Educational Application of Chosun Mathematics in Education of Prospective Elementary School Teachers

예비 교사교육에서 수학사의 교육적 적용 : 조선산학 프로그램을 중심으로

  • Received : 2015.04.20
  • Accepted : 2015.06.04
  • Published : 2015.06.30

Abstract

In this research, I explored how to apply the history of mathematics in teacher education and investigated the applicability of Chosun Sanhak (mathematics of Chosun Dynasty) as the program that enriched the mathematical knowledge for teaching of prospective elementary school teachers. This program included not only mathematical knowledge but also socio-cultural knowledge and connection knowledge. Prospective teachers participated in various mathematical activities such as explaining, reasoning and problem solving in this program. The effects of this program are as follows. Prospective teachers learned the subject matter knowledge(SMK) which was helpful in teaching basic concepts and skills of elementary mathematics. Next, this program produced the pedagogical content knowledge(PCK) to prospective teachers by giving ideas how to teach.

본 연구는 교사교육에 수학사를 교육적으로 적용하는 방안을 살펴보고, 조선산학 프로그램을 설계 진행하여 예비교사들의 교수를 위한 수학지식 증진 프로그램으로서 조선 산학의 활용가능성을 탐색하였다. 조선산학 프로그램은 사회 문화적 측면과 인지적 측면의 목적에 초점을 맞추어 조선산학 발달의 사회 문화적 배경을 비롯하여 조선산학의 수학적 내용과 학교수학 교육과정과의 연계성을 학습할 수 있도록 구성하였다. 예비 초등교사 89명을 대상으로 프로그램을 진행한 결과, 조선산학의 익숙하지 않은 맥락이 수학적 사고를 자극하는 역할을 함으로써 교사들의 교과내용지식을 보다 풍부하게 할 수 있으며, 특정 수학 주제를 가르치기 위하여 필요한 교사지식을 보완하기 위한 소재로 조선산학이 활용가능하다는 것을 확인하였다. 또한 조선산학과 학교수학의 연계가능성을 생각해보게 하고 연계 내용의 교수방안에 대한 아이디어를 제시하게 함으로써 교사들의 내용교수지식 증진에 기여할 수 있으며, 수학의 사회 문화적 관점을 형성하는 기회로 활용할 수 있다고 보았다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2012), 교육과학기술부 고시 제 2011-361호(별책 8) 수학과 교육과정
  2. 권오남, 김아미, 조형미(2012). 한국 사범대학 수학교육과의 교육과정 및 교수방법 분석. 수학교육, 51(3), 281-300.
  3. 심상길(2009). 중학교 이차방정식 단원에서 朝鮮時代數學史의 활용에 대한 연구. 한국수학사학회지, 22(2), 117-130.
  4. 우정호, 민세영, 정연준(2003). 역사발생적 수학교육 원리에 대한 연구(2) - 수학사의 교육적 이용과 수학교사 교육. 학교수학, 5(4), 555-572.
  5. 장혜원(2003). 조선시대의 산학서 <구일집>의 내용 분석 및 교육적 활용 방안. 수학교육학연구, 13(4), 429-446.
  6. 최은아(2013). 조선산학의 교수학적 분석. 서울대학교 박사학위논문.
  7. Bruckheimer, M. & Arcavi, A. (2006). 수학교육에서 역사 활용하기(하). (계영희 외, 역). 25-49, 서울:교우사. (영어 원작은 2000년 출판).
  8. Ball, D. L. , Thames, M. H. , & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What Makes It Special?. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  9. Charalambous, C. Y. , Panaoura, A. & Philippou, G. (2009). Using the history of mathematics to induce changes in preservice teachers' beliefs and attitudes: insights from evaluating a teacher education program. Educational Studies in Mathematics, 71, 161-180. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9170-0
  10. Clark, K. M. (2012). History of mathematics: Illuminating understanding of school mathematics concepts for prospective mathematics teachers. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 67-84. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9361-y
  11. Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA:Sage.
  12. Ernest, P. (1989). The Knowledge, Beliefs and Attitudes of the Mathematics Teacher: a Model. Journal of Education for Teaching, 15(1), 13-33. https://doi.org/10.1080/0260747890150102
  13. Fauvel, J. & van Maanen, J. (1997). The role of the history of mathematics in the teaching and learning mathematics. Discussion document ICMI bulletin, 42.
  14. Fauvel, J. & van Maanen, J. (2000). Introduction, In J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.). History in Mathematics Education, the ICMI Study. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  15. Furinghetti, F. (2000). The history of mathematics as a coupling link between secondary and university teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 31(1), 43-51. https://doi.org/10.1080/002073900287372
  16. Gill, M., Ashton, P. & Algina, S. (2004). Changing preservice teachers'epistemological beliefs about teaching and learning in mathematics: An intervention study. Contemporary Educational Psychology, 29(2), 164-185. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.01.003
  17. Gulikers, I. & Blom, K. (2001), A historical angles', A survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education. Educational Studies in Mathematics, 47, 223-258. https://doi.org/10.1023/A:1014539212782
  18. Hofer, B. K. & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88-140. https://doi.org/10.3102/00346543067001088
  19. Issacs, T. , Ram, V. M. , Richards, A. (2006). 수학교육에서 역사 활용하기(상). (계영희 외, 역). 106-120, 서울:교우사. (영어 원작은 2000년 출판).
  20. Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the "whys" and "hows" of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71, 235-261. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9174-9
  21. Jankvist, U. T. (2012). History, Applications, and Philosophy in Mathematics Education: HAPh-A Use of Primary Sources. Science & Education, 22(3), 635-656. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9470-8
  22. Schubring, G. , Cousquer, E. , Fung, C. , El-Idrissi, A. , Gispert, H. , Heiede, T. (2000). History of mathematics for trainee teachers. In Fauvel, J. & van Maanen, J.(Eds.). History in mathematics education - The ICMI study. Dordrecht ; Boston : Kluwer Academic Publishers, 91-142.
  23. Philippou, G. & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers' attitudes towards mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 189-206. https://doi.org/10.1023/A:1003030211453