DOI QR코드

DOI QR Code

Resolution Methods for Developer's Difficulties in the Serious Game Developing Process for Science Learning

과학 학습 기능성 게임 개발 과정에서 개발자가 겪는 어려움과 대처 방법

  • Received : 2014.03.01
  • Accepted : 2014.03.17
  • Published : 2014.03.31

Abstract

The main goal of this research is to invest the difficulties in the process of developing serious game for science learning to acquire the suggestion. We analysed the journals written by developers of game scenario on the procedure of the development and on the review of the accomplished game. Then we also interviewed the scenario developers as well as game developers. When interviewing the game developers, we passed them the thoughts and questions of scenario developers. The possible difficulties in developing serious game are form the difference of cognitions on the skills which can be embodied in the development process and interaction and communication problem between scenario developers and game developers. As a consequence of the research, we acquired some suggestions for developing serious game as follows; 1) Scenario developers and game developers must understand the concepts of serious game as well as learning theory; 2) Both scenario developers and game developers should be aware of secured technological capacity and allowed time period. 3) Scenario developer should take a part of game developer' role as using a learning contents authoring tool; 4) Scenario developers have to consistently interact with game developers in developing the games; 5) Scenario should be concretely described in detail; and 6) A Supervisor is essential to control both scenario developers and game developers.

본 연구의 목적은 과학 학습 기능성 게임 개발 과정의 사례를 살펴봄으로써 앞으로 과학 학습 기능성 게임 개발 과정에서 개발자가 겪는 어려움을 해소할 수 있는 방안을 구안하는데 있다. 시나리오 개발자인 교사 3명 및 게임 개발자 3명과의 심층 면담을 통해 과학 학습 기능성 게임 개발 과정에서의 어려움에 대한 양측의 관점 차이를 분석하였다. 또한, 시나리오 개발자 3명으로부터 '게임 개발 과정'과 '개발된 게임에 대한 의견' 자료를 받아 분석하였다. 과학교육 기능성 게임 개발 과정에서 개발자가 겪는 첫 번째 어려움은 게임의 구현에 관한 인식인데, 시나리오 개발자는 게임의 구현 기술에 대해 다소 과도한 기대를 가지고 있었지만, 게임 개발자의 입장에서는 주어진 자원과 시간으로는 해결할 수 없는 부분이었다. 두 번째 어려움은 게임 구현 방법에 대한 것인데, 시나리오 개발자와 게임 개발자 사이의 활발한 의사소통 및 밀접한 상호작용이 예상했던 것보다 더 크게 요구되었다. 이에 대한 해소 방안은 다음과 같다. 첫째, 시나리오 개발자와 게임 개발자는 '기능성 게임'과 '학습 이론'에 대해 이해해야 한다. 둘째, 주어진 인적, 물적 자원의 한계를 분명히 인식한다. 셋째, 학습콘텐츠 저작 도구를 사용하여 시나리오 개발자가 게임 개발자의 역할을 병행할 수 있는 방안을 모색 한다. 넷째, 개발 단계에서 시나리오 개발자와 게임 개발자간에 지속적인 상호작용이 이루어져야 한다. 다섯째, 시나리오를 구체적이고 세부적으로 작성 한다. 여섯째, 시나리오 개발자와 게임 개발자의 협업을 지휘할 총괄책임자를 지정해야 한다.

Keywords

References

  1. Baek Y.K(2005), The Understanding and Utilization of Edutainment, Jungil Publishing Co.
  2. Bryan Bergeron(2006), Developing Serious Games, Thomson Course Technology PTR, Boston.
  3. Cho Y-S(2006), Design and Implementation of an RPG Edugame, using Geal-based Scenarios Theory, Master's dissertation. Kyeongin National University of Education, Incheon.
  4. David Michael, Sande Chen (2006), Serious Games: Games That Educate, Train, and Inform, Thomson Course Technology PTR, Boston.
  5. Elaine M. Raybourn(2007), Applying simulation experience design methods to creating serious game-based adaptive training systems, Interacting with Computer, 19-2, 206-214. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2006.08.001
  6. Eun K-H(2010), A Case Study of a Planning Process through Developing Serious Games, Journal of Korea Contents Association, 10-6, 197-204.
  7. Jung D.H(2011), Development plans and overview for educational serious game of business, Master's dissertation. Hanyang University, Seoul.
  8. Kim H.S & Kim C.M & Kim S.B(2007), Developing & Applying a Template-based Game-type Learning Contents Authoring Tool, The Journal of Korean association of computer education, 10-1, 41-53.
  9. KOCCA(2009), 2009 White paper on Korean game: guide to Korean game industry and culture, Seoul: Korea Creative Content Agency.
  10. Martin (2000), The design and evolution of a simulation/game for teaching information systems development, Simulation & Gaming, 31, 445-463. https://doi.org/10.1177/104687810003100401
  11. Nicholas Iuppa, Terry Borst(2010), End-to-End Game Development: creating indepent serious games and simulations from start to finish, Elsevier, Burlington.
  12. Rob J. Nadolski, Hans G. K. Hummel, Henk J. van den Brink, Ruud E. Hoefakker, Aad Slootmaker, Hub J. Kurvers & Jeroen Storm (2008), EMERGO: A methodology and toolkit for developing serious games in higher education, Simulation & Gaming, 39-3, 338-352. https://doi.org/10.1177/1046878108319278
  13. Seo J.H & Park H.S(2010), Game in Education: The Understanding and Utilization of Serious Games, KERIS Issue Report Research RM 2010-3, Seoul: Korea Education & Research in Information Service.
  14. Seo K.W & Ryu H.K(2013), Case study of developing medical serious game 'RehabMaster' by participatory design, Korea HCI Research Annual Conference, 2013-1, 1103-1106.