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Application of Creative Design-inducing, Teaching-Learning Method for Improvement of Creativity

창의성 향상을 위한 창의적디자인도출 교수학습법 적용사례

  • 서미라 (동명대학교 게임공학과) ;
  • 김애경 (동명대학교 뷰티케어학과) ;
  • 이영우 (동명대학교 디지털애니메이션학과)
  • Received : 2014.10.30
  • Accepted : 2015.01.13
  • Published : 2015.03.28

Abstract

This study aims to suggest a creative design-inducing, teaching-learning method which can enhance the efficiency of design education by helping learners improve their creative thinking and solve problems and apply it to diverse curriculums with a goal of having a positive effect on the development of learners' creativity. For this, it was actually applied to game character design from Department of Game Engineering, formative arts from Department of Beauty Care and Digital Graphics from Department of Visual Design using the action research method, and a teacher defined course topic, contents of the course and creative thinking tools and promoted the class. As a result, it was confirmed that it is effective in deriving creative design and increasing learners' interest and participation in class. When a creative thinking tool was used, however, the outcomes of creative learning slightly varied depending on learners' competence.

이 연구는 학습자에게 창의적인 사고 경험을 활성화하여 문제를 해결하도록 유도함으로서 디자인 교육의 효율성을 높이는 창의적디자인도출 교수학습법을 제시하고, 이를 다양한 교육과정에 적용해 봄으로써 학습자의 창의력 신장에 긍정적 영향을 미치게 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 실행연구 방법을 활용하여, 실제로 게임공학과의 게임캐릭터디자인, 뷰티케어학과의 조형예술, 시각디자인학과의 디지털그래픽스 교육과정에 적용하여 교과목 특성에 맞도록 교수자는 수업주제, 교수학습내용, 창의적 발상 도구를 정의하고 수업을 진행하는 방식을 취하였다. 그 결과, 창의적인 디자인 도출에 효과적임을 알 수 있었으며, 수업의 참여도와 학습자의 흥미를 높이는데 도움을 줄 수 있다. 하지만, 창의적 발상 도구를 적용한 결과 학습자의 역량에 따라 창의적 학습결과물에 다소 차이가 나타났다.

Keywords

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