Effects of Forest Healing Program on Stress Response and Spirituality in Female Nursing College Students and there Experience

산림치유 프로그램이 여자간호대학생들의 스트레스 반응 및 영적 건강에 미치는 효과와 경험

  • Received : 2014.01.30
  • Accepted : 2014.03.15
  • Published : 2014.03.30

Abstract

The purpose of this study was to identify the effects of forest healing program in the curriculum on stress response and spirituality of female nursing college students and forest healing experiences of participants. This is a nonequivalent quasi-experimental study. The subjects of this study were 53 such as 27 in experimental group and 26 in comparison group, and the forest healing program as experiment treatment for experimental group was performed for 12 weeks. IBM SPSS 21.0 program was used for material analysis. Frequency analysis, t-test, repeated measures of ANOVA (RM-ANOVA) were used for material analysis and qualitative analysis was performed to identify the experiences in forest healing experiences. From the results in the difference between groups as time passes, the difference in 'depression' response out of sub areas of stress responses was significant(p=.030), and general stress response did not show significant difference, but stress response in posttest of experimental group tended to be decreased more than that of comparison group. In spirituality evaluation measures, the difference was significant in 'self-awareness(p =.016)' and 'meaning and purpose of life(p =.043).' The difference was significant in general spirituality evaluation, too(p =.002). In the contents analysis, analysis was made under three themes such as 'Making a friend with forest', 'Experiencing changes in self', and ' I became a new one' and 7 sub themes. Conclusion: Through the results of this study, forest treatment program showed comparatively significant results in recognizing forest, healing themselves through changes in them, stress response and spirituality evaluation, which indicated that there was a positive effect in expanding spirituality or stress response. And based on this, this study expects forest treatment program to be variously applied to the curriculum.

본 연구는 교과과정에서 운영한 산림치유 프로그램이 간호여자대학생의 스트레스 반응, 영성에 미치는 효과, 참여자들의 산림치유 경험을 알아보고자 실시하였다. 본 연구는 비동등성 대조군 유사실험연구로 연구 대상은 실험군 27명, 대조군 26명으로 총 53명이었으며, 실험처치는 실험군에게 12주간 산림치유 프로그램을 실시하였다. 자료의 분석은 IBM SPSS 21.0 프로그램을 사용하였다. 자료분석은 빈도분석, t-test, 반복측정분산분석(RM-ANOVA)을 사용하였고, 산림치유 경험을 알아보기 위해 내용분석을 실시하였다. 연구결과 시간이 경과함에 따라 집단간 차이에서 스트레스반응의 하위 영역 중'좌절감' 반응에서만 유의하였고(p =.030), 전반적인 스트레스 반응은 차이는 없었으나 실험군이 대조군보다 사후 검증에서 스트레스 반응이 떨어지는 경향성을 보였다. 영성평가척도에서는 '자각(p =.016)'과 '삶의 의미와 목적(p =.043)' 영역에서 유의하였고, 전반적인 영성평가에서도 유의한 결과를 나타냈다(p =.002). 질적 분석은 '숲을 사귐', '자신의 변화를 경험함', '새로운 내가 됨'의 3개 주제와 그에 따른 7개 하위주제로 분석하였다. 연구의 결과를 통해 산림치유 프로그램은 특히 숲을 알아가고, 자신의 변화를 통해 치유의 경험을 가지며, 스트레스 반응과 영성평가에 비교적 유의한 결과를 보여 영성의 확장과 스트레스 반응에 긍정적인 영향이 있음을 알게 되었다. 그리고 이를 토대로 향후 교육과정에 산림치유 프로그램이 다양하게 적용되기를 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 원광보건대학교