Job/Occupational Analysis of Secondary Mechanical and Metallurgical Education Teachers Using the DACUM Methodology

데이컴(DACUM) 기법을 활용한 기계·금속 교사의 직무 분석

  • Lee, Chang-Hoon (Dept. of Mechanical and Metallurgical Engineering Education, Chungnam National University) ;
  • Seo, Won-Seok (Graduate School at Chungnam Nat'l Univ.) ;
  • Kim, Tae-Hoon (Chungnam Nat'l Univ.) ;
  • Jo, Han-Jin (Graduate School at Chungnam National University) ;
  • Kim, Ki-Soo (Dept. of Technology Education, Chungnam National University)
  • 이창훈 (충남대학교 기계.금속공학교육과) ;
  • 서원석 (충남대학교 대학원) ;
  • 김태훈 (충남대학교 전기.전자.통신.공학교육과) ;
  • 조한진 (충남대학교 대학원) ;
  • 김기수 (충남대학교 기술교육과)
  • Received : 2015.08.10
  • Accepted : 2015.09.25
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the mechanical and metallurgical education (MME) teachers' job using the Developing a Curriculum (DACUM) methodology. To accomplish the purpose of this study, an MME teachers' job/occupational analysis was conducted in the following steps: "Planning the DACUM workshop," "Recruiting/Constructing the DACUM committee members," "Providing the DACUM orientation," "Holding the DACUM workshop," "Verifying the DACUM result," and "Refining the DACUM chart based on verification data." The DACUM job/occupational analysis was conducted by fifteen DACUM committee members in the DACUM workshop in January, 2015; moreover, the DACUM chart of the MME teachers was verified by the group of subject matter experts. The major findings of the study were as follows. First, this study defined the MME teachers who taught mechanical and metallurgical-related subjects to students with the secondary education teacher certification and performed work related to character education, career guidance, life guidance, and others in a specialized high school, the Meister high school. Second, this study determined 16 duties and 199 tasks for fulfilling the MME teachers' job; moreover, the study extracted the importance, difficulty, and frequency of each task and demand for the entry-level workforce. Third, this study provides the DACUM research chart based on the job/occupational analysis results of the MME teachers.

