DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Characteristics and Aesthetic Value of Asian Traditional Costumes - Emphasis on Buddhist, Hindu and Islamic Costumes -

아시아 전통 복식의 조형적 특성과 미적 가치 비교 연구 - 불교권, 힌두권, 이슬람권 복식을 중심으로 -

  • Seo, Bong-Ha (Department of Stylist, Yong-In Songdam College)
  • 서봉하 (용인송담대학교 스타일리스트과)
  • Received : 2014.04.28
  • Accepted : 2014.07.27
  • Published : 2014.09.30

Abstract

A variety of traditional costumes have been developed in Asia due to different natural and cultural environments and they are still worn by people in many areas. Traditional costumes in Asia have been formed under the influence of various ideologies, as well as technology and social structure. Three Asian religions(Buddhism, Hinduism and Islam), which have undeniably strong influence on traditional Asian cultures, have great effects on the styles of traditional costume in each region of Asia. The purpose of this study is to compare the characteristics and aesthetic values of traditional Asian costumes. To do this, the author used images of traditional costumes, which were taken in person by the author, in each region of Asia as reference. Unlike the traditional costumes in the West, which expose the body shape, traditional Asian costumes have nonstructural features in construction, form and wearing rules. They are also decorated with religious symbols and other ornaments, which is different from functional and non-decorative modern clothes. Each traditional Asian costume has unique characteristics. The costume under the influence of Buddhism shows the beauty of concealment that features trans-spatiality and abundant silhouette. On the other hand, the Hindu costume shows the beauty of symbolization represented by very colorful and complex ornaments, while costume in the Islam regions shows the beauty of restraint with clothes that wrap up the body in accordance with its strict religious discipline. Asian religions also represent philosophy, culture as well as an ethnic group. They have influenced entire Asian cultures including the arts, aesthetics and social structure and decided the style of costumes.

Keywords

References

  1. 노길명 (1998), 문화인류학의 이해, 서울: 일신사, p. 237.
  2. 김해연 (2003), 동서종교문화교류사, 서울: 성지출판사, p. 297.
  3. 山折哲雄(2004), 세계의 종교, 이계성 역, 서울: 서울문화사, p. 18.
  4. 자료검색일 2014. 3. 21, http://global.britannica.com/EBchecked/topic/1731588/Religion-Year-In-Review-2010
  5. Fallding, H. (1974), The Sociology of Religion, New York: McGraw-Hill, pp. 167-169.
  6. Cassirer, E. (1970), An Essay on Man, New York: Bantam Books, p. 27.
  7. 서광선 (1975), 종교와 인간, 서울: 이화여자대학교 출판부, pp. 49-50.
  8. Smart, Ninian (2000), 종교와 세계관, 김윤성 역, 서울: 이학사, pp. 55-57.
  9. Tillich, P (1948), The Protestant Era, Chicago: The University of Chicago Press, p. 17.
  10. 이원규 (2006), 인간과 종교, 파주: 나남출판, pp. 30-33.
  11. 서봉하 (2007a), 종교에 영향 받은 아시아 복식미와 아시안 룩의 조형적 특성, 서울대학교 박사학위논문, p. 58.
  12. 권영실, 조우현 (1997), 인도 종교 복식의 상징성에 관한 연구, 한국의류학회지, 21(4), pp. 678-679.
  13. Barnard, M. (1996), The Function of Fashion and Clothing, Fashion as Communication, Oxford: Resources, p. 67.
  14. Wilson, E. (1985), Adorned in Dreams: Fashion and Modernity, London: Virago Press, p. 56.
  15. 최수현 (2003), 복식에 표현된 숭고미에 관한 연구, 서울대학교 박사학위논문, p. 87.
  16. 김민자 (2013), 복식미학: 패션을 보는 시각과 패션에 대한 생각, 서울: 교문사, p. 24.
  17. Hamilton, J. A. (1988), Dress as a Culture Subsystem: A Unifying Metatheory for Clothing and Textiles, Clothing and Textiles Research Journal, 6(1), pp. 1-7.
  18. 김민자 (2004), 복식미학 강의 1: 복식미를 보는 시각, 서울: 교문사, pp. 114-115.
  19. 김민자 (2004), 복식미학 강의 1: 복식미를 보는 시각, 서울: 교문사, p. 23.
  20. 윤재근 (1993), 동양의 미학, 서울: 둥지, p. 71.
  21. 홍윤식 (1986), 韓國의 佛敎美術, 서울: 대원정사, p. 15.
  22. 윤재근 (1993), 동양의 미학, 서울: 둥지, pp. 72-73.
  23. 임영자 (1990), 韓國宗敎服飾-佛敎와 道敎服飾을 中心으로, 서울: 아세아문화사, p. 37.
  24. 홍윤식 (1986), 韓國의 佛敎美術, 서울: 대원정사, p. 21.
  25. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1996), 헤겔 미학 II: 동양예술, 서양예술의 대립과 예술의 종말, 두행숙 역, 서울: 나남출판, p. 71.
  26. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1996), 헤겔 미학 II: 동양예술, 서양예술의 대립과 예술의 종말, 두행숙 역, 서울: 나남출판, p. 72.
  27. 서봉하 (2007b), 힌두 사상에 영향을 받은 인도 무봉의(無縫衣)의 조형미, 복식, 57(10), pp. 129-141.
  28. 이은봉 (1992), 종교와 상징, 서울: 세계일보, p. 189.
  29. Dar, S. N. (1982), Costumes of India and Pakistan: A Historical and Cultural Study, Bombay: D. B. Taraporevala Sons & Co, p. 89.
  30. 서봉하 (2007b), 힌두 사상에 영향을 받은 인도 무봉의(無縫衣)의 조형미, 복식, 57(10), pp. 128-140.
  31. Leslie, J. (1992), The Significance of Dress for the Orthodox Hindu Woman, R. Barnes & J. B. Eicher (eds.), Dress and Gender Making and Meaning in Cultural Context, Oxford: Berg Publishers.
  32. Ross, H. C. (1985), The Art of Arabian Costume: a Saudi Arebian Pofile, Fribourg, Switzerland: Arabesque, p. 37.
  33. 황춘섭 (1995), 세계전통복식, 서울: 수학사, pp. 83-84.
  34. 이준오 (1990), 아르뛰르 랭보의 詩. 영혼의 언어와 침묵-동양의 형이상학과 미학, 서울: 숭실대학교 출판부, p. 239.

Cited by

  1. 현대 노마드 패션과 한국 전통복식의 미적 특성 비교연구 -들뢰즈의 노마디즘(유목주의) 미학을 중심으로- vol.42, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5850/jksct.2018.42.5.769
  2. A Study on the Formative Relationship between Islamic Religious Clothing and Minority Women's Clothing in the Northwestern China vol.69, pp.5, 2019, https://doi.org/10.7233/jksc.2019.69.5.015