DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Career, Burnout, and Play-teaching Efficacy on the Job Satisfaction of Childcare Teachers

보육교사의 경력 및 소진과 놀이교수효능감이 직무만족에 미치는 영향

  • 김송이 (한양여자대학교 아동복지학과)
  • Received : 2015.01.18
  • Accepted : 2015.02.07
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of career, burnout, and play-teaching efficacy on the job satisfaction of childcare teachers. Participants of this study were 201 childcare teachers in work-site daycare centers from the Seoul and Kyonggi areas. Collected data were analyzed by one-way ANOVA, Pearson's product moment correlation, and multiple regression with SPSS ver. 13.0. Major results of this study were as follows. First, there were significant differences in total play-teaching efficacy and total job satisfaction according to childcare teacher's career. Second, there were significant positive correlations between childcare teachers' career and their play-teaching efficacy, and between childcare teachers' play-teaching efficacy and their job satisfaction. Also, there were significant negative correlations between childcare teachers' career and their burnout, between childcare teachers' burnout and their play-teaching efficacy, and between childcare teachers' burnout and their job satisfaction. Finally, the most powerful predictor on job satisfaction was burnout. Further, childcare teachers' burnout, play-teaching efficacy, and career explained their job satisfaction. This study primarily suggests that efforts heightening childcare teachers' play-teaching efficacy as well as reducing their burnout according to their career is important in enhancing their job satisfaction.

