DOI QR코드

DOI QR Code

Government Support for Animation as Audiovisual Policy

방송영상 콘텐츠로서의 애니메이션 지원제도 연구

  • 김영재 (한양대학교 문화콘텐츠학과)
  • Received : 2015.04.28
  • Accepted : 2015.05.30
  • Published : 2015.06.30

Abstract

The crisis in profit and funding for animation is in evidence around the world. The change in media environment has forced broadcasting advertising revenue down and animation viewers spread out. Now, animation players in the strongest position are either the US major studios, or producers benefiting from domestic support schemes. Government support is available in many countries because many governments believe that support for domestic animation carries both economic and cultural benefits. This paper is designed to suggest new policy schemes for Korean animation industry. The new paradigm of animation policy needs a new perspective on content industry as a whole, not centered on the animation itself. The researchers on public policy for culture, audiovisual and content industry argued that the government should, (i) play the role of facilitator for virtuous cycle of industry value chain, (ii) provide fiscal support through automatic and selective schemes, (iii) provide tax benefit to strengthen the competitiveness of industry, and (iv) enforce the broadcasters to contribute to domestic programming and financing. Comparative analysis on French and Canadian audiovisual policy supports such arguments, and animation industry of two countries are enjoying the high audience ratings and sustainable production volume. From the analysis, this paper suggests the new government schemes for Korean animation industry, which are, (i) securing the public funding for fiscal support, (ii) introduction of automatic production support, (iii) modification of broadcasting quota, (iv) broadcaster's performance envelope and production quota, and (v) tax benefit as indirect support.

수익성 악화와 재원조달의 어려움은 한국 애니메이션 산업에만 국한된 문제는 아니다. 미디어 환경의 변화로 방송사 광고 수익과 방영권료가 감소하였고, 애니메이션 시청자들이 다양한 매체로 분산됨에 따라 미국의 거대 메이저 스튜디오와 정부의 적극적인 지원이 이루어지는 국가를 제외하고는, 전 세계적으로 애니메이션 기업의 생존을 장담하지 못하는 상황이다. 해외 많은 국가들이 경쟁적으로 자국 애니메이션 산업을 지원하고 있는 상황에서, 본 연구는 한국 애니메이션 산업의 발전과 새로운 도약을 위한 지원제도 개선방안을 모색하였다. 애니메이션이라는 장르 중심적 관점에서 벗어나, 보다 넓은 관점에서 문화산업, 방송영상산업, 콘텐츠 산업 정책에 관한 국내외 선행연구를 검토한 결과, 1)산업 가치사슬 전반에 걸친 유기적 지원체계를 통한 생태계 선순환 구조 구축, 2)경제적 가치를 추구하는 자동지원제도와, 문화적 가치를 추구하는 선별지원제도 병행을 통한 재정지원, 3)세제지원을 통한 기업 경쟁력 강화, 4)방송사 의무 부여를 통한 국산 콘텐츠 방영 시스템 구축이 정부의 중요 역할임을 확인하였다. 한국과 유사한 규모의 산업을 보유하고, 미국 애니메이션과의 경쟁 속에서 정부주도형 산업발전 모델을 성공적으로 구축한 프랑스와 캐나다는 본 연구가 확인한바 정부의 역할을 중심으로 방송 애니메이션 지원제도를 운용하고 있다. 그 결과, 자국산 프로그램의 인기, 재원조달 환경 등에서 이들 경쟁국들과 한국의 애니메이션 산업 환경은 확연한 차이를 보이고 있어 한국 애니메이션 지원제도의 개선이 시급한 상황이다. 이를 위해서는, 1)재정지원을 위한 안정적 공공기금의 확보, 2)콘텐츠 재생산 구조 구축을 위한 자동지원제도 도입, 3)국산 애니메이션 방영 의무규정의 개선, 4)방영실적에 따른 방송사 방영권료 지원 및 제작비 쿼터 도입, 5)간접지원으로서 기업 경쟁력 강화를 위한 세제지원의 도입이 필요하며, 산업 가치사슬 전반에 걸친 유기적 지원체계 구축을 위한 유관부처 간의 협조와 역할 분담이 필수적인 선결조건일 것이다.

