The Study of the Graph Activity of Gifted Elementary Students Using CBR

CBR을 활용한 초등 영재 학생의 그래프 활동에 관한 연구

  • Received : 2015.02.08
  • Accepted : 2015.03.04
  • Published : 2015.03.31

Abstract

This study has analyzed the effect of graph activity using CBR on the graphic ability through the observation on the 4 math-gifted 5th grade students. The study had designed the graph activity class using CBR based on the theories of graph and progressed it twice for 40 minutes, respectably. The recorded videos of the classes and the interviews of students were collected for analyzing the data, and 2 weeks later, post inspection using the same questionnaire was held for the comparative analysis on the errors that the students had made in the interpretation of the graph. According to the results of this study, the students were able to understand the flow change of the graph, interpret the relationship between variables, and contextualize the dependent variables.

본 연구는 그래프 해석에 대한 유사한 오류를 범하는 초등학교 5학년 수학 영재 학생 4명을 대상으로 CBR을 활용한 그래프 활동이 그래프 능력에 미치는 효과를 분석하였다. 선행연구에 기초하여 CBR을 활용한 그래프 활동 수업 설계를 하였으며 40분 동안 2차시에 걸쳐 영재 교사에 의해 수업이 진행되었다. 자료 분석을 위해 동영상 촬영, 학생과의 인터뷰 등을 수집하여 녹취록을 작성하였고, 2주 후 동일한 문항으로 사후 검사를 실시하여 연구 참여자의 그래프 해석에 대한 오류가 어떤 변화를 거치는지 비교 분석하였다. 본 연구 결과에 따르면 학생들은 그래프의 변화를 이해하고, 변인 간의 관계를 진술하며, 종속 변수 간 관련짓기를 할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 손원옥(2003). CBL 수업이 중학생들의 그래프 능력에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  2. 송정화, 권오남(2002). 6차와 7차 교과서 분석을 통한 그래프 지도 방안. 학교수학, 4(2), 161-192.
  3. 송정화, 이종희(2007). 그래프에서 교사와 학생의 의미 구성에 관한 사례연구. 학교수학, 9(3), 375-396.
  4. 우정호(2001). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교 출판부.
  5. 유현주(2013). 2007 개정 초등수학교육과정에 따른 통계영역 교과서 분석: 그래프 지도를 중심으로. 초등연구교육, 24(1), 81-97.
  6. 정영옥(1997). Freudenthal의 수학화 학습-지도론 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  7. 조아영, 이광호, 최성택(2014). 초등학교 6학년 학생들의 그래프 해석 및 지도 방안. 초등수학교육, 7(2), 113-125.
  8. 이헌수, 박종률, 이광호(2009). 그래핑 계산기와 CBL을 활용한 1차 함수 탐구: 초등 영재아를 중심으로 한 사례연구. 학교수학, 12(3), 347-364.
  9. Ellen, C. J. (1998). Discovering mathematics with the TI-73: Activities for grades 7 and 8. Texas Instruments.
  10. Fiona, T. (2003). The calculator based ranger and students'understanding of motion graphs and functions. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Florida.
  11. Goldberg, F. M., & Anderson, J. H. (1989). Student difficulties with graphical representations of negative values of velocity. The Physics Teacher, 27, 254-260. https://doi.org/10.1119/1.2342748
  12. Hogan, K. D. (2001). Learning in motion. Focus, 8(4), 40-42.
  13. Krabbendam, H. (1982). The non-quantitative way of describing of relations and the role of graphs: Some experiments. In G. Van Barneveld, & H. Krabbendam (Eds.), Proceedings of the conference on functions (pp. 125-146). The Netherlands: National Institute for Curriculum.
  14. Kwon, O. N. (2002). The effect of calculator-based ranger activities on students'graphing ability. Retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1949-8 594.2002.tb17895.x/abstract
  15. Lapp, D. A., & Cyrus, V. F. (2000). Using data collection devices to enhance student understanding. Mathematics Teacher, 93(6), 504-510.
  16. Mevarech, Z. R., & Kramarsky, B. (1997). From verbal descriptions to graphic representations: Stability and change in students conceptions. Educational Studies in Mathematics, 32, 229-263. https://doi.org/10.1023/A:1002965907987
  17. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  18. Roth, W. M., & Bowen, G. M. (2001). Professionals read graphs: A semiotic analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 32, 159-194. https://doi.org/10.2307/749672
  19. Shah, P., & Hoeffner, J. (2002). Review of graph comprehension research: Implications for instruction. Educational Psychology Review, 14(1), 47-69. https://doi.org/10.1023/A:1013180410169
  20. Skalsky, N., & Pastel, R. (2004). Transportable research instrument: A PDA based laboratory for science experiments. Retrieved from http://www.cs.mtu.edu/-rpastel/Research/Documents/WMTE04SkalskyPastel.pdf
  21. Stylianou, D. A., Smith, B., & Kaput, J. J. (2005). Math in motion: Using CBRs to enact functions. Retrieved from https://tituscuin6397.files.wordpress.com/2007/08/ math-in-motion-using-cbrs-to-enact-functions.pdf
  22. Texas Instruments (1997). Getting started with the CBR. Retrieved from http://education.ti.com