본 연구는 보육교사의 경력, 소진, 놀이교수효능감이 직무만족에 미치는 상대적 영향력을 알아보고자 서울 및 경기도에 위치한 직장어린이집에 재직 중인 교사 201명을 대상으로 실시하였다. 연구 결과, 첫째 1년차 보육교사들이 5~7년차와 8년차 이상의 보육교사들보다 놀이교수효능감은 유의하게 더 낮고 5~7년차 교사들에 비해 직무만족도는 유의하게 더 높았다. 둘째, 보육교사의 경력과 놀이교수효능감, 놀이교수효능감과 직무만족 간에는 유의한 정적 상관이 나타났으며, 교사 경력과 성취감 상실로 인한 소진, 소진과 놀이교수효능감, 소진과 직무만족 간에는 유의한 부적 상관이 나타났다. 셋째, 직무만족의 하위영역별로 차이는 있었으나 대체로 소진, 놀이교수효능감, 교사 경력이 보육교사의 직무만족을 예측하여, 소진 경험이 적고 교사 경력이 낮을수록 그리고 놀이교수효능감이 높을수록 보육교사의 직무만족이 높았다. 이러한 결과는 보육교사의 직무만족을 높이기 위해 교사 경력에 따른 차별화된 접근과, 교사의 소진 경험을 줄여주는 것 외에도 보육일과의 특성상 놀이교수효능감을 높이는 방안을 고려해야 함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강란혜 (2006). 보육교사의 전문성 인식과 교사효능감 및 직무만족도에 관한 연구. 직업교육연구, 25(1), 71-88.
  2. 강상이 (2002). 교사발달 측면에서 본 유치원 초임교사의 어려움에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 국성자 (2011). 보육교사의 직무환경과 직무스트레스가 직무만족에 미치는 영향. 광주여자대학교 사회개발대학원 석사학위 청구논문.
  4. 권나연 (2011). 유치원 교사의 직무환경의 위험요소와 심리적 소진과의 관계에서 교사효능감의 역할. 부경대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 권주영 (2001). 유아교사의 과학 교수효능감 수준에 따른 과학교육 실제에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  6. 김낙홍, 서영민 (2010). 보육시설의 주임교사가 지각한 조직풍토와 직무만족도와의 관계. 유아교육학논집, 14(4), 315-337.
  7. 김순환, 전샛별 (2010). 경력에 따른 영아반 교사들의 어려움과 관심사, 현직교육 요구에 대한 고찰. 한국교원교육연구, 27(3), 239-267.
  8. 김아영, 김민정 (2002). 초등교사들의 교사효능감과 학교조직 풍토와의 관계. 교육심리연구, 16(3), 5-29.
  9. 김옥주 (2013). 보육전문가가 제안하는 영아반 초임교사의 입무교육 내용과 방법에 대한 연구. 유아교육연구, 33(5), 325-346.
  10. 김의석, 김성원, 권성민(2013). 유치원 원장의 서번트 리더십이 조직효과성에 미치는 영향: 팔로워십을 매개로. 열린유아교육연구, 18(6), 333-351.
  11. 김정숙, 최태진, 이희영(2011). 유치원 교사의 직무환경의 위험요소와 심리적 소진의 관계에서 사회적 지지의 매개효과. 한국직업교육학회지, 30(3), 427-441.
  12. 김현지, 나동진 (2006). 보육교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용과의 관계. 한국보육지원학회지, 2(2), 111-128.
  13. 민혜영, 윤미정 (2011). 영아반과 유아반 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 18(3), 147-168.
  14. 박선경 (2014). 어린이집 유아반 교사의 놀이에 대한 교수효능감과 놀이개입행동. 한남대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  15. 박영신 (2011). 유아교사의 직무만족에 대한 원장의 변혁적 리더십, 교사 임파워먼트 및 조직문화의 영향력 연구. 열린유아교육연구, 16(3), 207-229.
  16. 백혜리 (2008). 보육교사론(p.211). 서울: 동문사.
  17. 보건복지부 (2010). 전국보육실태조사: 보육시설 조사보고서. 서울: 보건복지부.
  18. 서지연 (2004). 놀이에 대한 유아교사 효능감에 영향을 미치는 직무만족 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. 손찬양 (2009). 보육교사의 소진에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 광주대학교 사회복지전문대학원 석사학위 청구논문.
  20. 신은수 (2000). 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유이놀이 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42.
  21. 신은수, 유영의, 박현경 (2004). 유아교사의 놀이에 대한 교수효능감과 놀이운영 실제 신념에 관한 도구 개발연구. 유아교육연구, 24(1), 49-69.
  22. 심지은 (2001). 유치원 교사의 컴퓨터 교수효능감 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  23. 오선균 (2001). 보육교사의 직무만족과 소진에 관한 연구. 청주대학교 행정대학원 석사학위 청구논문.
  24. 오영숙 (2010). 영아반 교사의 교수효능감과 직무만족도 분석. 아주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  25. 유미나, 신나리(2013). 보육교사의 소진과 관련된 직무만족도와 직장 내 사회적 지지. 생애학회지, 3(2), 73-85.
  26. 이경선, 윤정진 (2012). 보육교사 관심사 발달단계에 따른 직무만족도 분석. 미래유아교육학회지, 19(1), 53-77.
  27. 이규남 (2005). 유치원 교사의 과학교사효능감에 관한 연구. 한국영유아보육학, 42, 77-98.
  28. 이병록 (2011). 보육교사의 사회적 지지가 직무만족에 미치는 영향: 보육교사의 개인적 특성과 직무환경을 통제변수로 하여. 한국영유아보육학, 67, 1-18.
  29. 이성희, 박영신 (2007). 보육교사의 교사효능감과 직무만족도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(1), 31-50.
  30. 이윤주 (2014). 보육교사의 심리적 소진이 자기장학에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  31. 이은주 (2005). 유치원 교사의 자기효능감, 직무스트레스와 스트레스 대처방식이 소진에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  32. 이재진 (2013). 영유아 교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영유아상호작용의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  33. 이정미 (2009). 영아보육교사의 전문성 인식과 직무만족에 관한 연구. 숭실대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  34. 이희자, 송민재 (2001). 교사가 지각한 유아교육기관 원장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도. 한국생활과학회지, 10(2), 153-163.
  35. 조성연 (2004). 보육교사의 직무만족과 직무스트레스. 한국영유아보육학, 36, 23-44.
  36. 조성연 (2005). 보육교사의 직무만족도와 자아존중감. 아동학회지, 26(1), 359-373.
  37. 조성연, 백은주, 김혜금, 권연희, 정지나 (2011). 한국형 보육교사 직무만족척도의 표준화를 위한 타당화 연구. 한국가정관리학회지, 29(2), 1-12.
  38. 최혜영, 조성연, 권연희 (2014). 보육교사의 이직의도에 대한 조직문화와 직무만족도의 영향. Family and Environment Research, 52(4), 405-414. https://doi.org/10.6115/fer.2014.035
  39. Burden, P. (1980). Teacher development. In R. Houston (Ed.), Handbook of research on teacher education(pp.311-328). NY: Macmillan.
  40. Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Borgogni, L., & Steca, P. (2003). Efficacy beliefs as determinants of teachers' job satisfaction. Journal of Educational Psychology, 95(4), 821-832. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.821
  41. Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(6), 473-490. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001
  42. Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21(3), 193-218. https://doi.org/10.1007/s10648-009-9106-y
  43. Ebbeck, M., Chan, Y. Y. Y., & Yim, H. Y. B. (2011). Encouraging a culture of research in practicing teachers in Singapore. Early Childhood Education Journal, 39(5), 355-364. https://doi.org/10.1007/s10643-011-0477-6
  44. Enochs, L. G., Scharmann, L. C., & Riggs, I. M. (1995). The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher self-efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75. https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
  45. Enz, B., & Christie, J. (1997). Teacher play interaction styles: Effects on play behavior and relationships with teacher training and experience. International Journal of Early Childhood Education, 2(1), 55-75.
  46. Gibson, S. & Brown. R. (1982). Teachers' sense of efficacy: Change due to experience. Paper presented at the annual meeting of the California Educational Research Association, Sacramento.
  47. Girad, S. (2000). Servant leadership qualities exhibited by Illinois public school district superintendents. Doctoral dissertation of Saint Louis University.
  48. Hoigaard, R., Giske, R., & Sundsli, K. (2012). Newly qualified teachers' work engagement and teacher efficacy influences on job satisfaction, burnout, and the intention to quit. European Journal of Teacher Education, 35(3), 347-357. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.633993
  49. Kacmar, K. M., & Ferris, G. R. (1989). Theoretical and methodological considerations in the age-job satisfaction relationship. Journal of Applied Psychology, 74(2), 201-207. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.2.201
  50. Katz, L. G. (1972). Developmental stages of preschool teachers. Elementary School Journal, 73(1), 50-54. https://doi.org/10.1086/460731
  51. Ma, X., & MacMillan, R. B. (1999). Influences of workplace conditions on teachers' job satisfaction. The Journal of Educational Research, 93(1), 39-47. https://doi.org/10.1080/00220679909597627
  52. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981a). The measurement of experiencing burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
  53. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981b). Maslach burnout inventory: Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
  54. Pope, S., & Stemmel, A. J. (1992). Organizational climate and job satisfaction among child care teachers. Child & Youth Care Forum, 21(1), 44-45.
  55. Schaller, K. A., & Dewine, S. (1993). The development of a communication-based model of teacher efficacy. (ERIC NO. ED362928)

