DOI QR코드

DOI QR Code

Content Analysis on the Component of Two-sided eWOM

온라인 양면구전의 구성요인에 관한 내용분석

  • Received : 2015.04.09
  • Accepted : 2015.05.27
  • Published : 2015.08.28

Abstract

This study analyzed online word-of-mouth information using content analysis to help practical categorization of two-sided eWOM. A total of 402 online consumer reviews on search goods and experience goods were collected. Descriptive characteristics(information direction, length of review line) and content structural characteristics(product benefit types, information presentation methods) were used as analysis criteria. The study results are as follows. First, the types of two-sided e-WOM direction were made of positive/negative, negative/positive, positive/negative/ positive, and negative/positive/negative. Second, the length of two-sided eWOM was longer than the length of one-sided eWOM and blended type accounted for the highest proportion both one-sided and two-sided eWOM at the aspect of product benefit. Third, holistic presentation method was overwhelmingly high in one-sided eWOM, whereas blended and analytic presentation methods were somewhat high in two-sided eWOM. Fourth, holistic presentation method was high in search goods, whereas blended and analytic presentation methods were high in experience goods. Based on these results, implications for two-sided e-WOM study and further research issues were discussed.

본 연구는 온라인 양면구전에 대한 실제적 파악을 통해 보다 현실성 있는 유형구분에 도움을 주는 것을 연구의 목적으로 하였다. 이를 위해 제품유형을 경험재와 탐색재로 분류한 후 총 402건의 온라인 리뷰를 수집하여 기술적 특성(방향성, 리뷰길이)과 내용 구조적 특성(제품편익, 정보제시방법)에 대해서 내용분석(Content Analysis)을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 양면구전의 방향성으로 긍정/부정, 부정/긍정, 긍정/부정/긍정, 부정/긍정/부정의 네 가지 유형이 관찰되었다. 둘째, 양면구전의 리뷰길이가 단면구전의 리뷰길이보다 긴 것으로 나타났으며, 제품편익에서는 단면과 양면 모두 혼합유형이 가장 높은 비율을 차지하는 것으로 나타났다. 셋째, 정보제시방법에서 단면구전은 총체적 표현방식이 압도적으로 많이 나타난 반면, 양면구 전에서는 혼합적, 분석적 표현방식도 상당히 높은 비율을 차지하는 것으로 나타났다. 넷째, 단면구전과 양면 구전 모두 정보제시 방법으로는 탐색재는 총체적 표현에 많이 치우친 반면, 경험재는 분석적, 혼합적 표현도 많이 사용하고 있는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구는 온라인 구전의 유형화 기준 특히 양면구전의 유형화 기준에 초점을 맞추어 연구를 진행하였다. 본 연구의 내용분석 결과를 근거로 향후 여러 가지 인과적 연구가 가능할 것이라 판단된다.

