Analysis on the International Comparison of Computer Education in Schools

국외 컴퓨터 교육과정의 변화 분석

  • 성정숙 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김현철 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2015.01.13
  • Accepted : 2015.01.28
  • Published : 2015.01.30

Abstract

A whole society has become software-driven and each independent fields has become convergence based on computing as the new digital economy era has come. This change affect computational literacy using computational thinking is emphasized the importance as the core competence for the future living. It means that supply of manpower with understanding software principle will decide the fate of the country. For this reason, each country are reinforcing computer science education or computing education. In this paper, we researched and analysed on new global trends of computer education in school especially focused on national curriculum and policy.

사회 전체가 소프트웨어 중심으로 운영되고 사물인터넷을 통해 초연결되는 새로운 디지털 시대가 도래하면서 독립적으로 존재하던 분야들이 컴퓨팅 기반의 융합적 성격을 띠게 되었다. 이러한 변화로 인해 컴퓨팅 사고력(Computational Thinking)을 활용하는 능력인 컴퓨팅 리터러시(Computational Literacy)는 미래를 살아가는 데 필요한 핵심역량으로서 중요성이 강조되기 시작하였고, 소프트웨어 원리에 대한 이해를 갖춘 인력의 확보가 곧 국가경쟁력을 좌우할 것으로 예상되고 있다. 따라서 각 나라에서는 이를 대비하기 위해 컴퓨터과학 교육 혹은 소프트웨어 교육을 강화하려는 움직임이 일어나고 있다. 본 연구에서는 최근 세계적으로 주목받고 있는 컴퓨팅 사고력 함양을 위한 교육과 관련하여 그 배경을 알아보고 국외 주요국들의 컴퓨터 교육 정책과 교육과정의 최신 동향이 어떻게 변하고 있는지에 대해 분석해보았다.

Keywords

References

  1. TED2013. Jack Andraka - A promising test for pancreatic cancer from a teenager. Filmed Feb 2013, from http://www.ted.com/talks/jack_andraka_a_promising_test_for_pancreatic_cancer_from_a_teenager
  2. 김현철 외 (2014). 국내외 SW교육 운영현황 및 요구사항 조사. 한국정보통신산업진흥원.
  3. Steve McCaskill. (2013). New National Curriculum to Teach Five Year Olds Computer Programming. TechweekEurope. Retrieved July 8, 2013. from http://www.techweekeurope.co.uk/news/national-curriculum-ict-education-computing-121214
  4. http://www.newspim.com 2014. 07. 19 기사.
  5. 김현철.성정숙.김민자 (2014). 초.중등 소프트웨어 교육 강화를 위한 연구. 한국정보통신산업진흥원.
  6. http://www.code.org 2014.04.30 검색.
  7. 강명희 외 (2008). New Millennium Learners and Educational Performance OECD 공동 연구 과제 (최종 보고서). KERIS 연구보고 CR 2008-9.
  8. Francesc Pedro (2006). THE NEW MILLENNIUM LEARNERS: Challenging our Views on ICT and Learning. OECD-CERI
  9. Partnership for 21st Century Skills. 2013.05.26. 검색. from http://www.p21.org/
  10. ACT21s. 2013.05.26. 검색. from http://atc21s.org/
  11. OECD-DeSeCo. 2013.05.26. 검색. from http://www.oecd.org/fr/edu/apprendre-au-dela-de-l-ecole/definitionandselectionofcompetenciesdeseco.htm
  12. 허희옥 (2011). 21세기 학습자 및 교수자 역량 모델링. 한국교육학술정보원.
  13. Gerhard Fischer (2005). Computational Literacy and Fluency: Being Independent of High-Tech Scribes. from http://l3d.cs.colorado.edu/-gerhard/papers/hightechscribes-05.pdf
  14. Andrea diSessa. (2000). Changing Minds: Computers, Learning, and Literacy. MIT Press.
  15. 김수환.한선관.김현철 (2010). Computational Literacy 교육에서 프로그래밍 능력과 학습자 특성에 관한 연구. 한국컴퓨터교육학회논문지 13(2).
  16. 권수현 (2013). 노벨화학상에 미국 카플러스.레비트.워셜. 연합뉴스. Retrieved Oct. 9, 2013. from http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=103&oid=001&aid=0006526490
  17. 한국과학기술한림원 (2014). 창립 20주년 기념 공학부 한림국제심포지엄 - K-12 Computer Science Education in Korea (K-12 과학/공학 분야에서의 정보과학 교육의 중요성). 2014.12.08. 플라자호텔 4층
  18. 백경선 (2013). 교육과정 편제 및 수업시수에 대한 국제 비교 연구. 한국교육과정평가원 (연구보고 CRC 2013-16)
  19. ACM CSTA (2011). CSTA K-12 Computer Science Standards. from http://csta.acm.org/Curriculum/sub/K12Standards.html
  20. http://www.exploringcs.org 2015.01.10.검색
  21. 이성환 외 (2014). 국제비교를 통한 초중등 학교에서의 컴퓨터교육 전략연구. 한국과학기술한림원.
  22. Miles Berry (2014). SwitchedOn - Computing Teacher;s Book Year 1 - 6. Rising Stars.
  23. 손민정 외 (2012). 중국의 초.중등학교 교육 과정 편성.운영 연구. KIEP 대외경제정책연구원&한국교육과정평가원. 경제.인문사회연구회 중국종합연구 협동연구총서 12-33-07
  24. 사카모토 (2014). 프로그래밍 강국을 위한 교육. 산케이. Revised 2014.07.31. from http://www.sankei.com/life/news/140731/lif1407310043-n1.html
  25. 영국문화원 제공. National curriculum in England: computing programmes of study. Revised 2014. 05. Private Paper from 미래창조과학부
  26. Meg P. Bernhard (2014). "CS50 Logs Record-Breaking Enrollment Numbers". The Harvard Crimson. from http://www.thecrimson.com/article/2014/9/11/cs50-breaks-enrollment-records/?page=single&utm_content=bufferdb3cc&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
  27. http://apcsprinciples.org 2015.01.20. 검색
  28. DfE. (2013). National Curriculum in England. from www.education.gov.uk
  29. CAS (2014). Network of Teaching Excellence in Computer Science. Revised Oct 2014. from http://computingatschool.org.uk/index.php?id=noe
  30. 김창환 (2002). 독일교육부의 2002 OECD 교육지표 분석과 중점교육개혁과제 설정. 한국교육개발원. Revised 2002.12.05. from http://www.edpolicy.net/
  31. 오스트리아대사관 제공. 오스트리아 초/중/고등학교 ICT, 소프트웨어 교육 현황. Revised 2014.05. Private Paper from 미래창조과학부. from https://www.bmbf.gv.at/
  32. 주프랑스한국교육원 제공. 프랑스 초중등교육과정 및 정보화교육. Revised 2014.05.13. Private Paper from 미래창조과학부
  33. 프랑스-디지털교육과정 독려. 한국교육개발원. Revised 2014.08.11. from http://edpolicy.kedi.re.kr
  34. 핀란드-컴퓨터 코딩이 포함된 새 교육과정 도입 예정. YLE 뉴스. 한국교육개발원. Revised 2014.06.30. from http://edpolicy.kedi.re.kr
  35. 김자미, 이원규 (2014). 브루너의 지식구조론에서 내러티브 이론을 아우르는 인도의 CMC에 대한 고찰. 한국컴퓨터교육학회 논문지. 17(6).
  36. 김자미, 이원규 (2014). 통합에서 독립으로, 이스라엘 컴퓨터과학 교과의 진화. 컴퓨터교육학회논문지. 17(4).