Cited by

  1. The Influence of Human Relationships, Compensation and Heavy Work on the Burnout of Childcare Teachers vol.34, pp.5, 2016, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2016.34.5.119
  2. The Relationship among Mindfulness, Job Stress, Teacher Efficacy and Care-giving for Infants and Children’s Right in Child-care Teachers’ Perception vol.5, pp.3, 2015, https://doi.org/10.30528/jolss.2015.5.3.004
  3. Study on the Effect of Infant Class Teachers' Play Teaching Efficacy and Job Stress on Teacher-Infant Interaction vol.5, pp.3, 2015, https://doi.org/10.30528/jolss.2015.5.3.005
  4. 직장어린이집 교사헌신과 교사효능감과의 관계 vol.11, pp.5, 2015, https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.173
  5. 보육교사의 직장 내 무례, 소진과 교사효능감이 직무만족에 미치는 영향 vol.14, pp.8, 2015, https://doi.org/10.14400/jdc.2016.14.8.371
  6. 어린이집 보육교사의 감정부조화, 직무소진이 정신건강에 미치는 영향 vol.39, pp.4, 2015, https://doi.org/10.17946/jrst.2016.39.4.25
  7. Job Analysis and Investigation of Awareness on Young Children's Health Management of Preschool Teachers via DACUM Method vol.8, pp.1, 2015, https://doi.org/10.30528/jolss.2018.8.1.002
  8. 가정에서의 놀이성과 학급 특성이 유치원에서의 놀이성에 미치는 영향 vol.14, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14698/jkcce.2018.14.03.097
  9. 보육교사의 놀이성이 자아탄력성을 매개로 직무소진에 미치는 영향 vol.17, pp.2, 2021, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.02.103