The study of the field customized SW training course design based on the analysis of the field suitability of the university SW education

대학 SW 교육의 현장 적합도 분석에 기반한 현장 맞춤형 SW 교육 과정 설계에 대한 연구

  • 차준섭 (호남대학교 인터넷콘텐츠학과)
  • Received : 2015.12.11
  • Accepted : 2015.12.24
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Recently, it is entering the hyper connectivity age due to the development of sensor and communication technology. In particular, it is emerging new industries such as the IoT, bigdata, cloud by convergence with the ICT and other industries. Because these industries are high the gravity of the software, the demand for software manpower is increasing rapidly. But university curriculum don't deviate from the traditional curriculum, and lack of positive response to these changes is occurring a mismatch with the industry demand. In this paper, investigate a software curriculums of the four-year university, and will attempt to investigate the perception about the university software course of the corporate perspective. Also, we draw a on-site fitness of universities training course by analysis of importance on software training courses between universities and businesses. Finally, we propose a strategy model for software training course design appropriate for the field.

최근 통신 및 센서 기술의 발달로 인해 초연결 시대로 접어들고 있다. 특히, 정보통신기술이 다른 분야의 산업과 융합하면서 사물인터넷, 빅데이터, 클라우드와 같은 새로운 산업분야들이 등장하고 있다. 이러한 산업들은 소프트웨어에 대한 비중이 높은 산업으로 이에 따라 소프트웨어 인력에 대한 수요가 급증하고 있다. 하지만 대학 교육 과정은 이러한 변화에 적극적인 대응이 부족하고 전통적인 교육과정에서 벗어나지 못해 산업 수요와의 미스매치가 발생하고 있다. 따라서, 본 논문에서는 4년제 대학의 소프트웨어 교과목을 조사하고 기업 관점에서의 대학의 소프트웨어 과정에 대한 인식을 조사하고자 한다. 또한, 대학과 기업 간의 소프트웨어 교육 과정에 대한 중요도 분석으로 대학의 교과 과정 현장 적합도를 도출하고자 한다. 최종적으로 현장에 적합한 소프트웨어 교육 과정 모델 설계 전략을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. S. K. Kang, J. S. Cha, S. G. Bhan, "Strategy on Designing an On-Demand Training Course for University SW Education", RACS2015, 2015
  2. 정보통신산업진흥원, "2013 소프트웨어산업 연간보고서", 2013
  3. 장석영, "창의적 인재 양성을 위한 정책 현황 및 향후 방향", The HRD Review, pp. 114-127, 2014
  4. K, Garg, V. Tarma, "People 1ssues Relating to Software Engineering Education and Training in India", Proceeding ISEC'08 Proceeding of the 1st India software engineering conference, pp.121-127, 2008
  5. 배두환, "21세기 IT 산업을 위한 소프트웨어공학 인력 양성", 정보과학회지, 제 19권, 제 12호, pp. 12-20, 2001
  6. 최은만, "Inverted Classroom 개념을 이용한 창의적 S/W 엔지니어 교육", 정보과학회지, pp. 28-34, 2012
  7. 이중만, 임명환, "계층분석을 활용한 창의적 SW인재양성 정책방향 도출", The Journal of Digital Policy & Management, 11(10), pp. 95-102, 2013
  8. www.kcue.or.kr
  9. 삼성경제연구소, "IT 인재양성을 위한 대한교육의 과제", 삼성경제연구소 연구보고서, 2011
  10. 한국대학교교육협의회, "2013년 산업계 관점 대학평가 컴퓨터(SW)분야 평가결과 종합보고서", 2013
  11. 임재열, "프로그래밍 언어 교육현황과 개선제안", 한국실천공학교육학회논문지, 제3권, 제1호, pp. 56-61, 2011