DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Influencing Self-regulated Strategies: On Autonomy Support and Beliefs of Intelligence Ability of Gifted and Non-gifted Students

영재와 평재의 자기조절 전략에 미치는 요인: 자율성 지지와 지적 능력에 대한 신념을 중심으로

  • Received : 2014.09.30
  • Accepted : 2014.11.02
  • Published : 2014.10.31

Abstract

This Study was to examine whether high school students' autonomy support and beliefs of intelligence ability influence their self-regulated strategies. Of the 600 high school students surveyed from 3 high schools in two metropolitan cities, Korea, 478 completed and returned the questionnaires yielding a total response rate of 79.7%. Among the final sample consisted of 109 gifted students (22.8%), 190 high-achieving non-gifted students (39.7%), and low-achieving non-gifted students (37.4%). Measures of students' perceived autonomy support (i.e. from parents, teacher, peer), beliefs of intelligence ability (i.e. incremental, entity) and self-regulated strategies (i.e. managing environment and behavior, seeking and learning information, maladaptive regulatory behavior). Spearman's rho(${\rho}$) indicated that students' achieving level was positively associated with autonomy support (i.e. parents, teacher), beliefs of intelligence ability (i.e. incremental) and self-regulated strategies (i.e. managing environment and behavior, seeking and learning information). However, students' achieving level was negatively associated with beliefs of intelligence ability (i.e. entity) and self-regulated strategies (i.e. maladaptive regulatory behavior). Hierarchical multiple regression analyses showed that students' perceived autonomy support (i.e. from teacher) and beliefs of intelligence ability (i.e. incremental) were the crucial contributors for enhancing students' self-regulated strategies. Results are discussed in relation to theoretical implications and school settings.

