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A Study on Privacy Paradox from the Behavioral Economics Perspective

행동경제학 관점에서 프라이버시 역설에 관한 연구

  • Received : 2015.07.01
  • Accepted : 2015.09.22
  • Published : 2015.09.30

Abstract

Recently, several studies in the field of privacy research suggested counterintuitive phenomenon about previous studies on existing perspectives. They claim that consistency of attitude and behavior does not exist, which is called privacy paradox. This study aims to clarify the relationship between intention to information disclosure and actual behavior based on the privacy paradox perspective. It attempts to explain the causes of privacy paradox phenomenon through the dual process theory being discussed in the field of behavioral economics. The results of empirical analysis are as follows. First, paired t-test analysis between intention to information disclosure and actual behavior was statistically significant. This means the existence of privacy paradox. Second, privacy risk had significant explanatory power to behavioral intention, and privacy trust had significant explanatory power to actual behavior. In conclusion, this study shows that negative belief influences decision making situation controlled by rational thinking whereas positive belief influences actual situations controlled by intuitive thinking.

최근 프라이버시 분야에서는 태도와 행동의 일관성 가정을 토대로 진행되어온 기존의 프라이버시 연구를 부정하고, 프라이버시 태도가 더 이상 행동에 영향을 미치지 않는다고 주장하는 프라이버시 역설 관점의 연구가 점점 증가하고 있는 추세이다. 본 연구에서는 정보제공의도와 정보제공행동 간의 관계에서 프라이버시 역설 현상이 실제로 존재하는지 확인하고, 왜 이러한 현상이 나타나는지 행동경제학에서 논의되는 이중 프로세스 이론을 통해 설명하고자 하였다. 실증분석 결과, 정보제공의도와 정보제공행동 간에는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타나 프라이버시 역설의 존재가 확인되었다. 다음으로, 프라이버시 위험은 합리적 사고에 의해 지배되는 프라이버시 의사결정의 결과인 정보제공의도에, 프라이버시 신뢰는 직관적 사고에 의해 지배되는 실제 교환관계의 결과인 정보제공행동에 영향을 미치는 것으로 분석되어 이들이 상황에 따라 차별적 역할을 한다는 것이 확인되었다.

Keywords