China's informatics curriculum to consider equality and excellence

평등과 수월성을 고려한 중국의 정보교육과정

  • Received : 2014.10.17
  • Accepted : 2014.11.17
  • Published : 2015.03.29

Abstract

A national curriculum must be organized with consideration given to the equality of education in all aspects. In addition, educational equality must be discussed from the standpoint of fairness in addition to uniformed identity. This study was conducted with a goal to analyze and examine how China's informatics curriculum takes into consideration equality and excellence. It has been found that China's compulsory curriculum takes into consideration equality to give the same opportunity of education to all students, and that high school education is implemented from the perspective of excellence to reflect students' needs and abilities. Therefore, this study suggests considerations to be made in the discussion of software education that is being carried out at the moment and also for the formation of the respective curriculum.

국가 교육과정의 구성은 교육 전반의 평등을 고려해야 한다. 그리고 교육의 평등은 획일적인 동일성 뿐 아니라 공정성의 관점에서도 논의되어야 한다. 본 연구는 중국의 정보교육과정 분석을 통해 평등과 수월성을 어떻게 고려하고 있는지를 확인하기 위한 목적으로 진행되었다. 중국은 2000년 개정된 정보교육과정을 현재까지 유지하고 있다. 국가 수준에서는 교수내용과 평가에 도움이 되는 내용이 제공되며, 그 내용에 근거하여 각 지역 교육과정이 완성된다. 중국은 의무교육과정에서는 모든 학생들에게 동일한 교육의 기회를 제공하는 평등을 고려하고 있으며, 고등학교 교육과정은 학생들의 요구와 능력을 반영할 수 있는 수월성의 관점으로 진행되고 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구는 현재 진행 중인 S/W 교육에 대한 논의와 교육과정 구성에서 어떤 숙의가 이루어져야 하는지를 제시하였다.

Keywords

References

  1. PLATO(BC 380), The Republic, Grube, G. M. A. (TRN), Grube, G. M. A., Reeve, C. D. C.(ed.)(2007), Hackett Pub Co Inc.
  2. Comenius, J. A.(1960). Pampaedia. Heidelberg. 정일웅역(2003). 범 교육학. 서울 : 그리심
  3. Rawls, J.(1993). Political Liberalism, NY.
  4. Schleiermacher, F. E. D.(1983). Padagogische Schrifen. Hrsg.von E. Weniger unter Mitwirkung von Th. Schulze. 2 Bande, Frankfurt/M
  5. 김경근(2006). 한국 중등교육의 수월성과 평등성의 조화를 위한 과제, 교육학연구, 44(1), 1-21.
  6. 문용린(2002). 교육의 수월성과 평등성 추구, 교육개발, 134, 43-49.
  7. 교육부(2014). 2015 문.이과 통합형 교육과정 총론 주요 사항(시안), 2014.9. 교육부
  8. 敎育部(2003). 敎育部關于印發 <<普通高中課程方案(實驗)>> 和語文等十/五个學科課程標准(實驗)的通知, 敎基 2003, 6号.
  9. 敎育部(2001) 基础敎育課程改革綱要(試行) 2001年6月8日 敎育部印發
  10. 敎育部(2010), 國家中長期敎育改革和發展規划 綱要 (2010-2020年). 2010.7.29
  11. 敎育部(2011), 敎育部關于印發義務敎育語文等 學科課程標准 (2011年版) 的通知 2011.12.28
  12. 敎育部. 2010. 中國敎育統計年鑒, 敎育部發展規划司.
  13. 敎育部(2011). 中菊敎育槪況-2010年全國敎育事業發展情況. 2011. 11. 14.
  14. 敎育部(2001). 義務敎育課程設置實驗方案 敎基[2001]28号
  15. 敎育部 (2003). 普通高中課程方案(实验) 敎基 [2003]6号(2003.03.31.)
  16. 손민정 외(2012). 중국의 초 중등학교 교육과정 편성 운영 연구, 경제.인문사회 연구회 중국종합연구 협동연구총서 12-33-07, 연구보고서 12-49, 대외경제정책연구원
  17. 교육인적자원부.경상남도교육청(2008). 세계 각국의 교육과정(V) -중국-, 경상남도교육청.
  18. 김진숙 외(2011). 우리나라와 세계의 교육과정 정보, 한국교육과정평가원, 연구자료 ORM, 2011-11.
  19. 敎育部(2000), 中小學信息技術課程指導綱要(試行), 敎育部
  20. 신일용 외 (2010). 중국 대학입학시험 문항분석, 한국교육과정평가원
  21. 江苏省(2007). 关于调整江苏省义务教育课程设置实验方案的通知.
  22. 江苏省(2012). 苏省义务教育阶段综合实践活动课程教学指导建议, 江苏省教育厅教研室.
  23. 吉林省(2006). 吉林省义务教育阶段新课程计划.
  24. 吉林省(2007). 关于印发 <<吉林省朝鲜族普通 高中课程, 课时与学分安排指导表/(试行)>> 的通知, 延边教育信息资源网.
  25. 山东省(2010). 山东省义务教育课程设置实验方案.
  26. 山东省(2008). 山东省普通高中课程设置及教学指导意见 (试行), 鲁教基字, 21号.
  27. 辽宁省(辽宁省)(2002). 辽宁省教育厅关于推进基础教育课程改革的实施意见(试行), 辽教发, 7号.
  28. 辽宁省(辽宁省)(2002). 关于印发 <<辽宁省义务教育课程实验方案(实行)>> 的通知.
  29. 辽宁省(辽宁省)(2006). 关于下发 <<辽宁省普通高中课程改革工作方案>> 的通知, 辽教发, 21号.
  30. 浙江省(2010). 浙江省义务教育阶段课程设置及课时安排.
  31. 重庆市(2009). 重庆市教育委员会关于调整义务教育课程计划的通知.
  32. 天津市(2010). 天津市义务教育课程设置实验方案.
  33. 黑龙江省(2001). 黑龙江省义务教育课程设置实验方案(试行).
  34. 敎育部(2003) 普通高中 技術課程標准 普通高中技術課程標准硏制組, 2003
  35. Adler, M. (1982), The Paideia proposal : An educational manifesto. New York: Macmillan.
  36. Kahne, J. (1994) Democratic communities, equity, and excellence : A Deweyan reframing of educational policy analysis, Educational Evaluation and policy Analysis, 16(3), 233-248. https://doi.org/10.3102/01623737016003233
  37. Komisar, P., and J. R. Coombs (1968). The Concept of Equality in Education, In J. Park(ed.), Selected reading in philosophy of education, London: Macmillan.
  38. Strike, K. A.(1985). Is there a conflict between equity and excellence? Educational Evaluation and Policy Analysis, 7(4), 409-416. https://doi.org/10.3102/01623737007004409