Factors affecting the Self-esteem and Stress of University Students

대학생의 자아존중감과 스트레스에 미치는 영향 요인

  • Received : 2015.10.27
  • Accepted : 2015.12.31
  • Published : 2015.12.31

Abstract

Objectives: The purpose of this study was to investigate self esteem and stress of students at their universities for the development of a program related to school life and guidance. Methods: The survey were carried out in 5 universities located in Gyounggi Do, Gyungbuk Do, Busan city and Daegu city from 2014. October 1. to November 30. Out of a total of 500 Questionnaires answered by 500 students, 489 Questionnaires, were analyzed with SPSS version 12.0. Results: The total mean of the self esteem point of college student's school living was $3.41{\pm}0.44$ points. The total mean of the general stress point of college students was $2.67{\pm}0.52$ points. Affecting factors of the self-esteem of subjects(multiple regression analysis) were important things of school living(p<0.05), human and friendship(p<0.05), protector's job(p<0.001), home economic states(p<0.001), and friendship(p<0.001). Based on multiple regression analysis, affecting factors of the stress of subjects were important things of school living(p<0.05), human and friendship(p<0.05), religion(p<0.001), protector's job(p<0.001), friendship(p<0.001), and arbeit job(p<0.05). Conclusions: The results of this study help to provide a basis for development of a strategy to improve the self-esteem and solve problems of stress for university students. Also relevant programs should be developed and provided by related authorities and universities.

Keywords

References

  1. 김성경. 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 한국청소년학회. 2003;10(2):215-237.
  2. 김정. 우울과 스트레스의 대처방안[박사학위논문]. 서울: 서울대학교 대학원, 1997.
  3. 김희수. 고등학생의 자기 효능감과 스트레스 대처방식과의 관계연구[석사학위논문]. 강원: 강원대 교육대학원, 2000.
  4. 박민아. 대학생의 자아존중감 및 사회적 지지와 스트레스 대방식과의 관계[석사학위논문]. 대구:대구가톨릭대학교 대학원, 2002.
  5. 심규범. 정연옥, 남철현, 대학생들의 보건에 대한 태도가 건강증진행위에 미치는 영향. 한국보건한의학회. 2013;4(2):24-48.
  6. 유은영. 보건계열 대학생의 자아존중감과 스트레스 대처 방안. 한국콘텐츠학회. 2009; 9(6):225-236. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.225
  7. 송명희, 이은주: 대학생의 비합리적 신념과 우울:목표안정성과 자존감의 매개역할. 한국심리학회지 2010;22(3):553-573.
  8. 이정연. 대학생 자존감의 성의식과 대인관계간의 상관관계[석사학위논문]. 강원: 강원대학교, 2007.
  9. 이여진. 남녀대학생의 스트레스 및 대처방식과 자아존중감이 자살생각에 미치는 영향[석사학위논문]. 부산: 동아대학교 대학원, 2015.
  10. 임미영. 대학생의 건강증진행위 예측모형구축[박사학위논문]. 서울: 연세대학교 대학원, 1998.
  11. 정연옥. 남철현. 대학생의 학교생활 만족도 수준과 관련요인 조사연구. 한국보건복지학회 2014;5{2):27-48.
  12. 최미경. 강원도 일 지역 중학생의 우울과 스트레스 대처행동. 사회적지지. 자존감의 관계. 한국학교보건교육학회지 2012;13(3):43-56.
  13. 최정훈, 지각 심리학, 을유문화사, 1971.
  14. 최향숙, 자아존중감과 스트레스 경험 수준 및 대처양식과의 관계분석[석사학위논문]. 경기:수원대학교 대학원, 2002.
  15. 하주영, 자아존중감이 가족기능, 사회적지지가 스트레스에 미치는 영향. 기본간호학회지 2010;17(2):511-538.
  16. 한금선, 김근면, 간호대학생과 일반 여자대학생의 자존감, 건강증진 행위, 가족적응도 및 스트레스 증상 비교. 정신간호학회지 2007;16(1):78-84.
  17. Cast AD, Burke PJ. A theory of self-esteem. Social Forces 2002;80(3):1041-1068. https://doi.org/10.1353/sof.2002.0003
  18. Belle D. Children social networks and social supports New York: Willey. 1989:277-307.
  19. Howard T, William PD. Obesity and student performance at school. The Journal of School Health 2005;75(8):291-295. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2005.00040.x
  20. Crocker JR, Luthanen B, Broadnax S. Collective self-esteem and psychological well being among White, Black, and Asian college student. Personality and Social Psychology Bulletin 1994:20(5):503-513. https://doi.org/10.1177/0146167294205007
  21. Rosenberg M, Pearlin LI. Social class and self-Esteem among children and adults. American Journal of Sociology 1978;84:53-55. https://doi.org/10.1086/226740
  22. Sandler N, Wolchik SA. Social support as a protective factor for children in 2005;75(8)
  23. Barrow R. The Philosophy of Schooling. Brighton: Wheatsheaf. 1981.
  24. Baumeister RF, Campbell JD, Krueger JI, Vohs KD. Exploding the self-esteem myth. Scientific American 2005;.292(1):.84-91. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0105-84
  25. Lazarus RS, Forlkman S. If it changes it must be a process: Study of emotion and copin during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social .Psychology 1988;48:150-170.