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The Effects of Solution-focused Group Art Therapy on School Life Adjustment of the Maladjusted Adolescents

해결중심 집단미술치료가 학교부적응 청소년의 학교생활적응에 미치는 효과

  • 양지원 (경기대학교 사회복지학과) ;
  • 김형모 (경기대학교 사회복지학과)
  • Received : 2015.04.01
  • Accepted : 2015.05.15
  • Published : 2015.05.28

Abstract

This study is about the effects of the solution-focused group art therapy which was implemented for school maladjusted adolescents. The pre-test was conducted for 30 students who had difficulties to adapt school life in K middle school at K city, Gyeonggi province. 20 out of the 30 students were chosen to the participants for this study and randomly divided into an experimental group and control group, with 10 in each group. The experimental group received a 12 session solution-focused group art therapy including pre- and post-tests. This study found that the solution-focused group art therapy program improved the school life adaptation competency of the participants. In conclusion, the findings suggest that the solution-focused group art therapy can be a good approach to help adolescents to improve their school life adaptation ability.

본 연구는 해결중심 집단미술치료가 학교부적응 청소년의 학교생활적응에 미치는 효과에 관하여 살펴보기 위하여, 경기도 K시 K중학교에 다니는 학교부적응청소년 30명을 대상으로 김지은(2005)의 학교생활적응척도로 사전검사 후 프로그램 참여를 희망하는 20명의 대상자를 선정하여 10명씩 실험집단과 통제집단으로 무작위 배치하였다. 실험집단에는 2014년 9월15일부터 2014년 12월 22일까지 사전 사후검사를 포함한 총 12회기의 해결중심 집단미술치료를 실시하였다. 집단 간 동질성을 알아보기 위하여 맨 휘트니 U 검정(Mann Whitney U test)을 실시하였으며, 이후 사전 사후 차이를 알아보기 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon's signed ranks test)을 실시하였다. 연구결과 해결중심 집단미술치료는 학교부적응청소년의 학교생활적응력을 향상시켰으며 효과적인 방법으로 활용될 수 있는 것으로 나타났다.

Keywords

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