DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Characteristics of Female Consumers Using Big Data

Big Data를 활용한 여성소비자의 특성연구

  • Kim, Eun-Joo (Dept. of Consumer Studies, Ewha Womans University)
  • 김은주 (이화여자대학교 소비자학과)
  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.10.20
  • Published : 2015.10.28

Abstract

We are living in big data. Specially, female consumers are the hottest issue. Female consumers have a great effected on consumer culture as comparing male consumers. Therefore, this study analysis characteristics of female consumers through case study and literature review. The summarized results of research are as follows. First, percentage of economically active population of unmarried female of 20s is high, so they actively spend lots of money on buying goods and so on. Second, they are ahead of the curve and follow entertainers. Third, domestic case studies(SD online buz marketing, C.S.I. Shinsegaemall project, Service center only for female consumers of Shinhan Card, Travel Service of Lotte Tour) and international case studies(Big data service of Target, ZARA, and Walmart) show that if we utilize big data, we can raise re-purchasing desire and analysis needs of female consumers and create new female consumers.

우리는 현재 빅데이터 시대를 살아가고 있다. 특히 빅데이터를 기반으로 살아가는 여성소비자와 현대 소비특성이 큰 화제가 되고 있다. 여성소비자는 남성과 대비되는 소비자로서 한 사회의 소비문화에 점점 더 많은 영향력을 미치고 있다. 따라서 본 연구는 진화되어지는 정보로부터 빅데이터 기술의 사용으로 여성소비자특성을 사례를 통하여 분석하고자 한다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 빅데이터를 활용한 여성소비자의 현황을 살펴보면 20대 미혼 여성들은 다른 계층에 비해 경제 활동 인구 비율이 높게 나타나고 있어 기혼 여성에 비해 가처분 소득이 높음은 물론 적극적인 소비행동을 보이고 있다. 둘째, 여성소비자의 의.식생활의 특성을 살펴보면, 의생활에서 대부분 20대에서 유행과 연예인을 따라하는 것에 높은 비중을 보인다. 셋째, 빅데이터를 활용한 국내 사례(SD 온라인 버즈 마케팅, C.S.I. 신세계몰 프로젝트, 신한카드의 여성소비자의 맞춤형 서비스센터, 롯데관광의 맞춤형 여행 서비스)와 국외사례(타겟의 빅데이터 서비스, ZARA의 빅데이터 서비스, Walmart의 빅데이터 서비스)를 분석해 보면, 여성소비자의 니즈의 실시간 분석이 가능해짐에 따라, 빅데이터 활용에 따른 재 구매율을 높이고, 새로운 여성 소비자가 창출되었다는 것이다.

Keywords

References

  1. M. M. Kang, S, R, Kim, S, M,Park,. "Analysis and Utilization of Big Data", Journal of KIISE, 2012
  2. N, R, Kim. The Positive Study on Presentation of Woman Portal Site's Differential Strategy. Dong-A University Master's Degree, 2002
  3. E, J, Kim, Study on the Lifestyle and Consumption Behavior of Unmarried Female Consumers who have Careers. Ewha Womans University Ph.D Degree, 2010
  4. J, S, Kim, Utilization of Big Data, Korea University Master's Degree, 2013
  5. Female Economy Change the World. LG Economic Institute, 2010
  6. J, G, Park, A Study on Application Methods of Analytical Technologies for Analyzing Big Data. Se-jong University Master's Degree, 2013
  7. K, M, Beak. Consumer Culture and Female Consumer. Mok-po University Female Problem Institute, 157-159, 1996
  8. S, I, Sun, S, S, Yeo, H, J, Kang. "A Proposal for SmartTV Development Plan by Applying Big Data Analysis Methodology", JKIIT. 48. 550-554, 2014
  9. H, G, Yoo, "Research on the Application Methods of Big Data within the Cultural Industry". Global Culture Contents, 10(4), 157-180, 2013
  10. H, Y, Lee, "The Status and Characteristics of Women' Internet Use", Female Family Studies. (5) 41-71, 2000
  11. J, H, Jang, "Suggestion for Jewelry Marketing Utilizing Big Data", Korea Science Art Forum. 19. 595-600, 2015
  12. J, M, Jeon. A study on the Applications of Internet Marketing Promotion: Focusing on Analyzing in Female Portal Site. Suk-Mung University Master;s Degree, 2000
  13. J, S, Jung, An Exploratory Study on Content Creation Methods Utilizing Big Data : Linguistic and Story Resources for Effective. National Information Society Agency Report, 2012
  14. C, S, Cho, "A Contents Analysis on the Internet Sites for Women", Korean Studies, 36(2) 209-230. 2000
  15. http://news.mk.co.kr/newsRead.phpyear=2013&no=1031744