Analysis on Elementary Mathematics Textbooks Based on Comparison between Mathematical Processes in 2009 Revised National Curriculum and Mathematical Practices in CCSSM

2009 개정 교육과정의 수학적 과정과 CCSSM의 수학적 실천의 비교에 따른 초등 수학 교과서 분석

  • Lim, Miin (Graduate School, Seoul National University of Education) ;
  • Chang, Hyewon (Seoul National University of Education)
  • 임미인 (서울교육대학교 교육전문대학원) ;
  • 장혜원 (서울교육대학교)
  • Received : 2015.01.22
  • Accepted : 2015.03.14
  • Published : 2015.03.31

Abstract

The mathematical processes are strongly emphasized in 2009 revised national curriculum for mathematics and are expected to be complemented and extended in 2015 revised one. This study aims to investigate how much the processes are being implemented in mathematics classroom and select some elements which need complementation. To do this, we selected the mathematical practices of CCSSM as a reference, because it plays the corresponding role in the United States to the mathematical processes in Korea. We recognized common elements and different elements between the two and analyzed. Considering those, we searched the possibility of newer mathematical process and analyzed the 4th grade mathematics textbooks in relation to questions for mathematical practices. We provided the results of analyses and several suggestions for revising mathematics curriculum and textbooks.

본 연구는 2009 개정 교육과정에서 그 중요성이 강조되었으며 새로운 2015 교육과정의 개정에서 확대 적용이 예상되는 수학적 과정이 수학 교과서에 구현된 정도를 확인하고 그 내용에 있어서 보완이 요구되는 요소를 추출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2009 개정 수학과 교육과정의 수학적 과정과 미국의 CCSSM의 수학적 실천의 비교를 통해 공통 요소와 차이나는 요소를 파악함으로써 우리나라 학교수학에 추가적으로 필요한 수학적 과정 요소를 탐색하고, 현행 초등학교 4학년 수학 교과서를 대상으로 수학적 과정에 있으나 구현되지 않은 수학적 실천 요소 또는 수학적 과정이 아니지만 구현된 수학적 실천 요소에 대해서 분석하였다. 각각에 대한 분석 결과를 제시하고, 그에 따른 논의로부터 교육과정 개정 및 수학 교과서 개발시 수학적 과정의 보완 및 구현을 위한 시사점을 제안한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부.부산광역시교육청(2009). 세계 각국의 교육과정 및 운영사례(I) -미국-. 교육과정자료-436.
  2. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정(교육과학 기술부 고시 제2011-361호 [별책 8])
  3. 교육과학기술부(2012). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 성취기준 및 성취수준 개발 연구. 교육과학기술부, 전라남도교육청
  4. 교육부(2014). 수학 4-2. (주)천재교육
  5. 교육부(2015). 수학 4-1. (주)천재교육
  6. 김규상(2013). 수학논술을 활용한 수업에서 나타 나는 수학적 과정 사례 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김도한, 박혜숙, 이재학, 김홍종, 백석윤, 박경미, 송용진, 방정숙, 이정례, 나귀수, 도종훈, 손홍찬, 홍진곤, 하길찬, 김재완, 최지선, 최혜 령, 이환철, 이문호(2009). 창의 중심의 미래형 수학과 교육과정 모형 연구. 한국과학창의재단
  8. 김수환, 박성택, 신준식, 이대현, 이의원, 이종영, 임문규, 정은실(2010). 초등학교 수학과 교재 연구. 동명사
  9. 김은혜(2014). 수학적 과정을 강조한 쓰기 활동이 학습에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 김지원, 박교식, 이정은(2014). 2011 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국 CCSSM 비교. 분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 279-295
  11. 나철영(2001). 수학 문제 만들기 활동이 문제해 결력 및 학습태도에 미치는 효과. 서울교육 대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 박경미(2010). '학년군'과 '수학적 과정'을 중심으 로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교.분석. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 12(4), 667-686
  13. 권오남, 박선화, 박만구, 변희현, 강은주, 서보억, 이환철, 김동원, 김선희(2014). 문.이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구. 교육부
  14. 이수연(2014). 실업계 학생의 수열 단원 수업에서 발문 학습을 활용한 학생들의 수학적 과정 수준과 오류에 관한 질적 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 임문규, 정지호(1992). 문제설정의 교수.학습에 관하여(1). 한국수학교육학회지 <수학교육>, 31(3), 55-62
  16. 장혜원(2012). 미국의 수학교육과정 규준 CCSSM 의 수학적 실천에 대한 고찰. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(4), 557-580
  17. 장혜원, 강태석, 박원규, 김동원, 이환철(2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석 -2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학 년군을 중심으로-. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 24(2), 181-204
  18. 정상권, 이경화, 유연주, 신보미, 박미미, 한수연 (2012). 수학적 과정 중심 평가에 대한 교사들의 인식 조사. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(3), 401-427
  19. 한국과학창의재단(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구
  20. 한혜숙, 주흥연(2014). 문제제기와 수학수업. 수학 학습 지도 원리와 적용, 53-74, 서울: 경문사
  21. Brown, S. I., & Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. Hillsdale: Lawrence Erlbaum
  22. Common Core State Standards Initiative(CCSSI: 2010). Common Core State Standards for Mathematics. http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_Math %20Standards.pdf
  23. Cuoco, A., Goldenberg, E.P., & Mark, J. (1996). Habits of mind: An organizing principle for mathematics curricula. Journal for mathematical behavior, 15, 375-402 https://doi.org/10.1016/S0732-3123(96)90023-1
  24. Devlin, K. (1996). Mathematics: The science of patterns: The search for order in life, mind and the universe. New York: Holt Paperbacks
  25. Dunker, K. (1945). On problem-solving. Psychological Monographs, 58(5), 1-113
  26. Einstein, A., & Infeld, L.(1938). The evolution of physics. New York: Simon & Schuster
  27. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM
  28. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 2012). Administrator's guide: interpreting the common core state standards to improve mathematics education. Reston, VA:NCTM
  29. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 2013). Connecting the NCTM process standards & the CCSSM practices. Reston, VA:NCTM
  30. National Research Council(NRC: 2001). Adding it up: helping children learn mathematics. Washington D.C.: National Academy Press
  31. Janet H.F. & Jacqueline C. (2014). Increasing Proficiency Levels of Mathematical Practices. Using Research to Improve Instruction (pp.193-202). Reston, VA:NCTM
  32. Jennifer, M.S. & Padmanabhan, S. (2014). Developing Strategic Competence by Teaching Using the Common Core Mathematical Practices. Using Research to Improve Instruction (pp.77-87). Reston, VA:NCTM
  33. Particia, D.H., Denisse, R.T., & Barbara, Z. (2014). Mathematical Practices: Small Changes in Assessments = Big Benefits. Using Research to Improve Instruction (pp.205-214). Reston, VA:NCTM
  34. Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the learning of mathematics, 14(1), 19-28
  35. White, J. & Dauksas, L. (2012). CCSSM: Getting started in K-Grade 2. Teaching Children Mathematics, 18(7)