DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Interior Design of Hotel Design through Brand Marketing Collaboration

브랜드 콜라보레이션 마케팅을 통한 디자인호텔의 실내디자인에 관한 연구

  • 박시윤 (계명대학교 일반대학원 건축학과) ;
  • 김정아 (계명대학교 실내환경디자인학과)
  • Received : 2014.06.30
  • Accepted : 2014.08.08
  • Published : 2014.08.30

Abstract

The rapid growth of economy improves not only the life quality of people in this modern society but also standards of value in connection with how those people would spend money as they engage in various leisure and cultural activities. That being the case, hotels are currently changing into places of new concepts depending on those new lifestyles of these people, and in those new places, people can entertain and experience as enjoying cultures. The marketing collaboration of the hotels with brands can be used as a more inclusive way to enhance brand images. In addition, as having infinite possibilities of the collaboration's being able to create a new-concept space with an identity of a brand included, this collaboration makes it possible for the design hotels to decorate their interior spaces differently from those of other hotels. In the light of that, the brand collaboration is basically divided into three groups which are the fashion collaboration, the technique collaboration and the designer collaboration, and the brand collaboration is also able to express the interior spaces of the design hotels as working on those six components, such as reproduction, events, alteration, messages, culture and image. After all, through the brand collaboration marketing, this thesis expects an interior design of a new-concept design hotel which would play a role as a complex cultural space.

Keywords

References

  1. Devon Lee, 유정연(펌), 2008
  2. 손일권, 브랜드아이덴티티, 경영정신, 2003
  3. 김훈철, 브랜드 설득, 다산북스, 2005
  4. 밥장, 나는일러스트레이터이다, 한빛미디어, 2010
  5. 연세대학교, 공간보기 공간풀기 하나, 연세대학교출판부, 2005
  6. 김난도 외 5, 트렌드코리아 2012, 미래의 창, 2011
  7. 박정현. <상품에 이야기를 담아라>. LG주간경제, 2006
  8. 김보연, 콜라보레이션을 통한 브랜드 이미지 관리전략에 관한 고찰, 홍익대 석사논문, 2012
  9. 박재민, 리테일 디자인을 통한 감성체험이 브랜드 이미지에 미치는 영향:롯데백화점 AVENUEL사례를 중심으로, 홍익대 석사논문, 2007
  10. 이영주, 브랜드 시너지 효과를 위한 기업 소셜클럽의 공간계획, 홍익대 석사논문, 2010
  11. 전종찬.이명진, 콜래보레이션의 의미와 가치, 한국 기초조형학회 학술지 제9권, 2008
  12. 조윤성, 디자인 호텔에 나타나는 현대사회의 이미지 소비적 표현 특성에 관한 연구, 국민대 석사논문, 2011
  13. 채주영 외 3명, 팝업스토어의 점포속성이 브랜드 태도와 재방문의도에 미치는 영향:스포츠 브랜드를 중심으로, 한국의류산업학회지 제14권, 2012
  14. www.chosun.com
  15. www.bizn.khan.co.kr
  16. www.apparelnews.co.kr
  17. www.armanihotels.com
  18. www.masionmoschino.com