DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the development of teaching and learning materials for character education in middle school

수학수업에서 인성 함양을 위한 중학교 교수·학습 자료 개발 연구

  • Shin, Joon Kook (Department of Mathematics Education, Chungnam National University) ;
  • Boo, Deok Hoon (Department of Mathematics Education, Chungnam National University) ;
  • Suh, Bo Euk (Department of Mathematics Education, Chungnam National University)
  • Received : 2014.12.25
  • Accepted : 2015.05.14
  • Published : 2015.05.15

Abstract

Educating for character was emphasized in 2009 reformed Korea national mathematics curriculum. Thus, in this study we basically conducted to realize the character education. This study aimed to develop the teaching and learning materials for character education in middle school. For the purpose of this study, the following study was carried out. First, we investigated the concept of character education. Second, based on this, we extracted the three factor(altruism, rationality, course orientation) for character education in mathematics teaching and learning. Third, we developed five teaching and learning models for character education. The five kinds of models are 'Respect model', 'Self-directed model', 'Cooperation-centered model', 'Self-interest model, 'Story sympathy model'. Finally, We have developed a teaching and learning materials in accordance with the models. And, we applied to the classroom and confirmed its effectiveness.

수학과 교육과정에서는 인성 교육을 강조하고 있다. 이에 본 연구에서는 수학교실에서 인성교육을 실현하기 위한 기초 연구를 수행하였다. 본 연구에서는 인성교육의 개념 고찰을 바탕으로 수학수업에서 고려해야할 인성 요인 3가지(이타성 요인, 합리성 요인, 과정지향성 요인)를 추출하였다. 수학교과에서 인성 교육을 위한 수업모형으로 존중적 수행 모형, 독립 수행 모형, 상호주도 모형, 자기주도 모형, 협력중심 모형, 자기이해 모형, 이야기 공감 모형 일곱 가지를 제안하였고, 수업모형에 기초한 교수 학습 자료를 개발한 후 현장 적용을 통해 그 효과성을 검정하였다. 본 연구에서는 교사 설문, 학생 설문, 현장적용에 대한 사전 사후 검사를 통해 수학교과에서도 인성함양을 위한 수학교수학습 실현이 가능하다는 점을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 국립국어연구원 (1999). 표준국어대사전, 서울: 두산동아.(National Institute of Korean Language (1999). Standard Korean Dictionary, Seoul: Doosan Dong A.)
  2. 교육과학기술부 (2011). 2009 개정교육과정에 따른 수학과 교육과정, 서울: 교육과학기술부.(The Ministry of Education, Science, and Technology (2011). 2009 Reformed mathematics curriculum, Seoul: MEST.)
  3. 교육과학기술부 (2009). 창의와 배려의 조화를 통한 인재 육성, 서울: 교육과학기술부.(The Ministry of Education, Science, and Technology (2009). Human resource development through a combination of creativity and care, Seoul: MEST.)
  4. 교육과학기술부 (2010). 초.중등 창의.인성교육 강화, 서울: 교육과학기술부.(The Ministry of Education, Science, and Technology (2009). Strengthening for creative and humanism education in elementary and middle school, Seoul: MEST.)
  5. 교육부 (2014). 인성교육중심수업강화를 위한 수학 교수.학습 자료(중학교), 세종: 교육부.(The Ministry of Education (2014). Teaching and learning material for humanism education in middle school mathematics classroom, Se Jong: MEST.)
  6. 권오남.박지현.박정숙 (2011a). 수학과 창의.인성 모델 개발 연구, 한국과학창의재단.(Kwon, O. N, Park, J. H. & Park, J. S. (2011a). Developing Teaching-Learning Model for the Creativity & Character Education, Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity.)
  7. 권오남.박지현.박정숙 (2011b). 창의. 인성교육을 위한 수학 수업 모형 사례, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(4), 403-428.(Kwon, O.N, Park, J. H. & Park, J. S. (2011a). Model Lessons of mathematical practice focus on creativity and character education curriculum, The Mathematical Education, 50(4), 403-428.)
  8. 김광민 (2001). 교과교육에서의 교사의 위치-인성교육에 주는 시사, 도덕교육연구, 13(2), 23-46.(Kim, K. M. (2001). The Status of Teachers in the Subject Education: Implications for the Character Education, J. of Moral Education 13(2), 23-46.)
  9. 김상용 (2003). 인성으로서의 수학과 수학교육, 초등교육연구논총, 19(1), 127-142.(Kim, S. Y. (2003). Character education in mathematics education, Journal of Elementary Education, 19(1), 127-142.)
  10. 김선희.이종희 (2002). 학교 현장에서 수학적 추론에 대한 실태 조사: 수학적 추론 유형 중심으로, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 41(3), 273-289.(Kim, S. H.. & Lee, J. H. (2002). Types of mathematical reasoning: Investigation of present state about mathematical reasoning in secondary school, The Mathematical Education, 41(3), 273-289.)
  11. 김영훈 (1996). 독서토의 학습이 아동의 논리적 사고력 형성에 미치는 영향, 청람어문학, 16(1), 208-272.(Kim, Y. H (1996). The influence of reading discussion learning to the development of logical thinking ability of children, Chung Lam Langage Society, 16(1), 208-272.)
  12. 남소라 (2011). 수학교육을 통한 인성교육과 수업 지도, 한양대학교 대학원 석사학위논문.(Nam, S. L. (2011). A study of education methods for teaching humanity through teaching mathematics, Unpublished master's thesis, Hanyang University.)
