DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Educational Effectiveness on Archival Contents for History Education

역사교육용 기록정보 콘텐츠의 교육적 효용성 분석

  • 신예진 (대구경북지방병무청) ;
  • 최재황 (경북대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2015.07.26
  • Accepted : 2015.08.20
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The main purpose of this study is to analyze the educational effectiveness of historical thinking contents through the experimentation methodology. The procedures of this study will review foreign and domestic historical thinking cases of archival contents for history education; derive some implications from the review; and apply the implications to classes targeted for first year high school students. It can be said that classes utilizing historical thinking contents have beneficial effects on the subcategories of historical thinking, that is, chronology comprehension ability, historical inquiry ability, historical imagination, and historical judgment ability. The average between before and after examination results shows a statistically meaningful difference. In addition, this study shows that students obtain better scores after examination than before.

본 연구의 목적은 이용자의 특성과 요구사항을 고려하여 고안한 역사적 사고력 콘텐츠의 활용 수업 결과가 학생들의 역사적 사고력에 유의한 차이가 있는지를 실험법을 통해 검사하고, 역사적 사고력 콘텐츠의 교육적 효용성을 분석하는 데 있다. 이를 위하여 역사교육용 기록정보 콘텐츠의 국내외 사례를 역사적 사고력의 증진에 중점을 두어 분석하였고, 그 결과 얻은 시사점을 역사적 사고력 콘텐츠에 반영하여 학생들의 역사적 사고력의 변화를 분석하였다. 연구결과 역사적 사고력 콘텐츠를 활용한 수업은 학생들의 역사적 사고력의 하위범주인 연대기 파악력, 역사적 탐구력, 역사적 상상력, 역사적 판단력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 사전 사후검사의 평균은 통계적으로 유의한 차이가 있었으며 학생들은 사후검사에서 보다 고른 점수를 획득한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강영아 (2007). 연표학습을 통한 역사적 사고력의 발달. 석사학위논문. 서울교육대학교 교육대학원, 초등교육전공.(Kang, Young A (2007). Development of historical thinking through chronological learning. Unpublished master's thesis. Seoul National University of Education, Seoul, Korea.)
  2. 강현태 (2008). 학업성취도에 따른 역사적 사고력의 차이. 역사교육연구, 8, 137-184.(Kang, Hyun Tae (2008). Difference of Historical Thinking in accordance with Educational Achievement - focus on Chronology comprehension ability and historical. Studies on History Education, 8, 137-184.)
  3. 김솔 (2013). 대통령기록물 온라인 콘텐츠의 초등교육 활용방안. 한국기록관리학회지, 13(1), 59-79.(Kim, Sol (2013). Application of Online Contents of Presidential Archives in Elementary Education. Journal of Korea Information Management, 13(1), 59-79.) https://doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.1.059
  4. 김지수 (1996). 역사적 사고력 신장을 위한 사료학습 연구 - 고등학교 세계사를 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원, 역사교육전공.(Kim, Ji Soo (1996). Search for Teaching and Studying Methods for Enhancing Historical Thinking by using Historical Resourses. Unpublished master's thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea.)
  5. 김한종 외 (2005). 역사교육과 역사인식. 서울: 책과함께.(Kim, Han Jong et al. (2005). History Education and Historical Awareness. Seoul: Chaek gwahamkke.)
  6. 문명숙 (2013). 기록콘텐츠를 활용한 역사인물교육에 관한 연구. 석사학위논문. 부산대학교 대학원, 기록관리학.(Moon, Myeong Sook (2013). A study on the education of a historic figure using record contents. Unpublished master's thesis. Pusan National University, Pusan, Korea.)
  7. 박성경 (2004). 사회과 부도 활용이 역사적 사고력에 미치는 효과: 6학년 사회과 역사영역수업을 중심으로. 석사학위논문. 서울교육대학교 교육대학원.(Park, Sung Kyung (2004). Effects on the utilization of maps attached to historical thinking: Focused on social studies in the 6th grade. Unpublished master's thesis. Seoul National University of Education, Seoul, Korea.)
  8. 심성보 (2007). 교수.학습용 기록정보 콘텐츠 서비스의 구성 및 개발. 기록학연구, 16, 201-256.(Shim, Sung Bo (2007). Composition and Development of Archival Content Service for Teachinglearning Materials. The Korean Journal of Archival studies, 16, 201-256.)
  9. 양호환 (2000). 역사학습의 인식론적 모색. 역사교육, 75, 1-21.(Yang, Ho Hwan (2000). An Epistemological Reorientation of research on History Teaching. Studies on History Education, 75, 1-21.)
  10. 양호환 (2001). 역사교육의 이론과 방법. 서울: 삼지원.(Yang, Ho Hwan (2001). Theories and methods of history education. Seoul: Samjiwon.)
