DOI QR코드

DOI QR Code

The Educatees' Perception Change of Learning Motivation and Fairness on Feedback using App

앱기반 피드백에 대한 피교육자의 학습동기 및 공정성 인식 변화

  • Kim, Sangkyun (System & Management Engineering, Kangwon Naitonal University)
  • 김상균 (강원대학교 시스템경영공학과)
  • Received : 2015.03.11
  • Accepted : 2015.04.13
  • Published : 2015.06.20

Abstract

Effective feedback plays a key role in education environments to motivate the students and to maintain their flow. However, there usually lacks in providing effective feedbacks in education environments due to an excessive number of students and insufficient class times. The purpose of this paper is to analyze the educatees' response on game like feedback using App. In this paper, Class123 App developed and published by BravePops was used. During one semester, Class123 App had been used in engineering class and the educatees' responses on game like feedbacks using Class123 App are analyzed. Statistical analysis results show that the feedbacks using Class123 App made positive effects to motivate the students. Especially, the positive feedbacks were more effective than the negative feedbacks.

교육 과정에서 동기부여와 몰입유지를 위해 적절한 피드백은 매우 중요한 역할을 한다. 그러나 현실의 교육 현장에서는 과다한 학생 수, 부족한 수업 시간 등의 문제로 인해 적절한 피드백이 제공되지 못하는 경우가 많다. 본 논문은 앱을 이용한 게임과 같은 피드백이 피교육자에게 어떠한 영향을 주는 가를 분석한다. 이를 위해 브레이브팝스에서 개발한 Class123이라는 피드백 앱을 사용하여 한 학기 간 수업을 운영한 후, 학생들이 앱을 통해 게임과 같은 피드백을 받도록 하였으며, 학습동기와 공정성인식에서 어떤 변화를 보이는가를 조사하였다. 통계 분석 결과를 보면, 앱을 이용한 피드백은 학생들의 학습 동기 향상에 긍정적 영향을 주었다. 특히, 부정적 피드백보다는 긍정적 피드백이 보다 더 중요한 동기 요인으로 작용했음을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. Kim, S., "Enjoy Your Education Like a Game", Hongreung Pub. 2014.
  2. Csikszentmihalyi, M., "Good Business: Leadership, Flow, and the Making of Meaning", Penguin Books. 2004.
  3. McGonigal, J., "Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World", Penguin Books. 2011.
  4. Kim, S., "Manual for Undergraduate Students", Dunam Pub. 2013.
  5. Bloom, R.B., Bourdon, L., "Types and frequencies of teachers' written instructional feedback", The Journal of Educational Research, Vol.74, No.1, pp.13-15, 1980. https://doi.org/10.1080/00220671.1980.10885272
  6. Rosenthal, R., Jacobson, L., "Teachers' expectancies: determinants of pupils' IQ gains", Psychological Reports, Vol.19, pp.115-118, 1966. https://doi.org/10.2466/pr0.1966.19.1.115
  7. Ryan, R., Deci, E.L., "Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions", Contemporary Educational Psychology, Vol.25, No.1, pp.54-67, 2000. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
  8. Woolfolk, A., "Educational Psychology. Allyn & Bacon", 2006.
  9. Brophy, J.E., "Motivating Students to Learn", Lawrence Erlbaum Associates. 2004.
  10. Kim, C., "Introduction to Educational Psychology", Dongmunsa. 2009.

Cited by

  1. Team Organization Method Using Salary Auction Game for Sustainable Motivation vol.7, pp.10, 2015, https://doi.org/10.3390/su71014358