본 연구는 고등학생의 성취 수준에 따라 세 집단(영재, 고성취 평재, 저성취 평재)으로 나누어 지각한 자율성 지지와 지적 능력에 대한 신념, 자기조절 전략 사용에 차이를 보이는지 살펴보고, 이들 변인 중 어떠한 특성이 자기조절 전략 사용에 유의미한 영향을 미치는지를 탐색하고자 하였다. 본 연구의 표집대상은 경기도 지역 영재학교 1개교, 고성취 평재와, 저성취 평재집단으로 분류한 일반 고등학교 2개교에 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였다. 학생들의 자율성 지지, 지적 능력에 대한 신념, 자기조절 전략을 측정한 결과, 성취 수준과 또래로부터의 자율성 지지와 지적 능력에 대한 항상성 신념 및 자기조절 전략 중 부적응적 자기조절 요인을 제외한 모든 하위 요인 간 유의한 정적 상관을 보인 반면, 성취 수준과 지적 능력에 대한 항상성 신념 및 자기조절 전략 중 부적응적 자기조절 요인과는 유의미한 부적 상관을 보였다. 또한, 성취 수준에 따른 학생들의 자율성 지지, 지적 능력에 대한 신념, 자기조절 전략의 차이를 비교한 결과, 또래로부터의 자율성 지지와 지적 능력에 대한 항상성 신념을 제외한 모든 하위 변인들에서 성취 수준이 높은 영재 집단이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 볼 때, 학생들에게 보다 많은 자율성 지지를 제공하고, 지적 능력에 대한 향상 가능성 신념을 높여주는 것이 더 적극적인 자기조절 전략을 사용하도록 하는 것에 도움이 될 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 김만권, 이기학 (2003). 자기조절 학습전략 프로그램이 학업성취와 심리적 특성에 미치는 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(3), 491-504.
  2. 김미영 (2013). 고등학생 학생들의 자기조절 학습능력 비교. 실과교육연구, 19(2), 289-311.
  3. 문병상 (2000). 영재와 평재간의 학업적 자기조절의 차이. 초등교육연구, 14(1), 181-197.
  4. 박미진, 서혜애, 김동화, 김지나, 남정희, 이상원, 김수진 (2013). 과학.수학 영재의 다중지능, 자기조절학습능력 및 개인성향의 차이. 영재교육연구, 23(5), 697-713.
  5. 박성선 (2013). 초등학교 영재교육대상자의 수학적 신념에 대한 연구. 영재교육연구, 23(6), 947-963. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.6.947
  6. 안도희 (2004). 초등학생의 정의적 특성, 학습접근책 및 학업성취와의 관계: 경로모형을 중심으로. 교육심리연구, 18(4), 177-197.
  7. 안도희 (2013). 지적 능력에 대한 신념과 부모 및 교사의 자율성 지지가 청소년의 유능감에 미치는 영향. 한국청소년연구, 24(1), 103-126.
  8. 안도희, 김옥분, 표경선 (2005). 대학생의 지적 능력에 대한 신념, 성취목적지향 및 학습접근책간의 관계모형. 한국교육, 32(4), 3-27.
  9. 안도희, 이유정, 백광진, 정상인 (2008). 의과 대학생들의 지적 능력에 대한 신념을 예측하는 변인 탐색: 인지적.정의적 특성, 부모의 자녀교육관심도 및 가정의 경제적 수준. 한국의학교육, 20(3), 219-229.
  10. 안도희, 김옥분 (2007). 학문적 미성취 중학생들의 학업관련 특성: 학업성적, 학업관련 태도, 지적 능력에 대한 신념, 학습전략을 중심으로. 교육심리연구, 21(3), 723-745.
  11. 안도희, 박귀화, 정재우 (2008). 자율성 지지, 기본적 욕구 및 심리적 안녕감 간의 관계. 청소년학연구, 15(5), 315-338.
  12. 윤소정, 이은영, 박귀화 (2013). 중.고등학생의 성격특성, 지적 능력에 대한 신념, 자기조절 학습전략 및 학업성취 간의 관계. 중등교육연구, 61(2). 441-470.
  13. 이경란, 박종호 (2013). 초등과학영재와 일반학생의 과학적 태도와 자아탄력성 및 심리적 안녕감의 관계. 한국초등교육, 24(4), 243-257.
  14. 이은주 (2001). 몰입에 대한 학습동기와 인지전략 의 관계. 교육심리연구, 15(3), 199-216.
  15. 장암미, 안도희 (2013). 청소년의 지적 능력에 대한 신념: 학업동기, 학습전략 및 유능감을 중심으로. 교육심리연구, 27(4), 891-909.
  16. 한순미 (2004). 학습동기 변인들과 인지전략 및 학업성취간의 관계. 교육심리연구, 18(1), 329-350.
  17. Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246-263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x
  18. Chen, X. (2010). Desire for autonomy and adolescent delinquency: A latent growth curve analysis. Criminal Justice and Behavior, 37(9), 989-1004. https://doi.org/10.1177/0093854810367481
  19. Cleary, T. J. (2006). The development and validation of the self-regulation strategy inventory-self-report. Journal of School Psychology, 44(4), 307-322. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.05.002
  20. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. In Nebraska symposium on motivation, 38, 237-288.
  21. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  22. Dweck, C. S. (2002). The development of ability conceptions. In A. Wigfield, & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation, pp. 57-88. CA: Academic press.
  23. Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1987). Autonomy in children's learning: An experimental and individual difference investigation. Journal of Personality and Social Psychology, 52(5), 890-898. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.5.890
  24. Kasser, V. G., & Ryan, R. M. (1999). The Relation of Psychological Needs for Autonomy and Relatedness to Vitality, Well-Being, and Mortality in a Nursing Home. Journal of Applied Social Psychology, 29(5), 935-954. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1999.tb00133.x
  25. Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2002). Using instructional discourse analysis to study the scaffolding of student self-regulation. Educational Psychologist, 37(1), 17-25. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3701_3
  26. Ommundsen, Y. (2003). Implicit Theories of Ability and Self-regulation Strategies in Physical Education Classes. Educational Psychology, 23(2), 141-157 https://doi.org/10.1080/01443410303224
  27. Ommundsen, Y., Haugen, R., & Lund, T. (2005) Academic Self-concept, Implicit Theories of Ability and self-regulation Strategies. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(5), 461-474. https://doi.org/10.1080/00313830500267838
  28. Perry, N. E., VandeKamp, K. O., Mercer, L. K., & Nordby, C. J. (2002). Investigating teacher-student interactions that foster self-regulated learning. Educational Psychologist, 37(1), 5-15. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3701_2
  29. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  30. Reeve, J., & Jang, H. (2006) What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity. Journal of Educational Psychology, 98(1), 209-218. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.209
  31. Ricco, R. B., Mccollum, D. G., & Schuyten, S. (2003). College mothers' academic achievement goals as related to their children's attitudes toward learning. Social Psychology of Education, 6(4), 325-347. https://doi.org/10.1023/A:1025644506640
  32. Shah, J. Y. (2005). The automatic pursuit and management of goals. Current Directions in Psychological Science, 14(1), 10-13. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00325.x
  33. Steinberg. L., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Darling, N.(1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child Development, 63(5), 1266-1281. https://doi.org/10.2307/1131532
  34. Tanaka, K., & Yamauchi, H. (2000). Influence of autonomy on perceived control beliefs and self-regulated learning in Japanese undergraduate students. North American Journal of Psychology, 2(2), 255-272.
  35. Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W & Soenens, B. (2005). Experience of autonomy and control among Chinese learners: vitalizing or immobilizing? Journal of Educational Psychology, 97(3), 468-483. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.3.468
  36. White, C. (1995). Autonomy and strategy use in distance foreign language learning: Research findings. System, 23(2), 207-221. https://doi.org/10.1016/0346-251X(95)00009-9
  37. Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 767-779. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.4.767
  38. Williams, G. C., Grow, V. M., Freedman, Z. R., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1996). Motivational Predictors of weight loss and weight-loss maintenance. Journal of Personality and Social Psychology, 70(1), 115-126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.1.115
  39. Wilson, P. M., & Rodgers, W. M. (2004). The relationship between perceived autonomy support, exercise regulations and behavioral intentions in women. Psychology of Sport and Exercise, 5(3), 229-242. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(03)00003-7
  40. Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329
  41. Zimmerman, B. J. (1990a). Self-regulating academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2(2), 173-201. https://doi.org/10.1007/BF01322178
  42. Zimmerman, B. J. (1990b). Self-regulated learning and academic achievement: An Overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2