DOI QR코드

DOI QR Code

Competition among Chinese Broadcastings, CCTV1, Hunan and Gangso Satellite Broadcasting : The Programming Niche Dimension

중국 방송사들의 프로그램 자원의존 전략에 관한 연구 -CCTV1, 후난 위성방송, 강소 위성방송의 편성행위 분석을 중심으로-

  • 유세경 (이화여자대학교 커뮤니케이션.미디어 학부) ;
  • 고양 (이화여자대학교 커뮤니케이션.미디어 학부)
  • Received : 2015.05.20
  • Accepted : 2015.06.29
  • Published : 2015.10.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze the change of programming strategies of chinese broadcasting as competitions intensify in the niche dimension. Specifically, the niche breadth which indicates the diversity of program genre and way of program production, the niche overlap which indicates the degree of competition among the channels, are investigated. The results show, as the competition has intensified, three chinese television pursued different programming strategies; CCTV1 maintained programming strategy without big change, while Hunan and Gangso pursued change of programming strategy. However the change of programming strategies of Hunan and Gangso showed different direction; Hunan has tended narrows niche breadth of program genre and the way of progrm production, while Gangso broadens niche breadth. In overall, Chinese broadcastings have found the way of co-exist pursuing different programming strategy. And the programming strategy of Gangso satellite broadcasting which broadens niche breadth has showed better performance in rating and advertising revenue.

본 연구는 중국 전역을 대상으로 종합편성 방송을 하는 CCTV1, 후난위성방송, 강소위성방송이 경쟁이 심화됨에 따라 경쟁에서 이기기 위해 어떠한 방식으로 '프로그램'을 활용하는가를 적소이론의 관점에서 분석하였다. 분석결과 시청률 경쟁이 강화되면서 세 방송사들이 추구한 프로그램 자원의존 전략에 차이가 있는 것으로 나타났다. CCTV1의 경우 프로그램 장르, 제작 방식에 있어 적소폭의 변화가 크지 않아 편성전략에 변화를 주지 않은 것으로 나타난 반면, 후난 위성방송과 강소위성 방송은 적소폭에 변화를 보여 편성전략에 변화를 준 것으로 나타났다. 강소위성 채널은 2012년부터 2014년까지 채널 간 경쟁이 강화되자 꾸준히 적소폭을 늘리는 전략을 추구하였으나, 후난 위성방송의 경우 2013년에는 적소폭을 늘렸으나 2014년에는 프로그램 장르, 제작방식에서 모두 적소폭을 좁히는 전략을 취하였다. 세 방송사들의 차별화된 프로그램 자원의존전략을 방송사들의 시청률과 광고판매액의 증가와 연관시켜 평가하면 강소위성채널이 가장 좋은 성과를 보였다고 평가할 수 있다.

Keywords

References

  1. 남궁협, "텔레비전 산업의 자원 의존과 시장 전략 : 생태학적 적소이론을 중심으로", 언론과사회, 제8권, pp.120-154, 1995.
  2. 노동렬, "방송 예능프로그램 포맷의 진화", 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제1호, pp.55-63, 2015 https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.01.055
  3. 조익환, 이상우, "경쟁환경에 따른 신규 미디어와 기존 미디어의 프로그램 다양성 연구 : 기존 지상파 방송과 신규 종합편성 채널의 다양성 비교", 한국방송학보, 제26권, 제6호, pp.177-213, 2012.
  4. 정재민, 이화진, 짐영주, "미디어간 경쟁과 대체: 지상파방송, 케이블/위성방송, 인터넷의 적소분석", 한국방송학보, 제19권, 제4호, pp.523-564, 2005.
  5. J. W. Dimmick and Rothenbuhler, "The Theory of Niche: Quantifying Competition Among Media Industries," Journal of Communications, Vol.34(winter), pp.103-119, 1984.
  6. J. W. Dimmick, S. J. Patterson, and A. B. Albarran, "Competition between the cable and Broadcast Industries: A Niche Analysis," The Journal of Media Economics, Vol.5, pp.13-30, 1992. https://doi.org/10.1080/08997769209358215
  7. J. Dominick and M. Pearce, "Trends in network prime-time programming," Journal of Communication, Vol.26, No.1, pp.70-80, 1976. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1976.tb01360.x
  8. liuxiliang, 中國電視史, 北京: 中國广播電視出版社, 2007.
  9. P. Steiner, "Program patterns and Preferences and the workability of competition in radio broadcasting," Quarterly Journal of Economiocs, Vol.66, No.2, pp.194-223, 1952. https://doi.org/10.2307/1882942
  10. Sunzhenhu, "技术革新背景下的電視傳播革命- -試論改革開放30年來中國電視的變革", 中國電視, No.12, pp.22-27, 2008.
  11. G. Tsourvakas, "Public Television Programming Strategy Before and After Competition: The Greek Case," Journal of Media Economics, Vol.17, No.3, pp.193-205, 2004. https://doi.org/10.1207/s15327736me1703_5
  12. Zhangrui, <我國電視業制度變遷中的路徑選擇研究>, 北京: 中國傳媒大學 博士學位論文, 2004.
  13. Zhaoyuming, <2011年中國電視收視報告>, <2012中國广播電視年監>, pp.266-273, 2012.
  14. <2013 中國放送年監>, 中國广播電視年監編輯部(2014),
  15. 중국 텔레비전 시청률 연감 2014, 陳若愚主編, 中國傳媒大學出版社, 2014.
  16. http://gdtj.chinasarft.gov.cn/
  17. http://www.sarft.gov.cn/
  18. http://roll.sohu.com/20121125/n358586910.shtml
  19. http://www.letv.com/ptv/vplay/1398331.html
  20. http://wenwen.sogou.com/z/q416198348.htm?ch=izd.q.wt
  21. http://wenwen.sogou.com/z/q302470401.htm?ch=izd.q.wt