DOI QR코드

DOI QR Code

A Survey on Perception Gaps in Dyslexia: Focusing on Teachers and Parents Group

난독증 인식차이에 대한 실태조사 연구 - 교사와 학부모집단을 중심으로 -

  • 한윤옥 (경기대학교 인문대학 문헌정보학과) ;
  • 오덕성 (서울영상고등학교) ;
  • 이아영 (구성중학교) ;
  • 변현주 ((사)작은도서관만드는사람들 사무국)
  • Received : 2015.01.26
  • Accepted : 2015.02.16
  • Published : 2015.02.28

Abstract

Dyslexia is an obstacle for reading that should be found and treated in the early stage. Although dyslexia is not a common symptom appeared many people, they are alienated group which the government should pay attention and support. Yet the government of the Republic of Korea has low awareness and interests on dyslexia. This study aims to survey on measuring the awareness of parents, elementary school teachers, kindergarten teachers, and school librarians, who should sensitively distinguish dyslexia among children in its full-swing time, and to find their perception gaps. In order to gain result, this study conducted questionnaire survey targeting parents, elementary school teachers, kindergarten teachers, and school librarians resided in metropolis, small and medium sized cities, and farming and fishing village, with the total number of 623 people, and analyzed their answers using SPSS 20.0 program. The research shows that awareness on dyslexia depends on their jobs, residence, gender, knowledge on dyslexia, and experience in encountering a person in dyslexia.

난독증은 초기에 발견해야 할 중요한 독서 장애요소이다. 비록 난독증 인구는 많지 않지만 국가적으로 관심을 갖고 지원해야 할 독서소외계층이다. 그러나 우리나라에서는 이것에 대한 인식과 관심이 매우 부족하다. 본 연구는 난독증이 본격적으로 드러나는 시기에 가장 민감하게 이를 선별해야 하는 학부모, 초등학교교사, 유치원교사, 사서(사서교사)들을 대상으로, 이들이 난독증에 대해 얼마나 인식하고 있으며, 그 차이는 어떤지를 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 대도시와 중소도시, 농 산 어촌에 거주하고 있는 학부모, 초등학교교사, 유치원교사, 사서(사서교사) 총 632명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였으며, SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 조사결과, 난독증에 대한 인식은 직업, 거주지, 성별에 따라 차이가 있으며, 난독증에 대한 인지의 유무와 난독인을 직접 만나본 경험의 여부에 따라 차이가 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김민정, 이승복, 이희란. 2009. 발달성 난독증에 대한 신경학적 연구고찰. 특수교육, 8(2): 260.(Kim, Minjung, Lee, Seungbok and Lee, Heeran. 2009. "A Literature Review on Neurological Studies of Developmental Dyslexia." Special Education Research, 8(2): 260.)
  2. 김선호, 2009. 공공도서관의 난독인 정보봉사 모델에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(2): 183-206.(Kim, Seon-Ho. 2009. "A Study on the Service Model of the Public Libraries for Dyslexics." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(2): 183-206.)
  3. 김선호. 2012. DFL을 위한 서비스 정책에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 46(1): 201-221.(Kim, Seon-Ho. 2012. "A Study on the Service Policies for Dyslexia-Friendly Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(1): 201-221.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.1.201
  4. 김윤옥. 2014. '양가'집 도련님: 읽기장애(난독증) 사례연구. 서울: 교육과학사.(Kim, Youn Ock. 2014. A 'Yang Ga' Master: Reading Disabilities (Dyslexia) Case Study.)
  5. 김윤옥, 변찬석, 강옥려, 우정한. 2014. 난독증 선별 체크리스트 개발 연구. 학습장애연구, 11(2): 99.(Kim, Youn Ock, Byun, Chan Suk, Kang, Ock-Ryeo and Woo, Jeong Han. 2014. "A Study on Developing a Dyslexia Screening Checklist." The Korea Journal of Learning Disabilities, 11(2): 99.)
  6. 박세근, 2014. 조선일보 박세근 칼럼. 2014.08.20.(Park, Se-Keun. 2014. Chosun Newspaper Park, Se-Keun Column. 2014.08.20.)
  7. 서경란, 이명란. 2014. 우리 아이 공부가 안되는 진짜 이유 난독증. 서울: 라온북.(Seo, Kyeong Ran and Lee, Myeong Ran. 2014. The real reason why we should not kid studying dyslexia. Seoul: Raon Book.)
  8. 이윤녕. 2014. EBS 난독증 집중취재.(Lee, Yun Nyeong. 2014. EBS Dyslexia intensive coverage.)
  9. 장영건. 2005. 난독증 학습장애자를 위한 보조기술. 전자공학회지, 32(3): 315.(Jang, Young-Keon. 2005. "Assistive technology for learning disabilities, dyslexia." Journal of the Electronics, 32(3): 315.)
  10. 한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용. 서울: 도서관협회.(Han, Yoon-Ok. 2008. Reading Education and the Use of Reading Material. Seoul: Korean Library Assocation.)
  11. Sally Shaywitz, M.D. 지음, 정재석.제소영.이은경 옮김. 2011. 난독증의 진단과 치료. 서울: 하나의학사.(Sally Shaywitz, M.D. 2011. Diagnosis and treatment of dyslexia. Seoul: Hana Medicine Book.)
  12. The International Dyslexia Association. 2002. Dyslexia Basics.
  13. Wiley Online Library. 2014. What Do Preservice Teachers from the USA and the UK Know about Dyslexia?

Cited by

  1. The effects on intervening of dyslexia high-risk group middle and high school students in Childcare Facilities : Apply the intervention program improves auditory processing vol.14, pp.7, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.7.1