DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Modality and Smart Device on Learner's Interaction Experience in Online Learning

스마트 기기를 활용한 온라인 토론학습에서 모달리티가 학습자의 상호작용경험에 미치는 영향

  • 박세영 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과) ;
  • 신동희 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과) ;
  • 김태양 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과) ;
  • 신재은 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과)
  • Received : 2014.10.24
  • Accepted : 2014.12.30
  • Published : 2015.02.28

Abstract

Along with the rapid diffusion of smart devices, smart learning has been taking place as a main pedagogy in education. Under these drastic changing circumstances, social presence and interaction between learners have been highlighted as key factors in educational research. In this light of rising importance, this study examined the effects of modality and smart device on users' perceived social presence and interaction experience in a smart learning environment. It conducted 2(text based interface vs. audio/video based interface) by 2(smartphone vs. tablet PC) between-subjects experiment. 80 participants were systematically recruited and randomly assigned to four conditions. The findings showed that social presence was higher in audio/video based interface condition than in text based interface condition. Modality also had a positive effect on learner's interaction experience. On the other hand, the effect of smart device is found to be statistically insignificant. Instead, interaction effect existed between modality and device on social presence. The result of this study suggests that the modality and characteristics of device should be considered seriously when designing interface of smart learning contents. The findings in this study provide future studies with heuristic implications by highlighting users' perceived cognition and experience.

본 연구에서는 스마트폰, 태블릿 PC를 활용한 스마트러닝 환경에서 기기의 유형 및 모달리티(modality)가 학습자의 주관적인 상호작용경험에 미치는 영향을 실험연구를 통해 검증하였다. 분석 결과, 모달리티는 사회적 실재감 및 학습자의 상호작용경험(상호작용경험 평가, 다른 학습자에 대한 태도)에 유의미하게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 스마트 기기 유형의 경우 사회적 실재감 및 학습자의 상호작용경험에 직접적으로 미치는 영향은 없었으나, 모달리티가 사회적 실재감 및 학습자의 상호작용경험에 영향을 미칠 때 조절변인으로서 상호작용효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 다양한 기기를 활용한 스마트러닝 환경에서 사회적 실재감 및 학습자 간 상호작용을 증진시킬 수 있는 학습 환경의 설계 원리를 제시한다는 측면에서 시사점을 가진다.

