DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison the Difference of User Experience for Mobile Facebook and Instagram Using Nonparametric Statistics Methods -Focused on Emotional Interface Model-

비모수적 통계방법을 이용한 모바일 페이스북과 인스타그램의 사용자 경험 차이 비교 -감성인터페이스 모형을 중심으로-

  • Ahn, Ji-Hyun (Design Big Data Lab, Design Innovation Center, Hong-Ik Universtiy) ;
  • Kim, Seung-In (Digital Media Design, International Design School for Advanced Studies, Hongik University)
  • 안지현 (홍익대학교 디자인혁신센터 디자인빅데이터랩) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)
  • Received : 2016.09.19
  • Accepted : 2016.11.20
  • Published : 2016.11.28

Abstract

This study is about comparing the mobile user experience of Facebook and Instagram which are most often used among the recent SNSs by the people in their 30s and under. This study analyzed the user experience level after dividing the user experience factors through the Creating Pleasurable Interfaces model, and suggested the mean analysis as well as the result of Wilcoxon rank test which is a nonparametric statistics method. As a result of study, the Display information visually factor in functional factor and the configuration of the main page in convenient factor were a statistically significant difference in the mobile user experience of Facebook and Instagram. It is expected that this study may help seeking the user experience factors to be promoted preferentially in a competitive situation through the statistical comparative evaluation of the experience of two SNS users.

본 연구는 최근 SNS(Social Network System)중 30대 이하 연령층에서 가장 많이 이용하고 있는 페이스북과 인스타그램의 모바일 서비스 사용자 경험 비교에 관한 연구이다. 감성인터페이스 모형을 통해 사용자 경험의 요소를 나누고 사용자 경험 수준을 분석하였고, 평균 분석과 비모수적 통계방법인 윌콕슨 부호화순위검정 결과를 제시하였다. 연구결과, 페이스북과 인스타그램의 모바일 사용자경험에서 기능성 요소의 메인 페이지의 직관적 구성 항목과 편리성 요소의 시각적으로 정보 전달 항목에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이 연구는 두 SNS의 사용자 경험에 대한 통계적인 비교 평가를 통해 경쟁상황 속에서 우선적으로 개선할 사용자 경험 요소를 모색하는데 도움을 될 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. International Working Group on Data Protection in Telecommunications Homepage, https://datenschutz-berlin.de, June 21, 2016.
  2. Jin-hyeong Lee, "Diffusion & trend in SNS(Scocial Network Service)", Journal of Communications & Radio Spectrum, vol.44, p.54-59, 2012.
  3. Sun Sin, "SNS Usage", KISDI STAT Report, Vol.13, No.4, p.11-15, 2012.
  4. Mobiinside Home Page, http://www.mobiinside.com, June 21, 2016.
  5. DOI: http://www.kocca.kr/knowledge/abroad/deep/__icsFiles/afieldfile/2013/02/14/9p0W6dxcCfwJ.pdf
  6. DOI: http://www.telegraph.co.uk/technology/2016./06/07/people-are-getting-bored-of-facebook-and-instagram-study-says.
  7. Facebook Q2 2015 Results, http://files.shareholder.com. May 27, 2015.
  8. Dong-Il, Tag, "A Study on The Influence of Convergence Benefit of Facebook Fan Page in Brand Attachment and Brand Commitment", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 5, pp. 199-206, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.199
  9. Mi-Ryeong Yeom, Ju-Ok Park, Doo-Yong Jung, "Analysis of Cosmetics App Smart UI convergence Design in Mobile Environments", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 7 No. 2, pp. 13-17, 2016. https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.2.013
  10. Ju-Whan Rho, " UX DESIGN", p.17-18, p.67-70, Mentor, 2011.
  11. Sung-Joong Kang, "A Study on Applying Pleasurability of Design for Single Generation", Journal of the Korean Society of Design Culture, Vol.18, No.3, p.5, 2012.
  12. DOI: http://casjohnson.com/wp-content/uploads/2014/09/creating-pleasurable-interfaces.pdf.
  13. Gyu-Won Park, Hee-Kyung Kim, Jeong-Byeong Guk, Mun-Hui Choe, Gi-Jun Kim "Design Research Methodology", p.122, Leeseowon, 2010.
  14. Ui-Hun Seo, " Statistics Analysis using SPSS 18.0", p.230-249, Jayu Academy, 2010.
  15. Hyeong-Jin No, "A non-parametric statistical analysis and response analysis utilizing spss", p.22, JIPHIL Media, 2015.
  16. Yun-Oc Ahn, "Medical Statistics Theory", p.252, Seoul National University Press, 1996.
  17. Jae-Hyeong Ahn, "All statistical analyzes using R", p.59, Hannare, 2011.