DOI QR코드

DOI QR Code

Teachers' Recognition of the Problems in Mathematics Education and Development of Math Textbooks from the Perspective of Learner-Centered Education

학습자 중심 교육의 관점에서 교사들의 수학교육의 문제점 인식과 수학 모델 교과서 개발

  • Received : 2016.08.23
  • Accepted : 2016.11.15
  • Published : 2016.11.30

Abstract

As people get to aware that the traditional teacher-centered education can not develop individual students' diversity and creativity and cope with the rapidly changing future society, Korean government has emphasized the learner-centered education since the 7th curriculum. Under this background, we have analyzed the problems of mathematics education that teachers recognized and the features of mathematics textbooks that they developed within the framework of leaner-centered education on the basis of the resources developed from 'Student-centered mathematics textbook improvement teacher research group in 2015.' As a result of using the framework of 'Learner-centered psychological principles (APA, 1997)' for analysis, teachers pointed out the problems related to the principles of Motivational and emotional influences on learning, Individual differences in learning, Developmental influences on learning, Nature of the learning process, and Construction of knowledge, in order. The features of textbook teachers developed reflected the principles of Nature of the learning process, Construction of knowledge, and Motivational and emotional influences on learning, in order. Finally, as we have compared teachers' recognition of the problems with the features of the textbooks developed, most of the problems teachers recognized are reflected in the textbooks; however, the Cognitive and metacognitive factor takes higher possession on the textbooks compared with the problems being recognized, and the Motivational and affective factor takes lower possession on the textbooks compared with the problems being recognized. Accordingly, we have been able to search for the solution to realize the learner-centered education through math textbooks.

