DOI QR코드

DOI QR Code

Research for the satisfaction of social network service - Functional elements of Instagram and Facebook -

소셜 네트워크 서비스의 만족도를 위한 연구 - 인스타그램과 페이스북의 기능적 요소를 중심으로 -

  • 최슬아 (한밭대학교 시각디자인학과) ;
  • 홍미희 (한밭대학교 시각디자인학과)
  • Received : 2015.07.31
  • Accepted : 2015.08.28
  • Published : 2015.09.30

Abstract

In a digital environment that is keep in change content from smart phones to tablet PC are a social network service is holding deep place in our lives. Social networking applications has building a network and communication with others than other application, it means that Social networking applications are sharing not only personal purpose in that trend of variety and competition of these social networks can be expected to trend and be developed thru analysis of user certification. this study of social network service application is proposed to developing of application thru analyze the two-effective application which is high ranked in google store. the theoretical foundation was set based on the seven elements of the social network service of the information structures designed by Jean Smith. This study proceeded analysis is for the functional elements of Facebook and Instagram, and the advantages and disadvantages through survey research. As a result of the empirical analysis to user of Instagram and face book of communication, identity, satisfaction for the group are equally. Instagram is about the presence, reputation, and Facebook has had a high level of satisfaction for each sharing and relationship. Facebook got high satisfaction from sharing features, but user feel of discomfort in the randomly showing advertising content. Instagram is not showing off advertise on common page of content, it is good point to be complementary to facebook. And, Instagram hashtag is good for convenience, but satisfaction is high with Facebook. in order to increase the satisfaction of Instagram, it is necessary to consider the main advantage of the communication and the functional aspects of the share from facebook.

스마트폰과 태블릿 PC까지 끊임없이 변화하고 있는 디지털 콘텐츠 환경 속에서 소셜 네트워크 서비스는 우리 생활 속에 깊이 자리 잡고 있다. 소셜 네트워크 서비스 어플리케이션은 다른 어플리케이션에 비해 다른 사람과의 공유 및 커뮤니케이션을 통한 네트워크를 구축한다는 점에서 개인적인 영역보다는 다른 사람과 함께 공유하는 영역이 많다. 이러한 소셜 네트워크 서비스의 다양성과 경쟁의 흐름은 사용자 경험을 파악하여 트렌드를 예상할 수 있으며, 사용자 만족도를 파악하여 더 나은 서비스의 발전을 기대할 수 있다. 본 연구는 SNS의 확대, 다양성 등의 변화가 있는 시점에서 앱스토어에 상위 링크된 페이스북과 인스타그램 두 어플리케이션을 분석하여 향후 효율적인 어플리케이션 개발 방향을 제시하고자 한다. 따라서 소셜 네트워크의 정보구조 설계자인 진스미스(GENE SMITH)가 제시한 소셜 소프트웨어의 7가지 요소를 기반으로 이론적 기초로 설정했으며, 이를 바탕으로 페이스북과 인스타그램의 기능적 요소를 분석하고 설문을 통한 장단점을 도출하여 연구를 진행했다. 인스타그램과 페이스북 동시 사용자를 대상으로 실증적 분석을 진행한 결과 커뮤니케이션, 신원, 그룹에 대한 만족도는 평등하게 나타났다. 또한 인스타그램은, 존재, 평판에 대해, 페이스북은 공유, 관계에 대해 각각 높은 만족도가 나타났다. 페이스북은 공유의 기능에서 사용 만족도가 가장 높았으나, 보기 싫은 광고 컨텐츠의 공유라는 기능에서 불편함이 나타났다. 이는 광고를 게재하지 않는 인스타그램과 비교 했을 때 향후 페이스북이 사용자 유지를 위해 보완해야 할 점이다. 또한, 인스타그램은 해시태그의 편리성으로 존재의 기능에서 사용도가 페이스북보다 월등히 높은데 비해 전체적인 만족도는 페이스북이 높다. 인스타그램의 만족도를 높이기 위해 페이스북의 가장 큰 장점인 소통, 공유의 기능적인 측면을 고려해 볼 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 정광현, 인사이드 페이스북 소셜 네트워크, 삼정데이타서비스, 2010
  2. 김도령, 소셜 네트워크 서비스기반 어플리케이션의 인터페이스 디자인에 관한 연구 : 엔터테인먼트 앱을 중심으로 = Study of the interface design based on SNS platform application : focused on entertainment applications, 한양대학교 영상디자인학과 석사학위논문, (2011)
  3. 김지연, 스마트폰에서 이미지 기반 SNS의 공동경험(co-experience)이사용자 만족에 미치는 영향 : 관심사 기반과 관계 기반 차이에 따른 비교 연세대학교 정보대학원 디지털 문화 컨텐츠 전공 석사학위논문, (2014)
  4. 김태우, SNS의 내용 분석을 이용한 스마트폰 사용자의 요구특성 분석에 관한 연구 = (A) requirement analysis method of smart-phone users by using contents analysis of SNS 한양대학교 경영컨설팅학과 석사학위논문, (2012, 2)
  5. 신선영, 모바일 SNS의 이용자 유형에 대한 연구 : 20대 이용자를 중심으로, 숙명여자대학교 미디어학과 미디어 전공 석사학위논문, (2015, 2)
  6. 이유진, 사용자 경험(User Experience) 요소 분석 연구 : 폐쇄형 SNS를 중심으로 = A Study on Analysis of the Elements of User Experience : Focusing on Closed-type SNS, 한양대학교 문화콘텐츠학과 석사학위논문 (2015, 2)
  7. 석혜정, 인터렉티브 애니메이션의 기호학적 분석을 통한 이야기의 상호작용 요소, 만화애니메이션연구, 통권 제 37호 2014년, p83
  8. 최호준, SNS(Social Network Service)의 기능별 속성과 고객 충성도와의 관계 : SNS 몰입의 매개역할을 중심으로, 경기대학교 호텔경영학과 석사학위논문, (2011.8)
  9. 유성호, SNS어플리케이션에서 댓글 달기 방식의 사용성에 관한 연구, 동덕여자대학교 디자인대학, 한국커뮤니케이션디자인학회지 제45호, (2013.10)
  10. YES24, http://www.yes24.com/, 검색어 : 진 스미스의 소셜 소프트웨어요소, 2015.05.01
  11. NAVER, www.naver.com, 검색어 :소셜네트워크서비스, 2015.05.16
  12. 위키백과, https://ko.wikipedia.org/wiki/, 검색어 : 페이스북 2015.05.16
  13. 위키백과, https://ko.wikipedia.org/wiki/, 검색어 : 인스타그램 2015.05.16