰공무원의 임파워먼트에 미치는 영향. 한국행정논집, 제20권, 제3호, 951-976
  31. 장춘명. (2009). 여성평생교육 참여자의 사회교육프로그램 만족도에 영향을 미치는 요인 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문
  32. 조병남, 박민아. (2008). 기업조직에서 요구되는 리더십 핵심역량과 변혁적 리더십의 관계에 관한 연구. 경제경영논집, 37(2), 161-186.
  33. 청도군. (2013). 청도군마을평생교육지도자양성과정, 청도군마을평생교육지도자협의회.
  34. 최라영. (2003). 평생교육자의 리더십 유형에 따른 직무만족 분석연구. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  35. 평생교육진흥원, (사)한국평생교육총연합회. (2008). 지역교육공동체운동과 마을만들기 "우리마을의 희망, 교육공동체를 창조하자!!" 서울: (사)한국평생교육총연합회.
  36. 한국교육개발원 평생교육센터. (2002). 패러다임의 대전환, 학습도시로 가는 길. 한국교육개발원.
  37. 한승진. (2005). 대학 평생교육학습자의 학습참여에 관한 연구. 순청향대학교 대학원 박사학위논문
  38. 허장. (2003). 농촌마을의 발전과 새로운 리더십. 농촌사회, 제13권 제1호, 51-83
  39. 홍성화. (1999). 한국호텔 기업에 있어서 변혁적 리더십의 유효성. 한양대학교 대학원 박사학위논문
  40. 황태홍. (2006). 기업체 구성원들의 사상체질 유형과 리더십 유형의 관계 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  41. Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: The Press Free.
  42. Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1993). Transformational leadership: a response to critiques. In M. M. Chemmers & R. Ayman(Eds.), Leadership theory and research perspectives and directions. San Diego, CA: Academic.
  43. Burns, J. M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
  44. Caffarella, R. and O'donnel, J.M. (1991). Judging the quality of Work-related, Self-directed Learning, Adult Education Quality, Volume 42. 344-346.
  45. David C. Howell. (2004). 행동과학을 위한 통계학. (신현정, 박태진, 도경수 옮김). 서울: 시그마프레스(주).
  46. Gellis, Z. D. (2001). Social work perceptions of transformational and transactional leadership in health care. Social Work Research, 25(1), 17-25. https://doi.org/10.1093/swr/25.1.17
  47. Judge, T. A., & Piccolo, R. F. (2004). Transformational and transactional leadership:a meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology, 89(5), 755-768. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.5.755
  48. Smith, D. H. and Offerman M. J. (1989). The Management of Adult and Continuing Education, Handbook of adult and continuing education, San Francisco : Jossey-Bass Publishers.
  49. Wlodkowski, R. (1993). Enhancing Adult Motivation to Learn, San Francisco : Jossey-Bass Publishers.

Cited by

  1. Citizen activists’ competency for lifelong learning activities vol.22, pp.5, 2016, https://doi.org/10.24159/joec.2016.22.5.259