DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study of Mathematics Textbook Between 2009 Revised Curriculum and IB Diploma Program - The case of high school Algebra -

2009 개정 수학교육과정과 IBDP 수학과 교육과정에서의 교과서 비교 연구 - 고등학교 대수 영역을 중심으로 -

  • Received : 2015.05.20
  • Accepted : 2015.08.12
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The scientific technology developed rapidly and the internet became more popular, also, the world became interactive with one another and the word 'Global' became popular and built a new paradigm. As the development of the society, the ideal criteria for the competent student changed. Consequently, the attention for the globalized education increased. From the points of view of mathematical education, it became a important task to be prepared for international competitiveness for korean talented students. For theses reasons, this article analyzes the characteristics of IBDP and its textbook, which is an international official curriculum and one of the actualizing method for internalization Korean high school curriculum and text book, specifically, focusing on algebra part. Especially, Korean curriculum textbooks and the Mathematical Higher Level textbooks of IBDP was compared and analyzed. As a result, the depth and range of the content, standard level of the question, methods being used to explain the concept, type of questions as well as teaching - learning method were analyzed and in each chapter of the algebra we give meaningful result and proposed discussion.

과학기술의 급격한 발달과 인터넷의 활성화 등을 통해 전 세계가 활발한 상호 교류를 하게 되었으며 이러한 사회 변화의 결과 세계화라는 새로운 패러다임이 떠오르고 있다. 이와 같은 사회적 흐름에 따라 시대가 요구하는 인재상도 달라지고 있으며 우리의 교육도 국제교육 즉, 글로벌 교육에 많은 관심을 갖게 되었다. 수학교육의 측면에서도 우리나라의 인재들이 경쟁력을 갖추어야 하는 것은 중요한 과제로 떠오르게 되었다. 이에 본고에서는 우리나라 고등학교 교육과정 체제 안에서 교육과정의 국제화를 현실화하는 방안의 하나인 국제 공인 교육과정 IBDP(International Baccalaureate Diploma Program: 이하 IBDP로 표기)와 우리나라 고등학교 교육과정 중 중요한 부분인 대수 영역을 중심으로 비교 및 분석하였다. 특히, 우리나라 교육과정과 IBDP에 의해 개발된 교과서 중 수학 상급과정(Mathematics Higher Level: 이하 HL로 표기)단계를 선택하였으며 각 교과서에서 다루는 대수영역에 관한 내용의 범위 및 깊이, 문제의 수준 그리고 개념을 설명하는 방식이나 문제의 유형 및 교수-학습 방법 등을 분석하여 단원별 논의점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강익수.박하식 외 (2008/2009). 세계화에 대비하는 고교 교육과정의 구성방향 탐색 : 균형 있는 교육과정 구성을 위한 시론, 교육과정연구, 26(3), pp. 69-96.(Kang, I, S. Park, H, S.(2008). Toward a Curricular Balance of High School in Global Age, The Journal of Curriculum Studies, 26(3), pp, 69-96.)
  2. 김남희 외 (2011). 예비교사와 현직교사를 위한 수학교육과정과 교재연구(개정판), 경문사(Kim, N, H.(2012). Mathematics Curriculum and a Study of Teaching Materials for Preliminary Teacher and Present Teacher, Kyungmoonsa)
  3. 권난주 외 (2012). 과학교육 내실화를 위한 글로벌 교육과정 개발 및 적용방안 연구, 주관연구기관 경인교육대학교 산학협력단(Kwon, N, J.(2012) A Study for the Development and Application of Global Curriculum towards Reinforced Science Education, Research Managing Department, Gyeongin National University of Education, Industry-Academic Cooperation Foundation)
  4. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제 2011-361호[별책8](Ministry of Education and Science Technology. (2011). Curriculum of Mathematics Department, Ministry of Education and Science Technology Guidelines, 2011-361)
  5. 류희찬 외 (2014). 고등학교 수학II, 서울: (주)천재교과서(Lew, H, C.(2014). High School MathII, Seoul: ChunJae Education)
  6. 이준열 외 (2014). 고등학교 수학I, 서울: (주)천재교과서(Lee, J, Y.(2014). High School MathI, Seoul: ChunJae Education)
  7. 장기영 (2013). IB로 명문대가기, BBC영국 교육원(Jang, G, Y.(2013). Go to Famous College by IB, BBC British Education Center)
  8. 정혜준 (2013). 국내외 지역학교에서의 IB 교육과정 도입 및 접목 사례 연구, 교육과정연구 31(4), pp. 195-212.(Jeong, H, J.(2013). Studies on the Adaption of the International Baccalaureate curriculum in Local Schools, The Journal of Curriculum Studies 31(4), pp. 195-212.)
  9. Barry Drake(2004). International Education and IB Programmes: World wide Expansion and Potential Cultural Dissonance, Journal of research in International Education, Vol, 3(2) 189-205. https://doi.org/10.1177/1475240904044387
  10. International Baccalaureate Organization (2012). Diploma Programme Mathematics HL guide First examinations 2014
  11. Lodewijk van Oord (2008), Peace education: an International Baccalaureate perspective. Journal of Peace Education, 5(1), 49-62. https://doi.org/10.1080/17400200701859379
  12. Paul Fannon, Vesna Kadelburg, Ben Woolley and Stephen Ward(2012). Mathematics Higher Level for the IB Diploma, Cambridge University Press

Cited by

  1. Exploring the Direction of High School Mathematics Education Based on IB DP Curriculum vol.30, pp.2, 2015, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.05.30.2.329