전통적인 교사 중심 교육으로는 학생 개개인의 다양성과 창의성을 발현할 수 없으며 변화하는 미래 사회에 대처할 수 없다는 위기의식이 일면서, 우리나라에서는 학습자를 교육의 주체로 보는 학습자 중심 교육이 강조되고 있다. 본 연구에서는 한국과학창의재단에서 추진한 '2015년 학생 중심 수학교과서 개선 교사연구회' 자료를 토대로 학습자 중심 교육의 관점에서 우리나라 교사들이 인식하는 수학교육의 문제점과 그들이 개발한 수학 모델 교과서의 특징을 분석하였다. APA(1997)의 '학습자 중심의 심리 원리' 틀을 사용하여 분석한 결과 교사들은 수학교육의 문제점으로 동기와 정서가 학습에 미치는 영향, 학습에서의 개인차, 발달이 학습에 미치는 영향, 학습 과정의 본질, 지식의 구성 원리 측면이 고려되지 않았음을 순서대로 많이 지적하였다. 교사들이 개발한 수학 모델 교과서는 학습 과정의 본질, 지식의 구성, 동기와 정서가 학습에 미치는 영향의 원리가 순서대로 가장 많이 반영되었다. 마지막으로 교사들의 문제점 인식과 그에 따른 모델 교과서 개발 결과를 비교한 결과, 교사들에게 인식된 문제점들은 대체로 교과서에 반영되었고, 인지와 메타인지 요인에서는 문제점보다 개선이 더 많이 이루어졌으나 동기와 정의적 요인에서는 개선이 문제점에 비해 미비한 편이었다. 이를 통해 수학 교과서 개선을 통해 실현 가능한 학습자 중심 교육의 방안을 살펴볼 수 있었다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997). 교육과정 총론.
  2. The Ministry of Education (1997). National Guidelines for the Elementary and Secondary Curriculum.
  3. 교육부 (2012). 수학교육 선진화방안.
  4. The Ministry of Education (2012). The Comprehensive Plan for Advancement of Mathematics Education.
  5. 교육부 (2015). 제2차 수학교육 종합계획.
  6. The Ministry of Education (2012). The 2nd Comprehensive Plan for Advancement of Mathematics Education.
  7. 권낙원 (2001). 학습자 중심 교육의 성격과 이론. 학습자중심교과교육연구, 1(1), 29-40.
  8. Kwon, N. W. (2001). Charateristics and Theory of Leaner-centered Education. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 1(1), 29-40.
  9. 권낙원 (2003). 학습자 중심 심리원리와 그 의의. 학습자중심교과교육연구, 5(1), 67-82.
  10. Kwon, N. W. (2003). Learner-centered Psychological Principle and their Implications. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 5(1), 67-82.
  11. 권오남․박규흥․이상구․박제남․주미경․신준국․김영록․이재성․장훈․김지선․박지현․박정숙․오혜미․ 김영혜․박윤근․박상의․전철․조형미․김유정․김영기․김미주․오방실․윤희동 (2013). 고등학교 스토리텔링 모델교과서 개발. 한국과학창의재단 2013-8.
  12. Kwon, O. N., Park, G. H., Lee, S. G., Park, J. N., Ju, M. K., Shin, J. K., Kim, Y. R., Lee, J. S., Jang, H. Kim, J. S., Park, J. H., Park, J. S., Oh, H. M., Kim, Y. H., Park, Y. G., Park, S. E., Jun, C., Cho, H. M., Kim, Y. J., Kim, Y, G., Kim, M. J., Oh, B. S. & Yoon, H. D. (2013). Development of Textbook Model for High School Mathematics based on Storytelling. KOFAC 2013-8.
  13. 강인애․주현재 (2009). '학습자 중심 교육'의 의미에 대한 재조명: 현직교사들의 이해와 실천을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 9(2), 1-34.
  14. Kang, I. A. & Choo, H. J. (2009). Re-conceptualization of the Learner-Centered Education: The Status Quo of the In-Service Teachers. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 9(2), 1-34.
  15. 박만구․장혜원․김은혜․조두경․김윤선․유대현․남미선․박원규․김주숙․탁병주․이지영 (2014). 주제 중심의 초등학교 수학교과서 모형 연구. 한국과학창의재단 BD-1502-0010.
  16. Park, M. G., Jang, H. W., Kim, E. H., Cho, D. K., Kim, Y. S., Yoo, D. H., Park, W. G., Kim, J. S., Tak, B. J., Lee, J. Y. (2014). A Study on the Development of Elementary Mathematics Testbooks as a Thematic Approach. KOFAC BD-1502-0010.
  17. 신인선 신현용 조민식 이수진 김정은 문주호 반은섭 백수연 김인수 (2015). 주제 중심의 중학교 수학교과서 모형 연구. 한국과학창의재단 BD1502-0008.
  18. Shin, I. S., Shin, H. Y., Cho, M. S., Lee, S. J., Kim, J. E., Moon, J. H., Ban, E. S., Baek, S. Y. & Kim, I. S. (2015). Investigating a Model of Thematic Middle Grades Mathematics Textbook. KOFAC BD1502-0008.
  19. 안병환(2000). 초등학교 교사들의 학습자 중심 교육관에 관한 연구. 한국교육, 27(1), 75-92.
  20. Ahn. B. H. (2000). A Study of the Learner-Centered Education of Elementary School Teachers. The Journal of Korean Education, 27(1), 75-92.
  21. 이재학․고호경․권영철․김선희․김영진․김정자․도종훈․박윤범․박혜숙․서보억․신준국․신현용․원유미․이경언․이근숙․전윤배․정상권․최민식․허선희․곽현기․심민경․이미령․최지은 (2013). 중학교 스토리텔링 모델교과서 개발. 한국과학창의재단 2013-17.
  22. Lee, J. H., Ko, H. K., Kwon, Y. C., Kim, S. H., Kim, Y. J., Kim, J. J., Do, J. H., Park, Y. B., Park, H. S., Suh, B. E., Shin, J. K., Shin, H. Y., Won, Y. M., Lee, K. Y., Lee, G. S., Chun, Y. B., Chung, S. K., Choi, M. S., Huh, S. H., Kwak, H. G., Shim, M. K., Lee, M. R., Choi, J. E. (2013). Development of Textbook Model for Middle School Mathematics based on Storytelling. KOFAC 2013-17.
  23. 장경원․김희정 (2012). 학습자 중심 교육을 위한 교사역량요소 도출 및 예비교사와 현직교사의 인식 비교. 학습자중심교과교육연구, 12(2), 285-310.
  24. Jang, K. W. & Kim, H. J. (2012). Teaching Competencies for Learner-Centered Education and Comparison of the Perception of Pre-service and In-service Teachers. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 12(2), 285-310.
  25. 장경원․이지은 (2009). 학습자 중심 교육에 대한 교육행정가, 교사, 예비교사의 인식 비교 연구. 학습자중심교과교육연구, 9(1), 315-339.
  26. Jang, K. W. & Lee, J. E. (2009). An Analysis of Perceptions of Learner-Centered Education by Administrators, In-Service Teachers, and Pre-Service Teachers. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 9(1), 315-339.
  27. 장인실 (2008). 학습자 중심 교육과정을 위한 교육심리학과 교육과정학적 접근. 교육심리연구, 22(4), 837-857.
  28. Jang, I. S. (2008). The Approach of Learner-Centered Curriculum from Educational Psychology and Curriculum. The Korean Journal of Educational Psychology, 22(4), 837-857.
  29. 황선욱․박혜숙․이광연․고호경․이종규․한준희․박문환․박상의․이상민 (2015). 주제 중심의 고등학교 수학교과서 모형 개발. 한국과학창의재단 BD1502-0006.
  30. Hwang, S. W., Park, H. S., Lee, G. Y., Ko, H. K., Lee, J. G., Han, J. H., Park, M. H., Park, S. E. & Lee, S. M. (2015). Development of Models of Theme-Based High School Mathematics Textbook. KOFAC BD1502-0006.
  31. 황혜정․나귀수․최승현․박경미․임재훈․서동엽 (2016). 수학교육학신론. 문음사.
  32. Hwang, H. J., Na, G. S., Choi, S. H., Park, K. M., Lim, J. H. & Seo, D. Y. (2016). New theories of mathematics education. Moonum publisher.
  33. APA Work Group of the Board of Educational Affairs (1997). Learner-centered psychological principles; A framework for school reform and redesign. Washington, DC: American Psychological Association.
  34. Duffy, T., Lowyck, J., Jonassen, D., & Welsh, T. (Eds). (1993). Designing environments for constructivist learning. NJ: Springer-Verlag

Cited by

  1. 학습자 활동 중심 과학 수업이 초등학생의 과학에 대한 태도, 학업성취도 및 개념 지속성에 미치는 영향 vol.42, pp.2, 2018, https://doi.org/10.21796/jse.2018.42.2.106
  2. 예비교사의 초등수학교과서 활용에 대한 관점 vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.4.006