이 연구는 데이컴(DACUM) 기법을 활용하여 기계 금속 교사의 직무(job)를 분석하는 것이다. 데이컴 직무 분석은 15명으로 구성된 데이컴 위원회를 중심으로 2015년 1월에 데이컴 워크샵을 통하여 실시하였다. 데이컴 워크샵을 통해 도출된 기계 금속 교사의 데이컴 차트의 타당성을 확보하기 위하여 검증위원들의 검증을 받았다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기계 금속 교사는 중등 교원 자격을 가지고 공업계열 특성화고등학교, 산업 수요맞춤형고등학교 등에서 학생들에게 기계 금속 관련 전문 교과목을 가르치고, 인성교육, 진로지도, 생활지도 등의 업무를 기획하고 수행하는 자로 정의하였다. 둘째, 기계 금속 교사의 직무 수행을 위해 요구되는 16개의 책무(전문교과교육준비, 전문교과교수활동, 학생생활지도, 취업진로지도, 교무행정업무수행, 자기계발, 기계제도, 범용공작기계가공, 수치제어공작기계가공, 자동화설비제작, 산업설비제작, 금속소재가공, 금속재료시험, 금속재질개선처리, 자동차정비, 자동차차체수리)와 199개의 과업을 도출한 후, 각 과업별 중요도, 난이도, 수행 빈도 및 특정 과업의 입직 초기 요구를 구명하였다. 셋째, 기계 금속 교사 직무 분석 결과를 바탕으로 데이컴 차트를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김용익 외(2013). DACUM 기법을 활용한 발명교사의 직무분석 연구. 한국기술교육학회지, 13(1), 45-66.
  2. 김이경 외(2005). 교원의 직무 수행 실태 분석 및 기준 개발 연구. 한국교육개발원.
  3. 김판욱(1990). 직무분석을 통한 공업고등학교 교육과정 개선방안. 대한공업교육학회지, 15(2), 87-98.
  4. 김판욱(2004). 체계적 능력중심 교육과정 개발 핸드북. 대전: 충남대학교 공업교육연구소.
  5. 김판욱(2006). 데이컴 핸드북. 대전: 충남대학교 공업교육연구소.
  6. 김판욱 외(2010). 능력 중심 교육과정의 이해와 개발. 경기: 양서원.
  7. 김희필, 김영용, 김효심(2006). DACUM 법에 의한 초등학교 교사의 직무 분석. 직업교육연구, 26(1), 55-77.
  8. 류창열(1993). 새로운 기술 혁신에 따른 직업.기술계 교사에게 필요한 자질. 대한공업교육학회지, 18(1), 86-93.
  9. 박성종, 지명석, 류지호(2003). Duty, Task, Step 분석을 통한 전기.컴퓨터 분야의 DACUM Chart 활용 방안. 직업능력개발연구, 6(2), 66-91.
  10. 박영숙, 정광희(1999). 능력 중심의 교사 직무 개발 연구. 한국교육개발원.
  11. 송상호(1997). 프로세스를 중심으로 한 새로운 직무분석방법에 관한 연구, 인사관리연구, 21(1), 97-125.
  12. 윤동열, 조세형, 배을규(2011). 국내 직무분석 연구에서 DACUM 활용 현황과 비판. 교육문화연구, 17(3), 87-115.
  13. 정정란(2013). DACUM기법을 활용한 보육교사의 직무분석. 교육과정연구, 31(4), 213-240.
  14. 조동헌, 문대영, 박종운(2007). 조선소 설비공의 직무 분석을 통한 교육훈련 프로그램 개발. 수산해양교육연구, 38, 219-228.
  15. 주인중, 서유정, 장주희(2011). 직무분석 활용실태 및 분석기법 연구. 한국직업능력개발원.
  16. 한상근, 박종성(2005). 직업교육훈련 프로그램 개발을 위한 직무분석 방법 개선에 관한 연구. 진로교육연구, 18(2), 20-40.
  17. DeHoyos, D., & et al. (2012). DACUM Research Chart for Workforce Development Support Specialist. Alamo Colleges.
  18. Bureau of Labor Statistics(2014, January 8). Occupational Outlook Handbook. Retrieved from http://www.bls.gov/, 2015년 6월 1일 검색.
  19. Chinien, C., & Boutin, F. (2012). Informing Enhanced Standards Formats for the Red Seal Program. Quebec: WDM-Consultant.
  20. Ho, C. P. (2013). An Occupational Analysis: DACUM Job Analysis and Its Outcome Charts-A Case Study for Digital Media Designers in Taiwan. Journal of Communication and Computer, 10, 882-893.
  21. Manley, K. (2013). Embracing Change Through an Innovative Collaboration: The AMTEC Model. Techniques, March 2013, 20-25.
  22. Norton, R. E. (1997). DACUM Handbook Second Edition (Leadership Training Series No. 67). Columbus, OH: Center on Education and Training for Employment, College of Education, The Ohio State University.
  23. Norton, R. E., & Harrington, L. G. (1987). Administrator Competency Study: A National Identification and Verification of the Competencies Important to Secondary and Postsecondary Administrators of Vocational and Technical Education. OH: National Center for Research in Vocational Education.
  24. O*NET Resource Center(2014). Career/Technical Education Teachers, Secondary School. Retriev ed from http://onetonline.org/link/summary/25-2032.00/, 2015년 5월 2일 검색.
  25. Sinnett, W. E. (1976). The Application of DACUM in Retraining and Post-Secondary Curriculum Development: Revised Second edition. Toronto: Humber College of Applied Arts & Technology.
  26. Zhao, Z., & Lu, L. (2007). China's TVET Teachers and Their Professionalization. In. Grollmann, P., Rauner, F. (eds.). International Perspectives on Teachers and Lecturers in Technical and Vocational Education. Dordrecht: Springer: 55-75.