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Effect of Online Community Activities on Social Capital

온라인 커뮤니티 활동이 사회적 자본에 미치는 영향

  • 이환수 (단국대학교 IT 법학 협동과정) ;
  • 이나리 (단국대학교 일반대학원 법학과)
  • Received : 2014.05.23
  • Accepted : 2014.07.14
  • Published : 2014.09.28

Abstract

This study examines how online community activity influences social capital and the moderating effect of personal characteristic between them. Hierarchical regression and two-way ANOVA analysis were conducted with 9,479 samples. The results show that online community activity positively associated with off-line social capital, and it is observed that the effect in older people is stronger than younger people. This study extends previous perspective on the online community activity toward social capital and empirically proves that the activity have also an impact on off-line social capital. The moderating effect of age implies that activation plans of community for older people are required in order to increase social capital.

본 논문은 온라인 커뮤니티 활동이 오프라인의 사회적 자본에 미치는 영향에 대해 살펴보고, 개인적 특성에 따라 효과가 어떻게 다를 수 있는지를 이론적 실증적으로 분석한 연구이다. 9479개 대량의 연구 샘플을 바탕으로 위계적 회귀분석과 이원 공분산 분석을 수행하였다. 연구 결과에 따르면 온라인 커뮤니티 활동과 오프라인 사회적 자본 간에 정의 관계가 성립함을 확인하였고, 나이가 많은 사람들에게서 더욱 강한 효과가 있다는 것을 확인하였다. 본 연구에서는 인터넷 커뮤니티 활동이 사회적 자본을 강화한다는 기존 연구의 주장을 실증적으로 검증하면서, 온라인의 사회적 자본을 중심으로 논의되고 있는 최근의 연구들을 확장시켜 오프라인의 사회적 자본 형성에도 긍정적인 영향을 미친다는 결론을 도출하였다. 또한 중 장 노년층의 사회적 자본 형성에서 온라인 활동이 중요한 역할을 할 수 있다는 시사점을 제공한다. 장기적인 관점에서 사회적 자본의 양적 질적 개선을 위해 온라인 커뮤니티 활성화가 필요하며, 이러한 공동의 공간이 많은 사람들에게 공유되고 활용될 수 있도록 하는 노력이 지속적으로 필요할 것이다.

Keywords

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