DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparison of Effects of Playfulness, Emotional Control, Emotional Instability on Young Children's Peer Play Behavior

유아의 놀이성, 정서통제, 정서불안정이 또래놀이행동에 미치는 상대적 영향 비교

  • Received : 2015.10.15
  • Accepted : 2016.01.22
  • Published : 2016.02.29

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of young children's playfulness, emotional control, and emotional instability on their peer play behavior, focusing on age differences. A total of 209 4- and 5-year-old children attending a child care center in South Korea participated in this study. The instruments used in this study were the Playfulness Scale, Emotion Regulation Checklist, and Penn Interactive Peer Play Scale. The collected data were analyzed using a Student's t-test, Pearson's partial correlation, and stepwise regressions with the SPSS software ver. 16.0. The main results of this study are as follows: First, there was a significant age difference in young children's emotional control, emotional instability, playfulness and peer play behavior. Second, the factors of emotional control and playfulness significantly predicted young children's play interaction irrespective of age. Third, the factors of emotional instability and playfulness significantly predicted young children's play disruption and play disconnection. Further, implications for the use of early intervention targeting specific emotional control and emotional instability problems have been discussed.

본 연구에서는 유아의 놀이성, 정서통제, 정서불안정이 또래놀이행동에 미치는 상대적 영향을 비교하기 위해 어린이집에 다니는 만 4세 및 5세 유아 209명을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 놀이성을 측정하기 위해 '놀이성척도'를, 정서통제, 정서불안정을 측정하기 위해 '정서규제체크리스트'를, 또래놀이행동을 측정하기 위해 '또래놀이행동척도'를 사용하였다. 수집된 자료는 t-검증, 피어슨의 적률상관계수, 단계적 회귀분석을 통해 분석되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연령에 따라 유아의 또래놀이행동, 놀이성, 정서통제, 정서불안정에 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 놀이상호작용은 정서통제와 놀이성에 의해 영향을 받는 것으로 나타난 반면, 유아의 놀이방해와 놀이단절은 정서불안정과 놀이성에 의해 영향을 받는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과에 기초하여 유아의 또래놀이행동에 영향을 미치는 정서 관련 변인의 중요성에 대해 논의한 후 향후 과제와 제언을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 고윤지, 김명순 (2013). 유아의 놀이성, 놀이주도성 및 의사소통능력 수준에 따른 놀이행동. 아동학회지, 34(1), 175-189. https://doi.org/10.5723/KJCS.2013.34.1.175
  2. 김명순, 유정은, 이민주, 조항린 (2011). 혼합연령과 동일연령 학급 구성 및 놀이성에 따른 유아의 놀이행동. 열린유아교육연구, 16(1), 455-471.
  3. 김선희, 김경연 (1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166.
  4. 김수미, 최진아 (2015). 어머니의 놀이성, 유아의 놀이성, 자기조절 능력과 유아의 사회적 유능성간의 관계. 놀이치료연구, 19(2), 39-54.
  5. 김정림, 허미경 (2013). 유아의 자아탄력성과 또래 놀이행동과의 관계. 유아교육연구, 33(2), 101-119.
  6. 박혜성 (2011). 어머니의 인성특성 및 정서표현과 유아의 정서조절 능력간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박호선 (2002). 유아의 기질 및 어머니의 양육방식과 유아의 자기조절행동 발달간의 관계. 상명대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박화윤, 마지순, 천은영 (2004). 유아의 놀이성과 상호작용적 또래놀이에 관한 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 285-298.
  9. 신은수, 권미경, 정현빈 (2010). 유아의 사회적 기술, 또래놀이 상호작용과 사회적 놀이 행동 간의 관계. 미래유아교육학회지, 17(4), 183-209.
  10. 안효진, 임연진 (2010). 유아의 놀이성, 적응, 그리고 문제행동과의 관계성 연구. 아동학회지, 31(2), 53-68.
  11. 엄정애 (2004). 유아의 충동성 기질 및 사회극놀이 참여도와 자기규제간의 관계. 아동학회지, 25(5), 41-58.
  12. 우수경 (2013). 어머니의 놀이성과 유아의 성 및 놀이성에 따른 유아의 사회적 능력. 열린유아교육연구, 18(4), 263-283.
  13. 유애열 (1994). 유아의 상상놀이와 교사개입에 관한 관찰연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 이지희, 김혜연 (2012). 유아기 긍정적, 부정적 또래상호작용에 관련된 변인 연구. 한국보육지원학회지, 8(6), 301-322.
  15. 장윤희, 문혁준 (2011). 유아의 리더십과 자기조절능력이 또래 놀이행동에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 29(2), 73-87.
  16. 정은주 (2005). 연령, 인지양식에 따른 유아의 행동적.정서적 자기조절능력에 관한 연구. 영유아교육연구, 8, 241-259.
  17. 지성애, 김승희 (2010). 유아의 자아존중감, 또래상호작용, 놀이성 간의 관계. 열린유아교육연구, 15(4), 111-127.
  18. 지성애, 윤현숙, 박은영, 홍지명, 문수강, 공진희 (2006). 성별에 따른 유아의 대상통제운동능력과 자기조절능력과의 관계. 유아교육학논집, 10(3), 79-95.
  19. 최소영, 신혜영 (2015). 유아의 놀이성과 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(2), 311-329.
  20. 최혜영, 신혜영 (2011). 확인적 요인분석을 통한 또래 놀이행동 척도의 타당화. 아동학회지, 32(2), 35-52. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.2.35
  21. 황윤세 (2007). 유아의 기질, 자기조절력과 상호작용적 또래놀이와의 관계. 열린유아교육연구, 12(1), 145-166.
  22. Barnett, L. A. (1990). Developmental play norms: A replication. Developmental Psychology, 5(1), 99-103. https://doi.org/10.1037/h0031078
  23. Barnett, L. A. (1991). The playful child: Measurement of a disposition to play. Play & Culture, 4(1), 51-74.
  24. Bron, M. B. (2000). Self-regulation in early childhood: Nature and nurture. New York, NY: Guilford Press.
  25. Chiarello, L. A., Huntington, A., & Bundy, A. (2006). A comparison of motor behaviors, interaction, and playfulness during mother-child and father-child play with children with motor delay. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics, 26(1-2), 129-151. https://doi.org/10.1080/J006v26n01_09
  26. Cohen, J. S., & Mendez, J. L. (2009). Emotion regulation, language ability, and the stability of preschool children's peer play behavior. Early Education and Development, 20(6), 1016-1037. https://doi.org/10.1080/10409280903305716
  27. Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.458
  28. Denham, S. A., Blair, K. A., Demulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., et al. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence. Child Development, 74(1), 238-256. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00533