Keywords

References

  1. 강명희, 이주진, 한정선, 이정민, "온라인 토론 학습에서 인식된 튜터의 역할, 사회적 실재감, 학습결과 간의 관계 규명", 평생교육.HRD연구, 제6권, 제4호, pp.159-183, 2010.
  2. 강명희, 조주연, 한정선, 김보경, "온라인 학습공동체에서 학습성과와 사회적 실재감 수준에 따른 상호작용 양상의 차이 규명", 평생교육.HRD연구, 제7권, 제3호, pp.93-123, 2011.
  3. 권오상, "터치스크린 기반 스마트폰에서 키보드인접 오타 정정 방식을 이용한 입력어 추천 시스템 구축", 한국정보과학회 학술발표논문집, 제39권, 제1호, pp.67-69, 2012.
  4. 김미용, 배영권, "스마트교육 수업 설계 모형 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.467-481, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.467
  5. 김정주, 원격고등교육에서의 사회적 실재감 측정 도구 개발, 고려대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  6. 김정주, "문항반응이론을 이용한 원격교육환경에서 사회적 실재감 측정도구의 타당도 검증", 교육정보미디어연구, 제17권, 제1호, pp.109-132, 2011.
  7. 박선희, "인터페이스 감각양식이 사회적 현존감 및 온라인 상호작용에 미치는 영향", 한국언론학보, 제54권, 제4호, pp.398-419, 2010.
  8. 박성익, 김연경, "온라인 학습에서 학습몰입요인, 몰입수준, 학업성취 간의 관련성 탐구", 열린교육연구, 제14권, 제1호, pp.93-115, 2006.
  9. 박은태, 조인희, "e-러닝 영상의 화면크기가 학습효과에 미치는 영향", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제7권, 제3호, pp.53-62, 2013.
  10. 시지현, 박대건, 최아름, 김동식, "사이버대학 강의에서 스마트폰을 활용한 토론학습 인터페이스 설계연구", 컴퓨터교육학회 논문지, 제14권, 제5호, pp.81-96, 2011.
  11. 이성일, "온라인교육에서 구조변수, 학습자의 학습동기, 학습만족도 간의 구조적 관계 분석", 교육정보미디어연구, 제18권, 제1호, pp.77-94, 2012.
  12. 정문성, "토의.토론수업의 개념과 수업에의 적용모델에 관한 연구", 열린교육연구, 제12권, 제1호, pp.147-168, 2004.
  13. 조은미, 한안나, "온라인 학습공동체에서 사회적 실재감이 학습몰입과 학습효과에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제16권, 제1호, pp.23-43, 2010.
  14. 최효선, 우영희, 정효정, "스마트러닝에 대한 원격대학 학습자의 인식", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제10호, pp.584-593, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.584
  15. T. C. Ahern, "The impact of a graphic interface on participation, interaction and student achievement in a computer-mediated small-group discussion," Journal of Educational Computing Research, Vol.9, No.4, pp.535-548, 1993. https://doi.org/10.2190/7QGF-38TW-4N1M-ERK0
  16. S. R. Aragon, "Creating social presence in online environments," New Directions for Adult and Continuing Education, Vol.100, pp.57-68, 2003.
  17. R. M. Baron and D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  18. S. Bibeau, "Social Presence, Isolation, and Connectedness in Online Teaching and Learning. From the literature to real life," Journal of Instruction Delivery Systems, Vol.15, No.3, pp.35-39, 2001.
  19. J. K. Burgoon, J. A. Bonito, A. Ramirez, N. E. Dunbar, K. Kam, and J. Fischer, "Testing the interactivity principle: Effects of mediation, propinquity, and verbal and nonverbal modalities in interpersonal interaction," Journal of communication, Vol.52, No.3, pp.657-677, 2002. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2002.tb02567.x
  20. R. L. Daft and R. H. Lengel, "Information richness: A new approach to managerial behavior and organization design," Research in Organizational Behavior, Vol.6, pp.191-233, 1984.
  21. R. L. Daft and R. H. Lengel, "Organizational information requirements, media richness and structural design," Management Science, Vol.32, No.5, pp.554-571, 1986. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.554
  22. R. S. Fish, R. E. Kraut, R. W. Root, and R. E. Rice, "Video as a technology for informal communication," Communications of the ACM, Vol.36, No.1, pp.48-61, 1993.
  23. D. R. Garrison, T. Anderson, and W. Archer, "Critical Inquiry in a Text-based Environment: Computer conferencing in higher education," Internet and Higher Education, Vol.2, No.3, pp.87-105, 2000.
  24. C. N. Gunawardena, "Social presence theory and implications for interaction and collaborative learning in computer conferences," International journal of educational telecommunications, Vol.1, No.2, pp.147-166, 1995.
  25. C. N. Gunawardena and F. J. Zittle, "Social presence as a predictor of satisfaction within a computer-mediated conferencing environment," American Journal of Distance Education, Vol.11, No.3, pp.8-26, 1997. https://doi.org/10.1080/08923649709526970
  26. C. Heeter, "Being There: The subjective experience of presence," Presence, Vol.1, No.2, pp.262-271, 1992. https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.2.262
  27. R. B. Lakin, Social presence: The secret behind online collaboration, American Council on Education, 2005.
  28. A. G. Picciano, "Beyond student perceptions: issues of interaction, presence, and performance in an online course," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.6, No.1, pp.21-40, 2002.
  29. A. Ramirez Jr. and J. K. Burgoon, "The effect of interactivity on initial interactions: the influence of information valence and modality and information richness on computer-mediated interaction," Communication Monographs, Vol.71, No.4, pp.422-447, 2004. https://doi.org/10.1080/0363452042000307461
  30. B. Reeves, Being there: Television as symbolic versus natural experience, Unpublished manuscript, Institute for Communication Research, Stanford University, Stanford, CA, 1991.
  31. J. C. Richardson and K. Swan, "Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.7, No.1, pp.68-88, 2003.
  32. A. P. Rovai, "Building sense of community at a distance," The International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol.3, No.1, 2002.
  33. E. Sallnas, "Effects of communication mode on social presence, virtual presence, and performance in collaborative virtual environments," Presence, Vol.14, No.4, pp.434-449, 2005. https://doi.org/10.1162/105474605774785253
  34. D. Shin, "Defining sociability and social presence in social TV," Computers in Human Behavior, Vol.29, No.3, pp.939-947, 2013. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.006
  35. D. Shin, Y. Shin, H. Choo, and K. Beom, "Smartphones as smart pedagogical tools: Implications for smartphones as u-learning devices," Computers in Human Behavior, Vol.27, No.6, pp.2207-2214, 2011. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.06.017
  36. J. Short, E. Williams, and B. Christie, The social psychology of telecommunications, New York: John Wiley & Son, 1976.