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Relationship among Dominant Design Determinant Factors, Product Core Elements and Dominant Digital TV

지배적 디자인 결정요인, 제품 핵심요소 및 지배적 디지털 TV간 관계

  • 장준수 (성균관대학교 기술경영학과 / LG전자(주) TV연구소) ;
  • 조근태 (성균관대학교 일반대학원 기술경영학과)
  • Received : 2015.10.01
  • Accepted : 2015.10.23
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The objective of the study is to identify the relationship among dominant design determinant factors, product core elements and digital TV. For that, this study uses structural equation modeling through a questionnaire. As a result, dominant design determinant factors effect on product core element such as display, design, characters while display and design influence on dominant digital TV. The study is expected for our TV firms to utilize our research as basic data to build their strategy so as to keep as first movers forever.

본 연구의 목적은 TV산업에서 지배적 디지털 TV에 영향을 미치는 지배적 디자인 결정요인과 제품핵심요소를 규명하는 것이다. 이를 위하여, 전문가 설문조사를 통해 자료를 수집하고, 구조방정식 모형을 이용하여 분석하였다. 연구 결과, 지배적 디자인의 결정요인은 디스플레이, 디자인, 특성에 영향을 주고 디스플레이와 디자인이 지배적 디지털 TV를 만드는 데 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 우리나라 TV기업이 지속적으로 지배적 디자인을 선도하여 선도자로서의 역할을 유지토록 사업전략 수립의 기초자료로써 큰 의미가 있다 하겠다.

Keywords