  29. Dennis, T. (2006). Emotional self-regulation in preschoolers: The interplay of child approach reactivity, parenting, and control capacities. Developmental Psychology, 42(1), 84-97. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.1.84
  30. Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinard, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., et al. (2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72(4), 1112-1134. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
  31. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., & Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 78(1), 136-157. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.136
  32. Fantuzzo, J., Coolahan, K., Mendez, J., & Sutton-Smith, B. (1988). Contextually-relevant validation of peer play constructs with African American Head Start children: Penn Interactive Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13(3), 105-120.
  33. Granlinski, J. H., & Kopp, C. B. (1993). Every rules for behaviors: Mothers' requests to young children. Developmental Psychology, 29(3), 573-584. https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.3.573
  34. Hampton, V. R., & Fantuzzo, J. W. (2003). The validity of the Penn Interactive Peer Play Scale with urban, low-income kindergarten children. School Psychology Review, 32(1), 77-91.
  35. Hoffmann, J., & Russ, S. (2012). Pretend play, creativity, and emotion regulation in children. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(2), 175-184. https://doi.org/10.1037/a0026299
  36. Howes, C., & Leslie, P. (1998). Continuity in children's relations with peers. Social Development, 7(3), 340-349. https://doi.org/10.1111/1467-9507.00071
  37. Kopp, C. B. (1989). Regulation of distress and negative emotions: A developmental view. Developmental Psychology, 25(3), 343-354. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.343
  38. Lemerise, E. A., & Arsenio, W. F. (2000). An integrated model of emotion processes and cognition in social information processing. Child Development, 71(1), 107-118. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00124
  39. Lindsey, E. W. (2014). Physical activity play and preschool children's peer acceptance: Distinctions between rough-and-tumble and exercise play. Early Education and Development, 25(3), 277-294. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.890854
  40. Mendez, J., McDermott, P., & Fantuzzo, J. (2002). Identifying and promoting social competence with African American preschool children: Developmental and contextual considerations. Psychology in the Schools, 39(1), 111-123. https://doi.org/10.1002/pits.10039
  41. NICHD Early Child Care Research Network. (2004). Trajectories of physical aggression from toddlerhood to middle childhood. Monographs of the Society for Research in Child Development, 69(4), 120-129. https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.2004.00319.x
  42. Olson, S. H., & Kashiwagi, K. (2000). Teacher ratings of self-regulation in preschool children: A Japanese/U.S. comparison. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(6), 609-617. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(00)00056-3
  43. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102(3), 357-389. https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  44. Rentzou, K. (2013). Preschool children's social and nonsocial play behaviors. Measurement and correlations with children's playfulness, behaviour problems and demographic characteristics. Early Child Development and Care, 184(4), 633-647.
  45. Rogers, C. S. (1988). Measuring playfulness: Development of the child behaviors inventory of playfulness. Paper presented at the biennial meeting of the South Western Society of Research in Human Development, New Orleans.
  46. Rubin, K, H., Coplan, R. J., Fax, N. A., & Calkins, S. (1995). Emotionality, emotion regulation, and preschooler's social adaptation. Development and Psychology, 7(1), 49-62. https://doi.org/10.1017/S0954579400006337
  47. Rubin, K. H., Bukowski, W., & Paker, J. (2001). Peer interactions, relationships, and groups. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (Vol. 3): Social emotional and personality development (6th ed., pp. 571-643). New York: John Wiley & Sons.
  48. Saunders, I., Sayer, M., & Goodale, A. (1999). The relationship between playfulness and coping in preschool children: A pilot study. The American Journal of Occupational Therapy, 53(2), 221-226. https://doi.org/10.5014/ajot.53.2.221
  49. Shieids, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development and validation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33(6), 906-916. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.906
  50. Spinrad, T. L., Eisenberg, N., Harris, E., Hanish, L., Fabes, R. A., Kupanoff, K., et al. (2004). The relation of children's everyday nonsocial peer play behavior to their emotionality, regulation, and social functioning. Developmental Psychology, 40(1), 67-80. https://doi.org/10.1037/0012-1649.40.1.67
  51. Troxel, W. M., Trentacosta, C. J., Forbes, E. E., & Campbell, S. B. (2013). Negative emotionality moderates associations among attachment, toddler sleep, and later problem behaviors. Journal of Family Psychology, 27(1), 127-136. https://doi.org/10.1037/a0031149