Keywords

References

  1. 국회미래창조과학방송통신위원회, 2014년도 미래창조과학방송통신위원회 소관 기금운용계획안 예비 심사보고서, 2013. 12, p.17.
  2. 권호영, 문화콘텐츠 세제개선방안 연구, 문화체육관광부, 2010,
  3. 유승훈, 국내제작 애니메이션 편성정책 성과분석 및 개선방안 연구, 방송통신위원회, 2009.
  4. 이용관, 문화산업에서 콘텐츠산업으로의 정책변동과 미래전망, 한국문화관광연구원. 2012.
  5. 이용관, ICT 환경 변화에 따른 콘텐츠 생태계 조성 방안 연구, 한국문화관광연구원, 2012.
  6. 이윤경, 문화예술과 콘텐츠 산업의 효율적 연계 방안, 한국문화관광연구원, 2009.
  7. 정보통신정책연구원, 애니메이션 편성현황 실태 조사 자료, 2014. 10. 7.
  8. 정현일, 문화산업 세제개선방안연구, 한국문화관광연구원, 2007.
  9. 최세경, 방송통신 융합시대 콘텐츠산업의 전망과 발전방안, 한국방송영상산업진흥원, 2008.
  10. 한국애니메이션제작자협회, 2014-2018 애니메이션산업 중장기 발전정책방안 수립 연구 .한국콘텐츠진흥원, 2013.
  11. 황준호, 스마트 융합시대 콘텐츠 산업 진흥을 위한 정부의 역할, 정보통신정책연구원, 2012.
  12. 김상욱, 문화콘텐츠 산업의 경제적 특징 분석을 통한 지원정책 방안연구, 한국정책연구, 제11권 제1호(2011),pp.23-42.
  13. 김세훈, 문화콘텐츠 수용 환경이 콘텐츠 효과 인식에 미치는 영향 -어린이 애니메이션 효과에 대한 부모 인식을 중심으로, 문화정책논총, 제27집 1호(2013), pp.199-221.
  14. 김영재, 한국 TV 애니메이션 기획, 제작과정 효율화 방안, 인문콘텐츠 제9호(2007), pp.429-447.
  15. 김영재, 한국애니메이션 유통 활성화를 위한 방송발전기금 활용타당성, 애니메이션연구 제5권 제2호(2009), pp.7-31.
  16. 김영재, 한국애니메이션 재원조달 활성화방안 연구, 만화애니메이션연구 제18호(2010), pp.17-35.
  17. 김유찬, 문화콘텐츠 재화에 대한 부가가치세 지원의 이론적 근거와 세수효과에 대한 연구, 조세연구, 제11권 제1집(2011), pp.317-339.
  18. 김주경.유영철, 주요국 콘텐츠산업 진흥정책 비교연구, 한국행정학회 춘계학술발표논문집, 2013권 0호(2013), pp.1549-1578.
  19. 박원준.박진우, 디지털방송 전환에 따른 방송콘텐츠 육성방안, 동서언론, 제11집(2008), pp.365-388.
  20. 박조원, 한국문화콘텐츠 산업 육성의 방향과 과제, 경기논단, 제7권 제2호(2005), pp.9-21.
  21. 안종혁.김호용,어린이콘텐츠 부재에 대한 제안: 애니메이션을 중심으로, 한국콘텐츠학회논문지, 제11권 제4호(2011), pp.155-163. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.4.155
  22. 양혜원, 유인적 정책수단의 효과 비교분석: 문화콘텐츠 제작지원사업을 중심으로, 한국행적학보, 제45권 제1호(2011),pp.23-49.
  23. 이상길, 제작비 쿼터제에 관한 연구, 방송과 커뮤니케이션,2003, pp.115-142.
  24. 이원, 프랑스 영상콘텐츠 진흥정책과 문화적 다양성, 한국프랑스학논집, 제68집(2009), pp.459-482.
  25. 최돈일, 한국과 유럽의 애니메이션지원정책 비교분석 연구, 한국컴퓨터게임학회논문지, 제15호(2008), pp.179-185.
  26. 최선규, 미디어 융합시대의 규제정책기관의 체제연구: 전문성과 독립성을 중심으로, 한국언론학보, 제49권 제6호(2005), pp.445-470.
  27. 최영호, 콘텐츠 산업의 지원체계 정책방향에 관한 연구, 한국영상학회논문집, 제10궈 제3호(2012), pp.89-109.
  28. 황인영, 콘텐츠산업 동반성장 생태계 조성을 위한 정책, 한국행정학회 춘계학술발표논문집, 2013권 0호(2013), pp.1582-1603.
  29. 최태규, "영상산업 공적 지원에 관한 연구- 한국과 프랑스의 비교를 중심으로", 연세대학교 언론홍보대학원 석사학위논문, 2004.
  30. Andreano, Simona & Iapadre, Lelio, Audiovisual Policies and International Trade: The Case of Italy, Hamburg Institute of International Economics, 2003.
  31. Begin et al.,"Comparative Analysis of French and French-Canadian Willingness to Support the National Film Industry", Cultural Policy, Vol.7 No.2(2000), pp.355-368. https://doi.org/10.1080/10286630009358150
