DOI QR코드

DOI QR Code

Contemporary Acting Characteristics

현대 연기 특성 연구

  • 박호영 (서원대학교 공연영상학과/세종대학교 공연.영상.애니메이션 협동과정)
  • Received : 2016.09.03
  • Accepted : 2016.09.14
  • Published : 2016.11.28

Abstract

The most important role of actors is to transmit the thoughts and feelings to the audience or viewers. The expression methods of acting of each genre are clearly different. In order for the actors to act, crossing over the boundary of each genre such as movies, TV, dramas, musicals, they should understand the characteristics of each of the subdivided genres. If they understand the characteristics of the acting method different from one another and acquire the expression method to adapt to the spatial circumstances of each of the media, it becomes freer to act, crossing over the boundary of each of the genres. For the sake of this, actors must understand and acquire the characteristics of each of the genres. First of all, it is important to understand the difference between acting in the media and acting on the stage and to understand the characteristics of each of the genres.

연기자에게 가장 중요한 역할은 관객 또는 시청자에게 생각과 감정을 전달하는 것이다. 각 장르의 연기표현방법은 확연히 다르다. 연기자가 영화, TV, 연극, 뮤지컬 등 각 장르의 연기를 넘나들기 위해서는 각각의 세분화된 특성들을 이해해야 한다. 각기 다른 연기 방법론의 특성을 이해하고 각 매체의 공간적인 상황에 적응할 수 있는 표현법을 습득하면 각각의 장르를 넘나들며 연기하는 것이 좀 더 자유로워진다. 이것을 위해서 연기자는 반드시 각 장르의 특성들을 이해하고 습득하여야 한다. 우선적으로 매체연기와 무대연기의 차이점을 이해하고 각기 다른 장르의 특성을 이해하는 것이 중요하다.

Keywords

References

  1. 토니바, 편집부 옮김, 영화연기워크숍, 영화언어, pp.15-16, 1992.
  2. 토니바, 이승구, 김학용 옮김, 영화연기, 집문당, 2001.
  3. 메리 엘렌 오브라이언, 최상식 옮김, 영화연기, 연극과 인간, 2003.
  4. 토니바, 편집부 옮김, 영화연기워크숍, 영화언어, pp.66-68, 1992.
  5. 최충웅, 텔레비젼 제작실무, 1999.
  6. 조강희, 카메라연기방법론에관한연구, 청운대학교산업기술경영대학원, pp.50-51, 2014.
  7. 페트릭 터커, 방은진 역, 스크린 연기의 비밀, 시공사, 1999.
  8. 에드윈 윌슨저, 채윤미 옮김, 연극의 이해, 예니, p86, 1990.
  9. 에드윈 윌슨저, 채윤미 옮김, 연극의 이해, 예니, p.91, 1990.
  10. 스티븐 시트론, 정재왈, 정명주 옮김, 뮤지컬기획제작 공연의 모든 것, 열린책들, 2001.
  11. 김석만, 스타니슬라브스키 연극론, 이론과실천, 1993.