  11. 오정현 (2009). 역사과 평가 문항의 위계성 검토. 역사교육연구, 9, 97-144.(Oh, Jeung Hyun (2009). A Study on Hierarchy of Test Items in History Examination. Studies on History Education, 9, 97-144.)
  12. 오항녕 (2007). 역사교육의 또 다른 지평, '아카이브'. 역사교육, 101, 297-327.(Oh, Hang Nyeong (2007). A Reflection on the Self-evident Relationship between the History Education and Archives. Studies on History Education, 101, 297-327.)
  13. 외교부 (2013). 영국개황. 서울: 외교부.(Ministry of Foreign Affairs (2013). United Kingdom Overview. Seoul: Ministry of Foreign Affairs.)
  14. 이은영 (2011). 교육용 기록정보 콘텐츠 개발에 관한 연구. 박사학위논문. 명지대학교 기록정보과학전문대학원, 기록관리전공.(Lee, Eun Yeong (2011). A Study on development of archival contents for education. Unpublished doctoral dissertation. Myoungji University, Seoul, Korea.)
  15. 임윤식 (2008). 초등사회과에서 사료를 활용한 역사적 사고력 평가방안. 석사학위논문. 한국교원대학교 사회과교육전공.(Lim, Yun Shik (2008). Assessment of historical thinking using historical documents in the social studies of elementary school. Unpublished master's thesis. Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea.)
  16. 장문각 (2011). 역사적 사고력 향상을 위한 비판적 역사 글쓰기 방안: 역사관 적용 학습 중심으로. 석사학위논문. 청주교육대학교 교육대학원, 초등사회교육전공.(Jang, Mun Gak (2011). A plan for critical writing to improve historical thinking: focusing on a learning model for application of historical view. Unpublished master's thesis. Cheongju National University of Education, Chung-Buk, Korea.)
  17. 장선영 (2011). 워크숍용 기록정보 콘텐츠 개발에 관한 연구: 초등학교 5학년 사회를 중심으로. 석사학위논문. 명지대학교 대학원, 기록관리전공.(Jang, Sun Young (2011). A Study on Development of Archival Content Service for Workshops: Focusing on elementary school 5th grade social studies. Unpublished master's thesis. Myoungji University, Seoul, Korea.)
  18. 전수진 (2008). 보존기록관리기관의 온라인 콘텐츠 유형과 특징. 한국기록관리학회지, 8(2), 127-152.(Jeon, Soo Jin (2008). Analysis on Online Contents Services of National Archives. Journal of Korea Information Management, 8(2), 127-152.)
  19. 정나래 (2011). 중학생의 역사적 판단력 신장을 위한 수업방안 연구: 여말선초 '조선의 건국'을 중심으로. 석사학위논문. 서강대학교 교육대학원, 역사교육전공.(Jung, Na Rae (2011). Teaching middle school students to think and judge historically in Korea - Centering on the theme of 'Foundation of Chosun' -. Unpublished master's thesis. Sogang University, Seoul, Korea.)
  20. 정해준 (1995). 역사적 사고력을 기르는 탐구학습의 방향. 석사학위논문. 수원대학교 교육대학원, 교육행정전공.(Jung, Hae Joon (1995). The study of inquiry learning theory to enhance the historical thought. Unpublished master's thesis. Suwon University, Kyoung gi, Korea.)
  21. 최상훈 (2000a). 역사적 사고력의 하위범주와 역사학습목표의 설정방안. 역사교육, 73, 1-35.(Choi, Sang Hoon (2000a). Subcategories of Historical Thinking and Establishment Methods of Instructional Objectives. Studies on History Education, 73, 1-35.)
  22. 최상훈 (2000b). 역사적 사고력의 학습 및 평가 방안. 박사학위논문. 서울대학교 대학원, 사회교육과 역사전공.(Choi, Sang Hoon (2000b). Learning and Assessment of Historical Thinking. Unpublished doctoral dissertation. Seoul National University, Seoul, Korea.)
  23. 최상훈 (2012). 역사과평가의 이론과 실제. 서울: 책과함께.(Choi, Sang Hoon (2012). Theory and Practice of History Assessment. Seoul: Chaek gwahamkke.)
  24. 최세훈 (2004). 역사적 사고력 향상을 위한 인물을 통한 감정이입적 역사학습 프로그램 개발. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원, 초등교육전공.(Choi, Sae Hun (2004). Development of elementary history-learning program using empathy in historical figures. Unpublished master's thesis. Ewha Womans University, Seoul, Korea.)
  25. 홍은민 (2011). 의사결정 에피소드 협동학습 프로그램이 역사적 사고력에 미치는 효과. 석사학위논문. 한국교원대학교 교육대학원, 교육학과 교육과정전공.(Hong, Eun Min (2011). Effects of the Individual-Then-Group Decision-Making Episodes program on Historical Thinking. Unpublished master's thesis. Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea.)
  26. DocsTeach. 검색일자: 2014. 5. 30. http://docsteach.org
  27. 국가기록원 교육 콘텐츠. 검색일자: 2014. 6. 10. http://www.archives.go.kr/next/theme/themeView04.do
  28. 미국 NARA 교사용 자료 사이트. 검색일자: 2014. 5. 18. http://www.archives.gov/education
  29. 민주화운동기념사업회 사료로 배우는 민주화운동 콘텐츠. 검색일자: 2014. 6. 25. http://archives.kdemo.or.kr/Contents
  30. 영국 TNA의 교육사이트. 검색일자: 2014. 5. 14. http://www.nationalarchives.gov.uk/education