References
- 교육과학기술부.부산광역시교육청(2009). 세계 각국의 교육과정 및 운영사례(I) -미국-. 교육과정자료-436.
- 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정(교육과학 기술부 고시 제2011-361호 [별책 8])
- 교육과학기술부(2012). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 성취기준 및 성취수준 개발 연구. 교육과학기술부, 전라남도교육청
- 교육부(2014). 수학 4-2. (주)천재교육
- 교육부(2015). 수학 4-1. (주)천재교육
- 김규상(2013). 수학논술을 활용한 수업에서 나타 나는 수학적 과정 사례 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
- 김도한, 박혜숙, 이재학, 김홍종, 백석윤, 박경미, 송용진, 방정숙, 이정례, 나귀수, 도종훈, 손홍찬, 홍진곤, 하길찬, 김재완, 최지선, 최혜 령, 이환철, 이문호(2009). 창의 중심의 미래형 수학과 교육과정 모형 연구. 한국과학창의재단
- 김수환, 박성택, 신준식, 이대현, 이의원, 이종영, 임문규, 정은실(2010). 초등학교 수학과 교재 연구. 동명사
- 김은혜(2014). 수학적 과정을 강조한 쓰기 활동이 학습에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
- 김지원, 박교식, 이정은(2014). 2011 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국 CCSSM 비교. 분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 279-295
- 나철영(2001). 수학 문제 만들기 활동이 문제해 결력 및 학습태도에 미치는 효과. 서울교육 대학교 교육대학원 석사학위논문
- 박경미(2010). '학년군'과 '수학적 과정'을 중심으 로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교.분석. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 12(4), 667-686
- 권오남, 박선화, 박만구, 변희현, 강은주, 서보억, 이환철, 김동원, 김선희(2014). 문.이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구. 교육부
- 이수연(2014). 실업계 학생의 수열 단원 수업에서 발문 학습을 활용한 학생들의 수학적 과정 수준과 오류에 관한 질적 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
- 임문규, 정지호(1992). 문제설정의 교수.학습에 관하여(1). 한국수학교육학회지 <수학교육>, 31(3), 55-62
- 장혜원(2012). 미국의 수학교육과정 규준 CCSSM 의 수학적 실천에 대한 고찰. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(4), 557-580
- 장혜원, 강태석, 박원규, 김동원, 이환철(2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석 -2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학 년군을 중심으로-. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 24(2), 181-204
- 정상권, 이경화, 유연주, 신보미, 박미미, 한수연 (2012). 수학적 과정 중심 평가에 대한 교사들의 인식 조사. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(3), 401-427
- 한국과학창의재단(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구
- 한혜숙, 주흥연(2014). 문제제기와 수학수업. 수학 학습 지도 원리와 적용, 53-74, 서울: 경문사
- Brown, S. I., & Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. Hillsdale: Lawrence Erlbaum
- Common Core State Standards Initiative(CCSSI: 2010). Common Core State Standards for Mathematics. http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_Math %20Standards.pdf
- Cuoco, A., Goldenberg, E.P., & Mark, J. (1996). Habits of mind: An organizing principle for mathematics curricula. Journal for mathematical behavior, 15, 375-402 https://doi.org/10.1016/S0732-3123(96)90023-1
- Devlin, K. (1996). Mathematics: The science of patterns: The search for order in life, mind and the universe. New York: Holt Paperbacks
- Dunker, K. (1945). On problem-solving. Psychological Monographs, 58(5), 1-113
- Einstein, A., & Infeld, L.(1938). The evolution of physics. New York: Simon & Schuster
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 2012). Administrator's guide: interpreting the common core state standards to improve mathematics education. Reston, VA:NCTM
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 2013). Connecting the NCTM process standards & the CCSSM practices. Reston, VA:NCTM
- National Research Council(NRC: 2001). Adding it up: helping children learn mathematics. Washington D.C.: National Academy Press
- Janet H.F. & Jacqueline C. (2014). Increasing Proficiency Levels of Mathematical Practices. Using Research to Improve Instruction (pp.193-202). Reston, VA:NCTM
- Jennifer, M.S. & Padmanabhan, S. (2014). Developing Strategic Competence by Teaching Using the Common Core Mathematical Practices. Using Research to Improve Instruction (pp.77-87). Reston, VA:NCTM
- Particia, D.H., Denisse, R.T., & Barbara, Z. (2014). Mathematical Practices: Small Changes in Assessments = Big Benefits. Using Research to Improve Instruction (pp.205-214). Reston, VA:NCTM
- Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the learning of mathematics, 14(1), 19-28
- White, J. & Dauksas, L. (2012). CCSSM: Getting started in K-Grade 2. Teaching Children Mathematics, 18(7)