Keywords

References

  1. K. M. Elliott, Understanding Consumer-to-Consumer Influence on the Web, Doctoral Dissertation, Duke University, 2002.
  2. 박찬, 유창조, "온라인에서의 구전커뮤니케이션이 상표평가에 미치는 영향에 관한 연구: 상표사용후기와 답글을 중심으로", 소비자학연구, 제17권, 제1호, pp.73-93, 2006.
  3. 성영신, 박진영, 박은아, "온라인 구전정보가 영화 관람의도에 미치는 영향: '기대'를 중심으로", 광고연구, 제27권, pp.31-52, 2002.
  4. 이진희, 도선재, 황장선, "제품관련 온라인 구전 (e-WOM)의 효과: 방향성, 유용성, 상호작용 성향(IR)의 역할", 한국심리학회지: 소비자.광고, 제 12권, 제2호, pp.283-307, 2011.
  5. 이태민, 박철, "온라인 구전정보의 방향성과 유형이 구매영향력에 미치는 효과: 한국과 미국의 국제비교", 마케팅연구, 제21권, 제1호, pp.29-56, 2006.
  6. Z. Chen and N. H. Lurie, "Temporal Contiguity and Negativity Bias in the Impact of Online Word of Mouth," Journal of Marketing Research, Vol.50, No.4, pp.463-476, 2013. https://doi.org/10.1509/jmr.12.0063
  7. C. Park and T. M. Lee, "Information Direction, Web site Reputation and e-WOM Effect: A Moderating Role of Product Type," Journal of Business Research, Vol.62, pp.61-67, 2009. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.11.017
  8. 김소현, "온라인 구전정보는 소비자 설득을 위한 정보인가? 가치 있는 정보인가?", 광고연구, 제96 권, pp.7-46, 2013.
  9. 유창조, 안광호, 방선이, "온라인 구전정보 방향성 과 동의수준이 소비자평가에 미치는 영향: 웹사이 트 상에서의 실험설계를 바탕으로", 소비문화연구, 제12권, 제4호, pp.27-46, 2009.
  10. B. Berelson, Content Analysis in Communication Research, New York: Free Press, 1952.
  11. H. H. Kassarjian, "Content Analysis in Consumer Research," Journal of Consumer Research, Vol.4, No.1, pp.8-18, 1977. https://doi.org/10.1086/208674
  12. 박승현, 장정헌, "온라인 영화 리뷰의 내용과 품질에 관한 탐색적 연구", 언론과학연구, Vol.12, No.4, pp.221-256, 2012.
  13. S. M. Mudambi and D. Schuff, "What Makes a Helpful Online Review? A Study of Customer Reviews on Amazon.com," MIS Quarterly, Vol.34, No.1, pp.185-200, 2010. https://doi.org/10.2307/20721420
  14. J. M. Brister, "Word of Mouth Communication and Their Effects in Consumer Network," Advances in Consumer Research, Vol.18, pp.155-169, 1991.
  15. J. J. Brown and P. H. Reingen, "Social Tie and Word of Mouth Referral Behavior," Journal of Consumer Research, Vol.14, No.3, pp.350-362, 1987. https://doi.org/10.1086/209118
  16. R. E. Petty and J. T. Cacioppo, "The Effects of Involvement on Response to Argument Quantity and Quality: Central and Peripheral Routes to Persuasion," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.46, No.1, pp.69-81, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.1.69
  17. P. F. Bone, "Determinants of Word of Mouth Communication During Product Consumption," Advances in Consumer Research, Vol.19, No.1, pp.579-583, 1992.
  18. 오재신, 강태경, 허미옥, "사용후기의 양과 품질이 구전수용 및 구전의도에 미치는 영향: 지식과 관여도의 조절효과를 중심으로", 인터넷전자상거래연구, 제10권, 제1호, pp.81-103, 2010.
  19. W. Duan, B. Gu, and A. B. Whinston, "Do Online Reviews Matter?: An Empirical Investigation of Panel Data," Decision Support Systems, Vol.45, No.4, pp.1007-1016, 2005. https://doi.org/10.1016/j.dss.2008.04.001
  20. D. Godes and D. Mayzlin, "Using Online Conversations to Study Word of Mouth Communication," Marketing Science, Vol.23, No.4, pp.545-560, 2004. https://doi.org/10.1287/mksc.1040.0071
  21. 박철, 정수연, "온라인 소비자 구전에 대한 내용 분석: 사이트 유형과 제품유형에 따른 차이를 중심으로", 광고연구, 제70권, pp.91-118, 2006.
  22. 안광호, 임미화, "제품편익이 브랜드 애착과 브랜드 몰입에 미치는 영향: 제품유형과 자기감시성의 조절적 효과", 소비자학연구, 제19권, 제1호, pp.169-189, 2008.
  23. J. P. Peter and J. C. Olson, Consumer Behavior: Marketing Strategy Perspective, Homewood, IL: Irwin, 1999.
  24. H. Assael, Consumer Behavior and Marketing Action(6th ed.), South-Western College, Boston, 1998.
  25. J. Gutman, "A Means end Chain Model Based on Consumer Categorization Processes," Journal of Marketing, Vol.46, No.2, pp.60-72, 1982. https://doi.org/10.2307/3203341
