DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on ICT Competences of Korean Students Focus on PISA 2009 and 2012

한국학생의 PISA ICT 능력 비교 연구 -2009년과 2012년

  • Kim, Kapsu (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 김갑수 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2015.05.29
  • Accepted : 2015.06.27
  • Published : 2015.06.30

Abstract

In the 21st century knowledge and information society, students' ICT skills is a necessary tool. So, the OECD PISA survey and compares students' ICT skills across OECD countries by every three years. As a result, we are looking forward to reflecting on education. In this study, I analyzed the 2009 and 2012 PISA ICT statistics. Analysis items are as follows. Is any of these devices available for students to use at home or at school? How often do students use a computer for following activities at school? Analysis tools adopted a method to compare the ratios of the average. The results are as follows. In 2008, five items of availability of ICT at schools were evenly by five groups In 2012, all five items is very low group. Except for one of the eight items of use of ICT at school, and all items are the lowest group. In 2012, all eight items are the lowest group. Korea ICT indicators have been very down in 2012 than in 2009.

21세기 지식 정보화 사회에서 학생들의 ICT 능력이 꼭 필요한 도구이다. 그래서 OECD PISA에서 학생들의 ICT 능력을 3년 주기로 조사하여 국가별로 비교하고 있다. 그 결과를 학교 교육에 반영하기를 기대하고 있다. 본 연구에서는 2009년과 2012년 PISA ICT 통계자료를 분석한다. 분석 항목은 다음과 같다. 학생들이 가정에서 또는 학교에서 학생들이 ICT 도구들을 이용할 수 있는 것과 학교에서 ICT 도구들을 어떻게 사용하고 있는가이다. 분석 도구는 평균값의 비율을 비교하는 방법을 채택하였다. 분석 결과는 2008년에는 학교에서 ICT 접근성은 5개 항목이 5개의 그룹별로 골고루 있었지만 2012년에는 5개의 항목 모두 매우 낮은 그룹이다. ICT 도구를 수업 등에 활용하는 것은 2009년도에 8개의 항목 중 한 개를 제외하고 최하위 그룹이었고 2012년도에는 8개 항목 모두 최하위 그룹이다. 우리나라는 2009년보다 2012년에 ICT 지표가 매우 떨어졌다.

Keywords

References

  1. Allen Tucker A (2003). Model Curriculum for K-12 Computer Science: New York, CSTA.
  2. CAS (2012). Computer science : A curriculum for schools, Computing At School. Available at: http://www.computingatschool.org.uk/data/uploads/ComputingCurric.pdf
  3. Hong, M. H. (2014). A Study on ICT Competences of Turkey and Korea Focus on PISA 2009 and PISA 2012. Journal of The Korean Association of Information Education, 18(1), 151-160. https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.1.151
  4. Jonassen D. H., Carr C., & Yueh, H. (1998). Computers as mindtools for engaging learners in critical thinking. Techtrends, 43(2), 24-32. https://doi.org/10.1007/BF02818172
  5. Kim, Kapsu (2013). Computer Application Education For Elementary School. KangHen Pub. Seoul, Korea, pp.10-11.
  6. Kim, Kapsu (2014). Measuring and Applying the Self-efficacy in Computer Programming Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 18(1), 111-120. https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.1.111
  7. MOE (2000). Manual of ICT in elementary and secondary schools.
  8. MOE (2005). Manual of ICT in elementary and secondary schools.
  9. Mustafa ILKHAN (2013). Faith-The Movement of increasing opportunities and improving Technology. Proceeding of Global Symposium ICT in Education 2013, KERIS.
  10. OECD (2003). Feasibility study for the PISA ICT literacy assessment: report to network A. Paris: OECD.
  11. OECD (2009). PISA data analysis manual. Paris: OECD.
  12. OECD (2011). PISA 2009 Results: Students On Line Digital Technologies and Performance (Volume IV).
  13. OECD (2013). PISA2012 Results. www.oecd.org/pisa.
  14. Raudenbush, S., & Bryk, A. (2002). Hierarchical linear models: application and data analysis methods(2nd ed.). London: Sage Publication.
  15. Roschelle J. M., Pea R. D., Hoadley C, M., Gordin D. N., & Means B. M. (2000). Changing how and what children learn in school with computer-based technologies. Children and Computer Technology, 10(2), 76-101.
  16. So, H. J., Lim, W. Y., & Xiong, Y. (2012). Little Experience with ICT : Are They really the Net Generation Student teachers?. Computer & Education, 59(4), 1234-1245. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.008
  17. Susan Brooks-Young (2007). National Educational Technology Standards for Students, Second Edition, ISTE.
  18. Sweet, R., & Meates, A. (2004). ICT and low achievers: What does PISA tell us?, In Karpati, A. (Ed.) (2004) Promoting Equity Through ICT in Education: Projects, Problems, Prospects, Budapest, Hungarian Ministry of Education and OECD.

Cited by

  1. 초등학생을 위한 컴퓨터 시스템 교육과정 모델 개발 vol.19, pp.4, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.4.449
  2. 2015 개정 교육과정의 소프트웨어 교육에 대한 초등 교사들의 인식 분석 vol.20, pp.1, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.1.47
  3. 미국 영국 독일 컴퓨터 교육과정에서 한국 컴퓨터 교육의 시사점 vol.20, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.4.421
  4. OECD 국가들과 한국 학생들 간 ICT 접근성과 활용성 연구-2015년 데이터를 중심으로 vol.21, pp.3, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.3.361
  5. OECD PISA 자료를 활용한 우리나라 학생들의 ICT 접근 및 활용 수준 추이 분석 vol.24, pp.4, 2015, https://doi.org/10.22693/niaip.2017.24.4.017
  6. 한국 초등교사 양성기관의 소프트웨어 교육과정 분석 vol.21, pp.6, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.6.723
  7. PISA 2015 데이터를 기반으로 예비 교사들의 ICT 능력에 대한 연구 vol.22, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.239
  8. 초등학생들의 소프트웨어 교육을 위한 아이돌 교수 학습 모델 vol.22, pp.6, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.6.701
  9. Comparative Analysis of Elementary School Computing Achievement Standards in the U.S. and Korea vol.9, pp.2, 2020, https://doi.org/10.7236/ijasc.2020.9.2.147