DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation and Operation of University Extracurricular Education Management and Accreditation System: U-CAAM

대학 비교과 교육과정 관리 및 인증시스템 U-CAAM의 구축 및 운영

  • 양근우 (계명대학교 사회과학대학 전자무역학과)
  • Received : 2015.06.08
  • Accepted : 2015.09.09
  • Published : 2015.09.30

Abstract

Purpose The purpose of this study is to introduce U-CAAM(University-Competence Assessment & Accreditation Management) system which is designed to effectively manage extracurricular education programs in a university. Extracurricular education is known to be very important to increase core competences of students who have different levels of knowledge and skills as well as career plans. Design/methodology/approach In this study, U-CAAM system which is designed and developed to tackle the problems related to university extracurricular education is introduced. The case will give meaningful insights to those universities which consider to have similar environment. The survey is conducted to show the need to a systematic management environment to effectively manage the problems with operating extracurricular education programs. Findings The survey result shows that universities understand the need to manage extracurricular education programs effectively. Implementation of U-CAAM provides the practical insights related to this issue.

Keywords

References

  1. 권영옥, "빅데이터를 활용한 맞춤형 교육 서비스 활성화 방안연구," 지능정보연구, 제19권, 제2호, 2013, pp. 87-100. https://doi.org/10.13088/jiis.2013.19.2.087
  2. 김성숙, "한양대학교 비교과 의사소통 활동 중렌즈에세이 쓰기 대회 운영 사례 보고," 문화와융합, 제36권, 2014, pp. 9-30.
  3. 김인재, 박의준, 고완영, 이연정, "웹 기반 원격교육의 학업성취에 미치는 영향: 시스템 상호작용의 조절효과 관점에서," 정보시스템연구, 제18권, 제2호, 2009, pp. 111-126.
  4. 김하균, 박명주, 장창진, "공무원 사이버 교육효과에 미치는 영향요인 탐색연구 - 지방공무원을 중심으로," 정보시스템연구, 제13권, 제1호, 2004, pp. 21-38.
  5. 김혜영, 이수정, "역량진단검사 활용방안에 관한 연구: 진단도구와 교과.비교과 프로그램의 연계를 중심으로," 교양교육연구, 제7권, 제4호, 2013, pp. 139-172.
  6. 남수경, 김갑성, "비교과영역에 대한 교사평가 기준 개발을 위한 기초연구," 인문과학연구, 제36권, 2013, pp. 485-507.
  7. 박정숙, "비교과과정에서의 간호학 학습성과 성취방안," 한국간호교육학회 춘계 학술대회, 2013, pp. 57-90.
  8. 엄성원, "비교과 글쓰기 교육의 확산을 위한 사례 연구 - 한국 실용글쓰기 자격시험의 특징과 문항 분석을 중심으로," 문화와 융합, 제36권, 2014, pp. 31-60.
  9. 오혜란, 김희백, "과학중점학교의 과학 관련 비교과 체험활동 운영 실태," 현장과학교육, 제5권, 제2호, 2011, pp. 73-83.
  10. 유일, 신선진, "교수자 요인과 매체풍부성이 원격교육 학습자의 이용의도와 학습성과에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제15권, 제3호, 2006, pp. 35-53.
  11. 이보경, 김은정, 유광수, 이원경, 장수철, "쌍방향(In/Out Bound) 국제화를 지향한 대학의 교육 실태와 비교과과정에 관한 연구," 교양교육연구, 제6권, 제4호, 2012, pp. 463-492.
  12. 이윤선, "동국대(경주) 비교과 프로그램 '독서멘토링'의 운영과 성과," 문화와융합, 제36권, 2014, pp. 83-107.
  13. 전은경, 김귀원, 김종현, 남금희, 이원동, "경북대학교 글쓰기 비교과 프로그램의 운영실태와 성과 : 글쓰기 센터 운영(2008-2013)과 글쓰기.말하기 통합 교육의 사례를 중심으로," 교양교육연구, 제8권, 제6호, 2014, pp. 233-269.
  14. 정준희, "통계적 접근법을 기초로 하는 지능형교육 지원 시스템," 지능정보," 지능정보," 지1호, 2012, pp. 109-123.
  15. 조아라, "동국대학교 경주캠퍼스 비교과 프로그램 '실용 글쓰기 검정시험 대비반'의 운영 사례 : 학습자의 자기효능감을 중심으로," 대학작문, 제9권, 2014, pp. 305-333.
  16. 최진영, 신판석, 박윤국, 김도영, 박종원, 윤구영, 김우년, "비교과과정 운영 사례 조사 및 운영방안 도출," 공학교육연구, 제14권, 제4호, 2011, pp. 69-77.
  17. 하상필, "인제대 사고와 표현 영역 비교과 교육과정: 운영과 한계 및 나아갈 길을 중심으로," 사고와표현, 제5권, 제1호, 2012, pp. 47-61.
  18. 현남숙, "'저자와의 대화'부터 '청춘의 서재'까지 : 가톨릭대학교 비교과 영역에서의 읽기와 쓰기 활동 사례," 사고와표현, 제5권, 제1호, 2012, pp. 63-86.
  19. Cabukovski, V., "An Integrated Intelligent University Information System," International Symposium on Computer Science and Society, 2011, pp. 393-395.
  20. Omazic, M. A., Blazekovic, D., and Baracskai, Z., "Virtual Mentorship Program - A Development of Young Professionals and Scientists," International Conference on Computer Science and Software Engineering, Vol. 5, 2008, pp. 331-336.