DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the Image Augmented Reality Card using Augmented Reality

증강현실을 이용한 이미지기반 AR카드 활용방안 연구

  • Park, Ki-Deok (Dept. of Digital Image and Contents, Dongguk Graduate School) ;
  • Chung, Jean-Hun (Dept. of Digital Image and Contents, Dongguk Graduate School)
  • 박기덕 (동국대학교 영상대학원 멀티미디어학과) ;
  • 정진헌 (동국대학교 영상대학원 멀티미디어학과)
  • Received : 2014.06.04
  • Accepted : 2014.08.20
  • Published : 2014.08.28

Abstract

Augmented reality in the smart environments is the interaction between the user and the media through the expansion of a variety of experiences is provided. How to use the location information, how to use markers, utilizing real-time marker-less interaction with the real world and the virtual world, such as the mapping method intermediary situated in real-time. Expansion of the elements of experience, and augmented reality as a tool of information being utilized. Educational Edutainment AR card to take advantage in terms of content was a real-time marker-less approach to create an image map image map was constructed urbanization. Stereoscopic 3D environment, taking advantage of the object produced by combining augmented reality and way of interaction, educational content. Help in terms of active and passive involvement pra realistic interest leads to a way of giving tangible.

스마트한 환경에서 증강현실은 사용자와 매체간의 인터랙션을 통해서 다양한 경험의 확장을 제공한다. 위치 정보를 사용하는 방식, 마커를 사용하는 방식, 실시간 인터랙션을 활용한 마커리스 맵핑 방식등 실세계와 가상세계의 실시간으로 중간역할을 자리잡고 있다. 경험 확장의 한 요소이고, 현실세계의 정보를 증강하는 도구로써 활용되어지고 있다. 에듀테인먼트 교육적인 컨텐츠 관점에서 AR카드를 활용하였고, 마커리스방식으로 실시간 이미지 맵을 만들어 도시화 이미지 맵을 제작하였다. 3D환경에서의 입체영상을 활용한 오브젝트 제작과 증강현실을 접목한 인터랙션 교육컨텐츠 방식이다. 수동적인 관점에서 능동적이고 몰입도와 현실감 흥미를 높여주고 텐저블의 방식을 유도한다. AR카드에서 경험요소인 공간(활용), 시각(효과), 촉각(연동)을 활용하고 감각적 몰임감, 감각적 현실감, 인지적 조작성, 사회적 협력성, 인지적 융통성, 인지적 통찰성 등의 다양한 교육적 효과를 성취할수 있다. 스마트한 환경에서의 AR 마크리스 방식을 적용하여 AR카드를 활용한 이미지마크, 3D, AR 관점에서 분석하였다.

Keywords

References

  1. E. S. O, A Study of Convergent Content Design Using 3D Stereoscopy and Augmented Reality. Hanyang University, pp. 30, 2011.
  2. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=L SD&mid=sec&sid1=104&oid=105&aid=0000010061
  3. http://cafe.naver.com/eyemania/9136
  4. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD& mid=sec&sid1=102&oid=087&aid=0000317876
  5. S. A. Oh, A Study on Using the Augmented Reality for the Effect of the Transforming Messages in the Museums. Korea Digital Design, Vol. 13, No. 2, pp. 152, 2013.
  6. H. N. Chung, A Study of the Convergent Educational Contents Design and Implementation Using Augmented Reality Technology.Sangmyung University, pp. 60, 2013.
  7. S. H. Hah, Elements of user experience for augmented reality books reproduce illustration images. Korean Society of Illustration Research, Vol. 37, No. -, pp. 131, 2013.
  8. C. W. Lee, Consideration for cognitive effects in smart environments for effective UXD. Jouranl of Digital Convergence, Vol. 11, No. 2, pp. 405, 2013.