  13. 노택근 (1992). 발견학습을 통한 문제 해결력 신장 방안, 수학교육학연구, 2(2), 117-130.(No, T. K. (1992). A study on the improvement of problem solving ability through research learning, The Journal of Educational Research in Mathematics, 2(2), 117-130.)
  14. 문용린 (2010). 배려와 나눔을 실천하는 창의인재육성을 위한 창의 인성교육 활성화 방안 연구, 한국과학창의재단.(Mhun, Y. L. (2010). Research for the activation in creativity and humanism education based caring and sharing, Seoul: Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity.)
  15. 박경미.권오남.박선화.박만구.변희현.강은주.서보억.이환철.김동원.김선희 (2014). 문.이과 통합 수학과 교육과정 재구조화 연구 최종보고서. 세종: 교육부.(Park, K. M., Kwon, H. N., Park, S. H., Park, M. G., Phen, H. H., Kang, E. J., Suh, B. E., Lee. H. C., Kim, D. W. & Kim. S. H. (2014). A research on humanities and nature integrated mathematics curriculum restructuring, Se Jong: ME.)
  16. 박영배 (1999). 수학과 교육을 통한 인성교육 적용방안연구, 교과교육을 통한 인성교육한국교과교육 학술발표대회 논문집, 167-187.(Park, Y. B. (1999). A study on character education in mathematical classroom, Proceeding of the 1999 Conference on Humanities Education, 167-187.)
  17. 박춘성 (2010). 창의.인성의 특성과 학교에서의 발현을 위한 방안 탐색, 창의력교육연구, 10(2), 61-72.(Park, C. S. (2010). The creative character education evolved in school, The Journal of Creativity Education, 10(2), 62-72.)
  18. 송상헌 (2002). 수학과 교육을 통한 인성교육, 수학사랑 4회 Math Festival, 127-144.(Song, S. H. (2002). Humanities education through teaching mathematics, Math Love 4th Festival, 127-144.)
  19. 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링(storytelling)에 대한 문헌 분석 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(1), 65-82.(Suh, B. E. (2013). A Literature Research on Storytelling in Mathematics Education, The Mathematical Education, 52(1), 65-82.)
  20. 안범희 (2005). 미국학교에서의 인성교육 내용 및 특성연구, 인문과학연구, 13, 133-169.(Ahn, B. H. (2005). The characteristics of character education in US schools, Human Science Research, 13, 133-169.)
  21. 이은주.이재림 (2013). 창의와 인성 함양을 위한 수업척도 고찰에 관한 연구 - 중등 수학 수업을 중심으로 -, 교육환경연구, 12(1), 1-14.(Lee, E. J. & Lee, J. L. (2013). A Study of the Criteria for Lessons that Build Students' Creativity and Character - Focused on Secondary Mathematics Classes-, The journal of educational environment research, 12(1), 1-14.)
  22. 최현섭 (1999). 교과교육을 통한 인성교육. 대학생활연구, 11, 75-103.(Choi, H, S. (1999). Humanities education through teaching subject, Journal of Student Guidance Research, 11, 1-19.)
  23. Gardner, H. (2006a). Five minds for the Future, Harvard Business School Press.
  24. Gardner, H. (2006b). Multiple intelligences: New horizons, New York: Basic Books.
  25. Josephson, M. S. (2002). Making ethical decisions, CA: Josephson Institute of Ethics
  26. Josephson, M. S., & Hanson, W. (2005). The Power of Character, Los Angeles: Josephson Institute of Ethics.
  27. Law, W. W. (2007). Globalization, city development and citizenship education in China's Shanghi. International Journal of Educational Development 27, 18-38. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2006.04.017
  28. Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility, New York: Bantam Books.
  29. Lim, C. P. (2008). Global Citizenship education, school curriculum and games: Learning Mathematics, English and Science as a global citizen, Computers & Education. 51, 1073-1093. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.10.005
  30. Nucci, L. P., & Narvaez, D. (2008). Handbook of Moral and Character Education, New York, NY : Routledge.
  31. Park, J. H., Kwon, O. N., Ju, M. K., Rasmussen, C., & Marrongelle, K. (2007). Roles of Revoicing in the Inquiry-Oriented Mathematics Class: The Case of Undergraduate Differential Equations Class, The Proceeding of Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education.
  32. Sandholtz, J. H. (2000). Interdisciplinary team teaching as a form of professional development, Teacher Education Quarterly 27(3), 39-50.
  33. Torrance, E. P. (1975). Creativity research in education: Still alive. In I. A. Taylor & J. W. Getzels (eds.), Perspectives in creativity, Hawthorne, NY: Al-dine de Gruyter.

Cited by

  1. The Development of the Character Scale for the School Mathematics(CSSM) vol.23, pp.6, 2015, https://doi.org/10.24159/joec.2017.23.6.251
  2. An Ontological Inquiry into the Mathematical-Ethical Experiences of the Kindergarteners constructing Their Life : Focusing on ‘Snack Sharing’ Project vol.37, pp.6, 2017, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.6.003
  3. 민주적 학습공동체를 기반으로 수학교과 인성함양을 위한 수업모형 개발 vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.30807/ksms.2018.21.4.004
  4. 수학·정보 융합교육을 위한 코딩과 연계한 교수학습 자료 개발 연구 vol.43, pp.1, 2015, https://doi.org/10.21796/jse.2019.43.1.17