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The Influence of Chinese People's Viewing Degree of Korean Contents on Sustainability of 'Korean Wave' with the Multiple Mediation Effects of Liking for Korean Wave and Receptiveness to Foreign Cultural Inflow

중국인의 한국 드라마 시청정도가 한류 지속 가능성에 미치는 영향과 한류호감도와 문화유입 수용성의 다중매개효과

  • 이희진 (대구대학교 신문방송학과)
  • Received : 2014.09.01
  • Accepted : 2014.10.14
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The predominant concern of the study consist of: (1) whether Chinese young people think Korean Wave would lasts; (2) the direct effect of viewing degree of Korean contents on the sustainability of Korean Wave; (3) the mediation effect of liking for Korean Wave and receptiveness to foreign cultural inflow on that sustainability; (4) the moderating effect of sense of rivalry between Korean and China. The research is based on a survey conducted with 371 chinese people between high teen and early 30's, located in Guilin of Guangxi and Zhengzhou of Henan in China. The notable findings are as follow: While the group with strong rivalry does not have a direct effect of viewing degree on the sustainability for Korean Wave, the group with weak rivalrous sense and higher viewing degree of Korean contents predict shorter sustainability of Korean Wave, therefore, the moderating effect of sense of rivalry between Korea and China is significant .Next, liking for Korean Wave shows a full mediating effect among Chinese with weak rivalry and a partial mediating effect among them with strong rivalry. The mediating effect of receptiveness to foreign cultural inflow is non-significant.

본 연구는 한류 지속가능성에 한류 드라마 '시청정도'가 미치는 직접효과와 '한류호감도' 및 '문화유입수용성'의 매개효과 그리고 '경쟁의식'의 조절효과를 실증적으로 규명하였다. 표본은 중국 광서성의 계림시와 하남성의 정주시에 거주하는 대학생(N=371명)이다. 분석 결과, 한국에 대한 '경쟁의식'이 상대적으로 약한 응답자들의 경우에는, '한류 지속가능성'에 유의한 영향을 미치지는 않았지만, 경쟁의식이 상대적으로 강한 응답자들은 한국 드라마 '시청정도'가 증가할수록, 오히려 한류 지속가능성에 대해서 회의적인 입장을 표명하여 주목하게 되었고, '경쟁의식'의 조절효과가 입증되었다. 한류 드라마를 많이 시청할수록, '한류 호감도'도 증가시키지만, '문화유입 수용성'에는 유의한 영향을 미치지 않았다. '시청정도'가 증가할수록, '한류지속 가능성'에 대한 부정적인 평가를 하는 경향은 '한류 호감도'가 증가할수록 유의하게 감소될 수 있어, '한류 호감도'의 매개효과가 입증되었다. 주요 발견점을 토대로 시사점과 함의를 논의하였다.

Keywords

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