The Influence of Stress and Parent-Child Relationship on Elementary School Students' School Adjustment

초등학생의 스트레스와 부모자녀관계가 학교생활적응에 미치는 영향

  • Received : 2015.02.13
  • Accepted : 2015.04.15
  • Published : 2015.04.30

Abstract

Objectives: The purpose of this study is to develop programs that help students adjust to school and provide basic data for the students who have difficulty adjusting to school by analyzing the influence of elementary school students' stress and their relationship with parents on school adjustment. Methods: The study surveyed fourth graders in 3 elementary schools in G district. The researcher used convenience sampling to select the 3 elementary schools. The combined 158 students were selected for the analysis, and the survey was conducted for a month in September 2011. The stress monitoring tool used in the 5th year of Korean Youth Panel Survey was mobilized to measure levels of stress among the participants. To measure the parent-child relationship, the Korean Parent-Child Relationships Scale was used. For the measurement of school adjustment, a tool designed to identify the school adjustment of elementary school students was used. The SPSS 21 software and a two-sided test under the significance level of ${\alpha}=0.05$ were used to analyze data. The regression analysis was also used to identify the relative influence of the stress and parent-child relationship on children's adjustment to school. Results: The regression analysis has found the following: the higher peer stress (B=-0.175) and parental strictness (B=-0.159) grow, the lower the level of school adjustment gets; the higher the level of intimacy between parent and child gets, the higher the level of school adjustment grows; and intimacy between parent and child (${\beta}=0.400$) has the largest influence on the child's school adjustment. Conclusions: For elementary school students to be well adjusted to school, their stress and relationships with their parents should be managed. In particular, using the programs that can reduce stress from peers and increase parent-child intimacy will be effective in helping students adjust to school.

Keywords

References

  1. 권은영, 정현희. 초기 청소년의 스트레스 변화유형에 따른 심리사회적 적응. 청소년학연구 2011;18(6):29-54.
  2. 김미예. 학령기 아동의 스트레스와 대처행동 및 건강문제. Child Health Nursing Research 2005;11(1):83-89.
  3. 김아영. 학업동기 척도 표준화 연구. 교육평가연구 2002;15(1):157-184.
  4. 김태균. 심각한 청소년 정신건강관리 강화해야. 연합신문 2013년 2월 8일자
  5. 박상희. 초등학생의 자아탄력성, 실패내성, 학교적응 관계 연구. 초등교육학연구 2009;16(2):59-81.
  6. 박영아. 아동의 자아탄력성이 학교적응에 미치는 영향: 자아개념에 의한 스트레스의 조절된 매개효과. 아동학회지 2014;35(3):1-14. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.1
  7. 신진희. 학년에 따른 아동의 자아존중감과 학교생활적응과의 관계[석사학위논문]. 서울: 이화여자대학교 교육대학원, 2005.
  8. 양숙경, 문혁준. 아동의 학교적응에 대한 사회인구학적 변인, 아동이 지각한 부모-자녀관계의 사회적 자본과 자아탄력성의 영향. Family and Environment Research 2009;47(7):59-71.
  9. 여성가족부. 2014 청소년 종합실태조사. 서울: 여성가족부, 2014.
  10. 오유정, 문혁준. 어머니의 취업여부, 아동의 인터넷 몰입정도, 탄력성, 부모-자녀관계가 학교생활적응에 미치는 영향. 한국생활과학회지 2013;22(6):559-569. https://doi.org/10.5934/kjhe.2013.22.6.559
  11. 우소연, 박경자. 학령 후기 아동의 일상적 스트레스가 학교생활적응에 미치는 영향을 중재하는 보호요인: 자기통제력과 유머감각. 아동학회지 2009;30(2):113-127.
  12. 이경상, 조혜영, 박현수. 한국 청소년 패널조사(KYPS) II-조사 개요 보고서. 한국청소년개발원 연구보고서 2004:1-339.
  13. 이귀옥, 이미리. 초등학교 저학년, 고학년, 그리고 중학생의 학교적응에 미치는 개인, 가족, 학교 변인 탐색. 생애학회지 2013;3(1):13-28.
  14. 이정윤, 이경아. 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 2004;16(2):261-276.
  15. 이종원, 김준홍, 이재연. 아동.청소년의 민주시민역량 국제비교 및 지원체계 개발 연구 II. 한국청소년개발원 연구보고서 2012:1-269.
  16. 이지언, 정익중, 백종림. 학교적응의 예측변인에 대한 메타분석. 아동학회지 2014;35(2):1-23. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.2.1
  17. 임선아. (구조관계모형 검증을 통한) 부모의 민주적, 비민주적 양육태도가 초등학교 아동의 자기조절능력과 학교적응력 및 학업성취에 미치는 영향 분석. 초등교육연구 2014;27(2):73-93.
  18. 정동화. 아동의 스트레스와 정신건강의 관계. 교육문제연구 2003;19:157-183.
  19. 조수현, 이숙. 부, 모애착과 자아탄력성이 초등학생의 학교생활적응에 미치는 영향. 놀이치료연구 2013;17(3):23-40.
  20. 최인재. 한국형 부모-자녀관계 척도개발 연구. 청소년상담연구 2007;15(2):45-56.
  21. 최태진, 이희영. 한국판 멕기-맨그럼 학교적응검사(MISA)의 타당화를 위한 예비연구. 아동교육 2013;22(3):21-35.
  22. 최혜선, 이미경. 학령기 아동의 스트레스와 대처 및 자살 생각: 대구.경북 지역을 중심으로. 한국학교보건학회지 2012;25(1):85-94.
  23. Amato PR, Fowler F. Parenting practices, child adjustment, and family diversity. Journal of Marriage and Family 2002;64(3):703-716. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00703.x
  24. Barnett MA. Economic disadvantage in complex family systems: Expansion of family stress models. Clinical child and family psychology review 2008;11(3):145-161. https://doi.org/10.1007/s10567-008-0034-z
  25. Cohen A. Coping with stress and surviving challenging times. Child Care Information Exchange 2003:41-43.
  26. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. London: Routledge, 2013.
  27. Durlak JA, Weissberg RP, Dymnicki AB, Taylor RD, Schellinger KB. The Impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development 2011;82(1):405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
  28. Grolnick WS, Friendly R, Bellas V. Parenting and children's motivation at school. London: Routledge, 2009.
  29. Hockenberry MJ, Wilson D. 29. Hockenberry MJ, Wilson D. Nursing care of infants and children. 9th ed. NY: Elsevier, 2013.
  30. Morales JR, Guerra NG. Effects of multiple context and cumulative stress on urban children's adjustment in elementary school. Child Development 2006;77(4):907-923. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00910.x
  31. Pomerantz EM, Kim EM, Cheung CSS. Parents' involvement in children's learning. Washington: American psychological association, 2012