  32. Bosland, Jason,'Beyond Broadcasting': Facing The Future of Australian Content in The Digital Audiovisual Environment, University of Adelaide, 2006.
  33. Canada Media Fund, Annual Report 2012-2013, 2013.
  34. Bosland, Jason, Performance Envelope Program Guidelines 2013-2014, 2013.11.
  35. Canada Media Production Association, Profile 2013, Economic Report on the Screen- based Media Production Industry in Canada, 2013.
  36. CNC, Annual Report-Result 2013, 2014. 5.
  37. CNC, le marche de l'animation en 2013, 2014. 6.
  38. CNC, Plaquette de presentation du COSIP, 2014.1., p.7.
  39. Cocq et al., "How Much Do You Love Me? An Economic Analysis of the French Cinematographic Policy", Revue de l'OFCE, No.97(2006), pp.273-328.
  40. Colombo et al., "Public subsidies and the employment growth of high-tech start-ups: Assessing the impact of selective and automatic support schemes", Industrial and Corporate Change, November 9(2012), pp.1-42.
  41. Cummings Jr. & Katz, The Patron State: Government and the Arts in Europe. North American and Japan. Oxford University Press, 1987,
  42. Henning, Victor & Alpar, Andre, "Public aid mechanisms in feature film production: the EU MEDIA Plus Programme", Media, Culture & Society, Vol.27 No.2(2005), pp.229-250. https://doi.org/10.1177/0163443705050471
  43. Kenny, R.& Broughton, T., Securing the Future of UK Animation, Animation UK, 2011.
  44. Lisosky, Joanne M.,"For all kids' sakes : Comparing children's television policy making in Australia, Canada and the United States", Media, Culture & Society, Vol.23(2001), pp.821-842. https://doi.org/10.1177/016344301023006008
  45. Mejaski, Chris, Promoting Cancon in the Age of New Media, Joint Graduate Program in Communication & Culture, Ryerson University-York University, 2011.
  46. Nordicity Group Ltd., The Case for Kids Programming - Children's and Youth Audio- Visual Production in Canada, 2009.
  47. Thomas, Marc, "Financing Audiovisual Works in France and in Europe", Columbia-VLA Journal of Law & the Arts,1995, pp.495-519.
  48. Tim Westcott, "An overview of the global animation industry", Creative Industries Journal, Vol.3 No.3(2010), pp.253-259. https://doi.org/10.1386/cij.3.3.253_1
  49. Canada Media Fund Home Page (http://ar-ra12-13.cmf-fmc.ca)
  50. Ontario Media Development Corporation Home Page (http://www.omdc.on.ca/)