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Prospect of Non-Touch User Interface Technique

비접촉식 동작인식 기반 사용자 인터페이스 기술 전망

  • Kim, Soo-Kyun (Department of Game Engineering, Paichai University) ;
  • Sung, Kyung (Division of Convergence Computer & Media, Mokwon University)
  • 김수균 (배재대학교 게임공학과) ;
  • 성경 (목원대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2014.05.28
  • Accepted : 2014.06.20
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The advancement of touch user interface technology is mostly due to the debut and success of the new user experience (UX), the iPhone. The introduction of Apple's iPhone especially made possible for the user experience to break away from the traditional input device of the mouse and keyboard. It is advancing from the current 3rd generation touch interface technology into the 4th generation non-touch user interface technology. This paper will present a non-touch interaction technology that allows interaction in a three dimensional setting through 3-D space touch. It will analyze current technologies and future emerging technologies.

접촉식 동작인식기반 사용자 인터페이스 기술(touch user interface)의 발전은 새로운 사용자 경험(UX)인 아이폰의 등장과 성공에 있다고 할 수 있다. 특히 애플 아이폰이 출시된 이후, 기존에 많이 쓰였던 전통적인 사용자 경험인 키보드와 마우스라는 큰 틀에서 벗어나게 된다. 현재는 4세대 기술인 비접촉식 동작인식 기반 사용자 인터페이스 기술이 접촉식 인터페이스 기술을 대체하는 방향으로 발전하고 있으며, 3세대에서 4세대로 이동한다고 할 수 있다. 본 논문에서는 비접촉식 인터액션 기술에 대한 선도기업을 중심으로 소개할 예정이며, 현재 선보이고 있는 최신 기술과 향후 선보일 기술에 대해 분석하고 비교해 본다.

Keywords

References

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