  26. R. Batra and O. T. Ahtola, "Measuring the Hedonic and Utilitarian Sources of Consumer Attitudes," Marketing Letters, Vol.2, No.2, pp.159-170, 1991. https://doi.org/10.1007/BF00436035
  27. K. L. Keller, "Conceptualizing Measuring and Managing Customer-based Brand Equity," Journal of Marketing, Vol.57, No.1, pp.1-22, 1993. https://doi.org/10.2307/1252054
  28. 한정민, 디자인 혁신속성의 차원과 효과연구: 기능적 편익과 상징적 편익의 매개효과를 중심으로, 단국대학교 대학원 박사학위논문, 2014.
  29. R. Chitturi, R. Raghunathan, and V. Mahajan, "Delight by Design: The Role of Hedonic versus Utilitarian Benefits," Journal of Marketing, Vol.72, No.3, pp.48-63, 2008. https://doi.org/10.1509/jmkg.72.3.48
  30. R. L. Underwood, "The Communicative Power of Product Packaging: Creating Brand Identity via Lived and Mediated Experience," Journal of Marketing Theory and Practice, Vol.11, No.1, pp.62-76, 2003. https://doi.org/10.1080/10696679.2003.11501933
  31. E. C. Hirschman and M. B. Holbrook, "Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions," Journal of Marketing, Vol.46, No.3, pp. 92-101, 1982. https://doi.org/10.2307/1251707
  32. S. Fournier and D. G. Mick, "Rediscovering Satisfaction," Journal of Marketing, Vol.63, No.4, pp.5-23, 1999. https://doi.org/10.2307/1251971
  33. H. Mano and R. L. Oliver, "Assessing the Dimensionality and Structure of the Consumption Experience: Evaluation, Feeling, and Satisfaction," Journal of Consumer Research, Vol.20, No.3, pp.451-466, 1993. https://doi.org/10.1086/209361
  34. D. MacInnis and L. Price, "The Role of Imagery in Information Processing: Review and Extensions," Journal of Consumer Research, Vol.13, No.4, pp.473-491, 1987. https://doi.org/10.1086/209082
  35. D. V. Thompson and R. W. Hamilton, "The Effects of Information Processing Mode on Consumers' Responses to Comparative Advertising," Journal of Consumer Research, Vol.32, No.4, pp.530-540, 2006. https://doi.org/10.1086/500483
  36. R. L. Oliver, T. S. Robertson, and D. J. Mitchell "Imaging and Analyzing in Response to New Product Advertising," Journal of advertising, Vol.22, No.4, pp.35-50, 1993.
  37. 양윤, 김윤정, "백촉불여일견? 백견불여일촉?: 감각단서, 접촉욕구, 정보처리유형이 인지반응과 제품평가에 미치는 영향", 한국심리학회지: 소비자.광고, 제12권, 제2호, pp.329-347, 2011.
  38. T. Childers, M. Houston, and S. Heckler, "Measurement of Individual Differences in Visual versus Verbal Information Processing," Journal of Consumer Research, Vol.12, pp.125-134, 1985(9). https://doi.org/10.1086/208501
  39. M. Sujan, "Consumer Knowledge: Effects of Evaluation Strategies Mediating Consumer Judgments," Journal of Consumer Research, Vol.12, No.1, pp.31-45, 1985. https://doi.org/10.1086/209033
  40. 전성률, 박현진, "부정적 구전정보의 유형에 따른 구전효과의 차이에 관한 연구", 소비자학연구, 제14권, 제4호, pp.21-44, 2003.
  41. O. Holsti, Content Analysis for the Social Sciences and Humanities, Reading, MA: Addison-Wesley, 1969.
  42. T. Anderson, L. Rourke, D. R. Garrison, and W. Archer, "Assessing Teaching Presence in a Computer Conference Context," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.5, No.2, pp.1-17, 2001.
  43. E. Poldner, P. R. J. Simons, G. Wijngaards, and M. F. van der Schaaf, "Quantitative Content Analysis Procedures to Analyse Students' Reflective Essays: A Methodological Review of Psychometric and Edumetric Aspects," Educational Research Review, Vol.7, No.1, pp.19-37, 2012. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.11.002
  44. P. J. Nelson, "Information and Consumer Behavior," Journal of Political Economy, Vol.78, No.2, pp.311-329, 1970. https://doi.org/10.1086/259630
  45. 전성률, 김경호, "온라인에서 양면구전이 소비자의 브랜드 태도에 미치는 영향", 마케팅연구, 제27권, 제1호, pp.45-66, 2012.
  46. J. Singh, "Consumer Complaint Intentions and Behavior: Definitional and Taxonomical Issue," Journal of Marketing, Vol.52, No.1, pp.93-107, 1988. https://doi.org/10.2307/1251688