DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the utilizing parody and pastiche in Contemporary Art Works

현대 예술 작품에서 나타나는 패러디와 패스티쉬에 관한 연구

  • 송호진 (경운대학교 IT에너지대학 멀티미디어학부 디지털영상전공) ;
  • 정의태 (경운대학교 디지털영상전공)
  • Received : 2015.09.23
  • Accepted : 2015.12.20
  • Published : 2015.12.31

Abstract

They insist that there is no more new stuff in modern art to change every circumstance rapidly. According to this situation, they recreate the works which are made with the existed idea or materials, and also transform creative concept which cites the existing functions with modern meaning. Furthermore they can look into any data everywhere from their daily routine using the internet. And this must become one of the general forms which they imitate others' works which are referred or chosen in modern art. These social complextion is called a parody and pastich is technique of the Post Modernism which is the existence of past. Using the new construction, the parody and pastich which can accomplish some better value and bring other meanings makes original recreation with the concept of copying and repeating. It keeps changing and is shaping up to be different aspect so far. Every field has a little different term using its own expression but it keeps empathizing each other a same essential meaning. Although it is like universal mode of expression, It is fact that the public cannot distinguish what is creation, imitation, or piracy. This thesis shows the concept of it and files for terms which is using like that. At last it selects some artist who worked with parody and pastich analyses and compares them and their works.

우리는 사회적으로 권위 있게 여겨져 왔거나 숭배의 대상이 되어왔던 작품들이나 너무나 쉽게 접하면서 세뇌되는 대중문화 속 이미지들을 우리는 무비판적으로 받아들이고 있는 현실을 깨닫게 하려는 작가의 의도를 읽을 수 있어야 한다. 패러디, 패스티쉬는 회화, 시각예술에 있어서 대중의 다양한 문화적 콘텐츠의 요구를 해결하기 위한 표현수단으로서 각광받고 있으며, 광고에 있어서는 내용은 익숙하되 표현에서 새롭게 보여 지기 때문에 보다 적극적으로 받아들여 질 수 있을 것이다. 과거의 이미지를 사용하여 모더니즘 미술이 단절시켰던 역사성을 회복하였고, 대중문화 속에 유통되는 이미지를 이용함으로 예술과 삶을 결합할 수 있다. 또한 패러디와 패스티쉬는 과거문화와 현재의 문화를 모두 활성화시키는 역할을 하며, 다원성을 지향하는 사회적 요구에 적절하다. 패러디와 패스티시는 기본의 것에 담겨지는 사고의 변화를 새로움의 일환으로 제시함으로써 하나의 이미지가 기존의 한계를 벗고 새롭게 거듭날 수 있는 가능성을 보여준다. 그러므로, 기존 작품들을 이루는 기준을 깨고 새로움에 대한 의미를 확장 수많은 복제물들과 작품 가치를 가늠할 수 있는 명확한 기준이 없는 이 시대의 미술이 당면한 현실에 대해 하나의 대안으로써 기능한다고 하겠다.

Keywords

References

  1. Gloria. MARCEL DUCHAMP, "La Poligrafa, S.A", 1988.
  2. Cater Ratcliff. Rovert Longo, "New York ; Rizzoli", 1985.
  3. "Post-modernism", Real Life, Summer 1981, 8-10, 2005.
  4. Jean Baudrillard, "The Precession of Simulacra", Art after Modernism: Rethinking Representaion, 253, 275, 281, 1981.
  5. Roland Barthes, "S/Z (trans. Richard Miller), Hill and Wang", 55, 1974.
  6. Douglas Crimp(1982), "Appropriating Appropriation", On the Museum's Ruins, The MIT Press, 1993, 129.
  7. Boyer d'Agen(ed.), Ingres d'apres une correspondance in edite, Daragon, 91: Shiff, 1909.
  8. Roland Barthes, "The Death of the Author", Image, Music, Text (trans. Stephen Heath), Hill and Wang, 142, 146, 148, 1977.
  9. Linda Hutcheon, "A theory of parody" 1992.
  10. Roland Barthes, "From Work to Text", Image, Music, Text, 158-159.
  11. Books Adams. Domald Kuspit, Jong Zutter. JULIAN SCHNABEL. Minchen, Prestel, 1990.
  12. Annette Michelson, "The Prospect Before Us", October, Spring, 119, 1981.
  13. Benjamin, W. "The Origin of German Tragic Dram, trans. John Osborne", London: New Left Books, 1977.
  14. Jean, Baudrillard, "simulacres et simulation", 2002.
  15. Representation, New York, "The New Museum of Contemporary Art", 1984.

Cited by

  1. Metal Sculpture Research Applying Aesthetic Factor of 'Counting Stars at Night' by Yoon Dong Ju vol.14, pp.2, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.2.345
  2. Cultural Tourism Product Development Research of Muju Taekwondo Institute vol.14, pp.2, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.2.351
  3. Cognitive Emotional Schema Analysis through Characters' Network in Shakespeare in Love : The Writing Process of Romeo and Juliet and the Subject of Desire vol.14, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.4.425
  4. Outlook of the game acceptance and application in the animation, Wreck-It Ralph - Focusing on Intermediality relation - vol.14, pp.7, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.7.419
  5. An analysis of DIY Character System of Mobile Game vol.14, pp.9, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.9.423
  6. The Fantastic Realism (Magic Realism) representation on film Visualization research: The boundaries of Fantasy and reproducibility of Images vol.14, pp.12, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.12.495