A Class Model of Engineering Mathematics Including a Calculus Review Test

미적분학 복습시험을 포함하는 공업수학 수업모형 연구

  • Choi, Kyungmee (College of Science and Technology, Hongik University at Sejong)
  • 최경미 (홍익대학교 과학기술대학)
  • Received : 2014.02.17
  • Accepted : 2014.03.12
  • Published : 2014.03.31

Abstract

How to teach calculus is an important issue since Calculus is the first mathematics in college curriculum which highly influences other subjects including Physics, Engineering Mathematics like differential equations, and other engineering major subjects. This study suggests that a class model of Engineering Mathematics include Calculus review test so that students can study for themselves Calculus 'outside Calculus class'. First of all, a systematic process of administrating a review test is presented. Secondly, scores of the Calculus review test is statistically analyzed to confirm that ability in Calculus is highly correlated to their achievements in Engineering mathematics. Through a survey, it is confirmed that students in Engineering Mathematics study Calculus for themselves as they think Calculus review test is helpful.

Keywords

References

  1. 강기훈(2005). 통계학 개론, 자유아카데미.
  2. 권오남. 주미경(2003). 대학 수학교육 연구의 동향과 과제. 수학교육. 42(2): 229-245.
  3. 김성옥(2005). 공학전공자를 위한 대학수학 교육과정과 교수, 수학교육논문집. 19(2): 409-416.
  4. 김성옥(2006). 사회과학 전공을 위한 대학수학교육, 수학교육논문집. 19(4): 587-597.
  5. 김성옥(2008). 공학기초수학 교육과정의 모듈화. 대한수학교육학회 수학교육학논총. 34: 3-13.
  6. 김성옥. 안경모. 이종원(2009). 공학전공자를 위한 대학수학교육 과정 및 교과목 개발 연구, 수학교육논문집. 23(4): 991-976.
  7. 김훈. 양성덕. 이동원. 한인기(2009). 공학전공자를 위한 대학수학교과과정 및 교과목 개발 연구. 수학교육논문집. 23(4): 961-976.
  8. 김성옥. 정수영. 권오남(2010). 미적분학의 기본정리의 교수학적 분석에 기반을 둔 지도방안의 탐색, 수학교육논문집. 24(4): 891-907.
  9. 김연미(2008). 공과대학 신입생들의 함수개념 연구와 함수 영역의 교육과정에 대한 제안. 수학교육논문집. 22(4): 417-444.
  10. 김병무(1996). 대학 수학 실태의 조사 분석. 수학교육, 35(2): 187-196.
  11. 김병무. 김규상(1998). 대학수학 학업 성취도에 영향을 미치는 요인분석. 수학교육, 37(2): 159-172.
  12. 김병무(1999). 대학수학 수업과 평가의 다양화. 수학교육, 91: 173-177.
  13. 김병무(2000). 대학수학 클리닉의 필요성과 운영방안에 대한 연구1. 수학교육, 93: 187-199.
  14. 박형빈(2009). 대학생들의 교양수학에 대한 인식과 교양수학의 긍정적 인식변화를 위한 방안, 수학교육논문집. 23(4): 463-477.
  15. 이춘호(2002). 대학수학 교육에 관한 고찰. 수학교육포럼, 1(1): 1-16.
  16. 정치봉. 정완수(2001). 대학 수학교육 연구: 필요성, 방법 그리고 과제. 수학교육논문집. 11: 321-338.
  17. 최은미. 유천성(2006). 대학 수학 교육의 문제점과 극복을 위한 방안: 타 대학의 운영 사례를 중심으로. 교육연구. 14(1): 157-174.
  18. 표용수. 박준식(2010a). 대학수학 기초학력 부진학생을 위한 기초수학 지도 방안. 수학교육논문집, 24(3): 525-541.
  19. 표용수. 박준식(2010b). 교양수학 교과목에 대한 효율적 교수-학습지도 방안. 영남수학회지, 262: 319-336.
  20. 표용수. 조성진. 정진문. 심효섭. 박동준. 차지환(2008). 교양수학 교과목 교수-학습법 개선 방안. 대한수학교육학회지, 33: 251-269.
  21. Artigue, M.(1999). The teaching and learning of mathematics at the university level-Crucial questions for contemporary research in education, Notices of the AMS, 46(11): 1377-1385.
  22. Heise, D. R.(1970). The semantic differential and attitude research, Attitude Measurement, Rand McNally.
  23. Meyer, L.S. & Gamst, G. & Guarino, A.J.(2000). Applied Multivariate Research, Sage Publication.
  24. Johnson, R.A. & Wichern, D.W..(2002). Applied Multivariate Statistical Analysis, Prentice Hall.
  25. Potari, D. & Zachariades, T.(2006). Teachers' Mathematical and pedagogical awareness in calculus teaching, PME-NA 2006 Proceedings, 2: 846-848.